Numarul celor care citesc publicatii electronice a crescut cu 350% in ultimii cinci ani, conform unui studiu elaborat de Asociatia Mondiala a Ziarelor. In aceeasi perioada, numarul ziarelor care si-au facut site-uri s-a dublat.

Editiile electronice ale publicatiilor se adreseaza unui public mult mai numeros decat cele tiparite, eliminand bariere geografice, dar si etnice, avand in vedere ca ziarele pot posta variante ale materialelor in mai multe limbi de circulatie. In plus, diaspora poate afla mai usor ce se intampla "acasa".

Iar faptul ca tot mai multi utilizatori de net beneficiaza de broadband, a dus la scaderea publicului televiziunilor, dupa aprecierea lui Timothy Balding, director general al Asociatiei Mondiale a Ziarelor.

Pe de alta parte, in clipa in care un cititor acceseaza un anumit material, publicatia stie precis subiectele preferate de publicul sau de pe Internet, interactiunea publicatie-cititor desfasurandu-se cu mai multa precizie. Acest lucru este si in favoarea agentilor de publicitate care isi pot coordona mai bine activitatea, intr-un domeniu in care publicitatea face o gramada de bani.

In SUA, veniturile din publiciate pe Internet s-au ridicat la suma de 10 miliarde dolari in 2003, ceea ce a insemnat o crestere de 11%. In Europa publicitatea on-line a crescut cu 5,9% in 2003, fata de 2002.

Renasterea digitala

Editorii de presa europeni vorbesc astazi despre o a doua Renastere: cea digitala. Ziarele tiparite pot "exploata" digitalizarea pentru a-si mari veniturile si pentru a scadea costurile, pentru a-si diversifica oferta si pentru a-si imbunatati activitatea editoriala.

Mai mult, ziarele ar putea intari "parteneriatul" cu clientii prin intermediul telefoanelor mobile beneficiare ale tehnologiei WAP si SMS, a fost de parere editorul norvegian Torry Pedersen de la VG Multimedia, prezent la congresul Asociatiei Mondiale a Ziarelor desfasurat zilele trecute la Istanbul.

Strangerea legaturilor intre ziare si operatorii de telefonie mobila a fost si tema sustinuta de un alt norvegian, Frode Ugland de la Telenor, bazandu-se pe faptul ca telefoanele cu acces la Internet si-au inceput deja marsul pe piata mondiala.

Editori si operatori de telefonie din Anglia prezenti la eveniment au venit cu proiectul unei colaborari in sprijinul oamenilor care au diverese pasiuni, dar uita sa cumpere ziare. Acestia pot fi informati prompt de catre ziare, prin serviciul SMS, de fiecare data cand publica materiale care ar interesa un anumit public.

Congres

In perioada 30 mai-2 iunie s-a desfasurat la Istanbul congresul anual al Asociatiei Mondiale a Ziarelor la care au participat peste 1.300 de editori si publicisti din 88 de tari, care au discutat despre situatia prezenta a presei scrise si electronice, conform datelor furnizate prin intermediul Clubului Roman de Presa.

Design

Un alt subiect abordat a fost cel legat de aspectul grafic al ziarelor, reprezententi ai publicatiei Le Monde prezentand modificarile prin care a trecut prima pagina in ultimii 10 de ani. Per ansamblu, participantii au descris prima pagina ca fiind ca un mozaic, amintind de publicatiile de acum 100 de ani, in care aspectul estetic se inclina in fata utilitatii.

Cumparatorul vede pe prima pagina cat mai multe informatii, anticipand astfel rapid continutul publicatiei. Pentru a aduce modificari in aceasta privinta s-a dat exemplul unor pagini de sport, care sunt foarte dinamice si atractive.

Numar de cititori pe Net

Statisticile oferite de Trafic.ro arata ritmul evolutiv al numarului cititorilor de presa pe Internet. In ultimul an, Jurnalul National si-a marit numarul de cititori on-line cu 400%, reprezentand cea mai dinamica publicatie si din acest punct de vedere. In perioada mai 2003 - mai 2004, numarul vizitatorilor www.jurnalul.ro a crescut de la 84.000 la 326.000 cititori pe luna.

In clasament, pentru aceeasi perioada, urmeaza www.libertatea.ro (care a crescut de la 124.000 la 460.000 de cititori) si www.gazetasporturilor.ro (cu 149.000 de cititori in mai 2003 si 536.000 in mai 2004).