Curtea Constitutionala a amanat cu o saptamana, decizia legata de exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Avocatul Poporului in cazul ordonantei de guvern, prin care a fost modificata Legea raspunderii ministeriale si a fost dizolvata Comisia de la Cotroceni. Comisia era alcatuita si din membri numiti de Ministerul de Interne si Ministerul Justitiei.

Prin modificarea de catre Executiv a Legii raspunderii ministeriale, aceasta comisie ar urma sa fie alcatuita din judecatori.

Comisia de la Cotroceni si-a incetat activitatea pe 4 noiembrie, in momentul in care avea in lucru dosare importante, ale ministrilor justitiei si muncii, Tudor Chiuariu si, respectiv, Paul Pacuraru, dar si ale unor fosti ministri, aminteste Rador.

La putin timp dupa modificarea legii a izbucnit si scandalul in care fostul ministru al agriculturii, Decebal Traian Remes, este suspectat de coruptie.

Cu toate ca CSM a inaintat sefului statului propunerile pentru noua comisie, aceasta nu si-a inceput inca activitatea, pentru ca mai multe organizatii, inclusiv Avocatul Poporului, considera ca unele prevederi ale legii prin care a fost modificata componenta comisiei ar fi neconstitutionale.

Parchetul General: Motive de neconstitutionalitate privind desfiintarea Comisiei de la Cotroceni

Parchetul General considera ca ordonanta prin care s-a desfiintat Comisia de la Cotroceni este neconstitutionala si ca afecteaza Puterea Judecatoreasca, Consiliul Superior al Magistraturii si chiar Guvernul, relateaza NewsIn.

Ministerul Public considera ca Ordonanta de Guvern 95/2007, prin care a fost modificata legea raspunderii ministeriale este neconstitutionala deoarece incalca articolul 61 alin 1, din Constitutie. "Numai in cazuri de necesitate extraordinara Constitutia Romaniei a prevazut posibilitatea Guvernului de a adopta ordonante de urgenta". Iata cateva dintre neregulile sesizate de Ministerul Public:

  • Procurorii considera ca Guvernul ar fi emis aceasta ordonanta fara a exista o situatie extraordinara. Parchetul General a precizat in pozitia sa ca "motivatia data situatiei mentionate in preambulul ordonantei nu conduce la incadrarea acesteia in categoria situatiilor extraordinare". Ministerul

  • Procurorii considera ca Legea 115 /1999 incalca si ea Constitutia prin articolele 12-22, care reglementeaza " Procedura de urmarire si judecare".

  • Neconstitutionale sunt considerate si articolele 23, 24 din aceiasi lege , dar si articolele l si ll ale Ordonantei de Urgenta 95/2007.

    Motivul invocat de Ministerul Public este acela ca aceste norme stabilesc reguli de procedura, ori, in opinia Parchetului General, in materia urmaririi penale procedurile sunt prevazute de Codul de procedura penala, iar aceste norme sunt comune, aplicable deopotriva tuturor celor implicati intr-o afacere penala.

  • Procurorii au mai apreciat ca singura imunitate stabilita de legea fundamentala pentru membrii guvernului este cea prevazuta in articolul 109, aliniatul 2, din Constitutie care consacra faptul ca doar autoritatea care poate solicita urmarirea penala a membrilor guvernului si anume Camera Deputatilor Senatul sau Presedintele Romaniei.

  • Un alt punct de vedere al Ministerului Public vizeaza si o presupusa incalcare a articolului 115, aliniatul 6 din Constitutie care nu este respectat de Ordonanta 95/2007. Prin acesta se interzice sustin procurorii ca este "interzis ca prin ordonante de urgenta sa fie afectat regimul in stitutiilor fundamnetale ale statului".

  • Ultimele articole din Constitutie, pe care procurorii, le considera incalcate de OUG 95/2007 sunt 124, aliniatul 2 si 134, aliniatul 4.

    In primul caz, Ministrul Public este de parere ca demersul Guvernului care stabileste ca cei care vor alcatui Comisia Speciala sunt 5 judecatori ceea ce va da un "caracter qasi-judiciar de urmarire penala a membrilor guvernului ceea ce practic impune concluzia ca acestia sunt supusi altor reguli decat cele ce rezulta din articolul 124, aliniatul 2".

  • Procurorii sunt de parere ca este incalcat si aliniatul 3 al aceluiasi articol care stabileste ca functia de judecator este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata cu exceptia celei de cadu didactic.

    In ceea ce priveste presupusa incalcare a aliniatul 134, aliniatul 4 din Legea Fundamentala procurorii sustin ca OUG 95/2007 adauga noi atributii CSM "fara sa faca parte din categoria de legi prin care se poate realiza acest lucru”.