Mai multi candidati la alegerile locale de anul acesta folosesc resurse publice "in abuz" in scopuri electorale. Aceasta este una din concluziile monitorizarii realizate de Institutul de Politici Publice (IPP) pe tema respectarii legislatiei privind finantarea partidelor si a campaniilor electorale.

Institutul da ca exemplu situatia "domeniilor inregistrate ca pagini de internet ale unor structuri ale administratiei publice si care ar trebui sa fie folosite exclusiv pentru publicarea activitatilor administratiei publice". In schimb, acestea sunt intrebuintate pentru a face publice informatii despre activitatea partidului.

De pilda, la Tulcea, pe pagina Primariei - institutie de interes public - apare sigla PSD care, accesata, face legatura cu pagina de Internet a partidului de guvernamant. Pe perioada campaniei, IPP a facut o monitorizare a finantarii partidelor, a fondurilor, ca si a modului in care sunt folosite resursele publice. In mod asemanator, pagina Prefecturii si Consiliului Judetean Teleorman - www.

cictelnet.ro/psd - este folosita si de organizatia judeteana a PSD.

Sumele cheltuite sau donatiile acordate pentru realizarea de pagini de Internet trebuie sa se regaseasca in rapoartele finale financiare ale partidelor si candidatilor care vor fi depuse la Curtea de Conturi, a punctat directoarea IPP, Violeta Bau.

O serie de candidati care si-au cumparat domenii pentru pagini de Internet au facut achizitiile prin intermediul unor firme sau personal in loc sa le inregistreze pe numele partidului, se mai arata in raportul IPP. In plus, multe domenii au fost achizitionate inainte de inceperea campaniei electorale, sau primite ca donatii, beneficiarii aflandu-se la limita legalitatii.

Potrivit prevederilor Curtii de Conturi, o achizitie antedatata va trebui raportata in bilantul de venituri si cheltuieli pentru campanie. "Internetul este din ce in ce mai folosit", a subliniat Bau.

In ce priveste materialele publicitare, nu toate formatiunile politice au tiparit numele firmei producatoare pe materialele de propaganda electorala, ori au tiparit numele gresit sau incomplet. La fel nu este precizat tirajul. O asemenea situatie, a subliniat IPP, "ingreuneaza activitatea de control a donatiilor pe care Curtea de Conturi o are in vedere".

Evaluarea IPP mentioneaza cazul firmei care a facut publicitatea pentru PSD si Mircea Geoana - A&M International Services. Unii candidati sau partide au trecut drept societati comanditare firme de comercializare a bauturilor alcoolice sau de comercializare e aparate fotografice - cazul PRM si al lui Dumitru Dragomir.

Ana DINESCU

Ziua - 4 iunie 2004