A incepe o afacere pe Internet sau a-ti dezvolta propria firma deschizind un “magazin” online devine o practica din ce in ce mai uzuala in Romania, aleasa de sute de mici si mari companii, firme, grupuri comerciale sau agentii web.

Cresterea numarului de utilizatori de Internet, stabilirea clara a profilului acestora, dar si a modalitatilor in care pot avea acces la serviciile oferite au creat o piata virtuala care aduce un profit de milioane de dolari anual. Surpriza profitului este cu atit mai mare cu cit afaceristul a investit initial foarte putini bani.

Serviciile de convenienta (primirea de comenzi si livrarea de servicii pentru diversi clienti), vinzarile de carti, anunturile pentru masini la mina a doua sau apartamente, inchirierile de filme si DVD-uri, webdesignul, recrutarea online si chiar agentiile matrimoniale online sint cele mai profitabile afaceri pe Internet, arata datele prezentate de companiile de profil in cadrul Festivalului de

comunicare digitala Internetics, organizat de Asociatia de Comunicare Ethos si Millenium Communications. Cu patru ani in urma, patru tineri deschideau o mica agentie de web-development. Intre timp, Neogen a devenit primul actor pe piata de recrutare, matrimoniale si mica publicitate online, fiind acum pe primul loc in traffic.ro, la categoria afaceri/comert.

“Pentru acest an, ne asteptam la doua milioane de romani inregistrati si la un milion de euro cifra de afaceri”, spune Calin Fusu, manager Neogen.

Diverta era deja o prezenta activa pe piata de carte, jocuri si produse IT (90 de magazine in toata tara), pentru ca, atunci cind s-a lansat pe Internet, utilizatorii foarte ocupati sa poata asocia imaginea magazinului cu un site de unde sa comande ce au nevoie. Succesul nu a intirziat, astfel ca Diverta online are lunar peste 120.000 de utilizatori, peste 1.

000 de comenzi lunare in valoare medie de 10 euro si o cifra de afaceri de peste 100.000 euro in 2003. “Vindem aproximativ 80.000 de produse si, in afara utilizatorilor de Internet din Romania, ne bazam si pe cei 5 milioane de romani din afara granitelor tarii, familiarizati deja cu ideea de comert online”, a spus Catalin Andrei, manager Diverta.

De asemenea, afaceri care pornesc simplu si se pot dezvolta sint cele de web-hosting (gazduirea de situri web) sau de convenienta. “Pentru a dezvolta o mica afacere pe net, ai nevoie de cunostinte superioare asupra pietei de Internet, de bune contacte in lumea de afaceri si de o piata deja formata, mai ales de nisa”, a explicat la Internetics Silviu Sirbu, reprezentant Softure.

Cine e utilizatorul roman de Internet?

• peste 3 milioane de utilizatori de Internet in aprilie 2004

• 61% sint angajati cu studii superioare, 32% au educatie medie si 7% studii elementare

• 83% din utilizatori au telefon mobil

• 74% au computer acasa

• 54% au card bancar

• de unde acceseaza Internetul: 44% de la serviciu, 39% de acasa, 8% internet-cafe, 2% de la prieteni, 6% de la scoala

• virsta utilizatorilor Internet: 18-35 de ani, 71%, 36-55 de ani, 20%

surse: GFK, NetBridge, ArboMedia.