Procuratura Federala Germana din Karlsruhe ancheteaza „un grup de persoane cunoscute si altele neidentificate pana in prezent, suspectate de apartenenta la o grupare terorista”, constituit din sase persoane care au planuit, din iulie si pana acum, introducerea de substante explozive la bordul unui avion israelian. Presa relateaza ca tinta atentatulului era aeroportul din Frankfurt.

In acest scop, grupul a contactat in vara acestui an un angajat care lucra la o societate de siguranta pe Aeroportul Rhein-Main. Initial, acesta a acceptat sa „colaboreze”. Interceptarile telefonice si alte masuri ale Politiei Federale Criminale (BKA) au revelat ca barbatii sunt originari din Liban, Jordania, Kuweit si Irak.

Cum grupul nu s-a pus de acord cu „suma ce trebuia platita executantului” - afirma comunicatul de presa al procurorului general din Karslruhe - in cele din urma, angajatul societatii de siguranta a dezvaluit planurile politiei.

Vineri, 17 noiembrie, Politia Federala Criminala (BKA) a perchezitionat noua locuinte din Landurile Hessa si Renania Palatinat, arestand sase persoane care traiau de cinci-sase ani in Germania. Negasindu-se urme de substante explozive, grupul a fost eliberat sambata, cu exceptia unuia dintre tineri, retinut pentru alta „afacere”.

„Pericolul terorist nu este abstract”, au declarat anchetatorii. Cazul arata ca organele de securitate urmaresc indeaproape posibilele structuri teroriste, reusind, cel putin pana acum, sa le anihileze. In iulie a.c., o incercare de atentat cu explozive in doua trenuri din Germania, a fost descoperita din intamplare, datorita unui defect tehnic.

Cei doi studenti libanezi acuzati se afla acum in stare de arest in Liban, autoritatile refuzand sa-i extradeze in Germania.

Privatizarea a produs lacune securitare in aeroporturi

„Deficitele de securitate pe aeroporturile germane sunt scandaloase. Ele sunt rezultatul privatizarii structurilor de siguranta interna”, a declarat Konrad Freiberg, seful Sindicatului Federal al Politiei Germane (GdP) pentru S?ddeutsche Zeitung.

Un test de calitate, realizat incognito de Politia Federala Germana (actuala „Bundespolizei” este urmasa „Politiei de Frontiera”) in primele sase luni ale acestui an, a provocat criticile expertilor, reveland grave lacune in sistemele de siguranta.

De pilda, pe aeroportul din Frankfurt, politisti „camuflati” in calatori au testat de 367 de ori angajatii firmei de securitate FIS. Din 123 de incercari de introducere „prin contrabanda” a unor arme si alte obiecte interzise, 45 au fost cununate de succes, (36 %). Sub nasul angajatilor, politistii au transportat cutite, pistoale, substante explozibile, etc. Cauzele „succesului”?

In urma privatizarii masive a serviciilor, personalul de securitate - initial angajat de aeroport - a fost delocalizat catre firme private. Acestea au redus numarul angajatilor si salariile. „Metode de sclavagism modern”, considera Joseph Scheurin, de la Sindicatul Federal al Politiei Germane (GdP).

Daca firmele vor sa aiba colaboratori motivati, „ei nu trebuie platiti cu salarii de mizerie (7,66 euro/ora)”.

In acelasi timp, conducerea aeroportului si societatile de transport fac constante presiuni asupra firmelor private de securitate, cerandu-le sa reduca si mai mult salariile.

Securitatea pasagerilor trebuie sa ramana in maiinile statului

Burkart Kaufmanns, membru in „Cockpit”(Sindicatul European al Pilotilor, Bruxelles), critica „nivelarea in jos” a sistemului de siguranta. De pilda, faptul ca statul nu mai controleaza acum (nici) bagajele pasagerilor. In prezent, incaperile de aer comprimat in care se realizau testele de siguranta din aeroporturi, stau goale.

Din motive de „economie”, personalul a fost suprimat. Ca sa fie eficienta, „securitatea pe aeroporturi trebuie sa ramana un domeniu controlat de stat”, considera expertii.

De la 1 ianuarie 2007, pe aeroporturile din Uniunea Europeana vor intra in vigoare noi regulamente comunitare de securitate. Printre altele, bagajul de mana va trebui sa nu depaseasca dimensiunile: 56-45-25 cm. Pe aeroporturile germane au fost aplicate din 6 noiembrie cateva dintre noile reglementari.

Recipientele pentru lichide, transportate in bagajele de bord, nu trebuie sa contina peste 1000 ml. Toate tuburile si flacoanele vor fi transportate in pungi de plastic transparente.

Konrad Freiberg, considera ca masurile sunt „calmante de tip placebo. Daca nu s-a reusit nici macar sa se inchida ecluzele de introducere de arme si chiar atrape de bombe, nu trebuie sa discutam de... alimente pentru sugari”.