Ordonanta de Urgenta 95/2007 are toate sansele sa fie atacata cu succes la Curtea Constitutionala. Potrivit Constitutiei Romaniei, caracterul de urgenta al unei ordonante trebuie motivat in cuprinsul actului normativ si trebuie sa se refere la situatii extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata.

Constitutia Romaniei, Art. 115 alin. 4: “Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora.”

Un precedent care ar putea folosi Curtii Constitutionale in respingerea OUG 95/2007 este cazul OUG 100/2004, prin care Guvernul Nastase incerca, in ultima luna de mandat, in perioada electorala, sa improprietareasca Arhiepiscopia Sucevei si Radautilor.

Curtea Constitutionala a declarat actul neconstitutional, deoarece nu s-a gasit o motivatie care sa justifice caracterul de urgenta.

Alte probleme ale ordonantei

Atacarea la Curtea Constitutionala nu este singura problema a actului normativ adoptat joi de Guvern.

  • Ordonanta, desi este de urgenta, nu rezolva o problema sesizata in urma cu cateva luni de Curtea Cosntitutionala, si anume de includere a fostilor ministri printre cei carora li se aplica procedurile Legii 155/1999.

    Curtea Constitutionala a stabilit ca si pentru urmarirea penala a fostilor membri ai Executivului, pentru fapte savarsite in timpul mandatului, e nevoie de avizul comisiei prezidentiale, fapt care a dus la reluarea procedurilor in cazurile care-i privesc pe Adrian Nastase si Codrut Seres.

  • De asemenea, prin includerea in comisia speciala a unor judecatori, se poate considera ca acestia se antepronunta in cazurile pe care le cerceteaza.

    Senatorul UDMR Peter Eckstein Kovacs, presedintele comisiei juridice a Senatului, a declarat pentru NewsIn chiar ca desemnarea judecatorilor in aceasta comisie poate fi o incalcare a statutului magistratilor.

    "Potrivit Constitutiei, judecatorii sunt numiti pentru a hotari in chestiuni litigioase si sunt parte dintr-o alta putere in stat, in afara celei executive si legislative", subliniaza Eckstein.