Firmele romanesti cred ca integrarea in UE le va aduce numai beneficii, desi doar 7% sunt pregatite sa faca fata concurentei dure de pe piata Uniunii. Mai mult, doar 4% dintre managerii romani cunosc prevederile acquis-ului comunitar.

DANIELA IVAN

Desi data aderarii tarii noastre la Uniunea Europeana se apropie cu pasi mari, tot mai putini manageri par preocupati de provocarile si piedicile pe care intrarea in Uniune le reprezinta pentru firmele pe care le conduc.

Doar 4% dintre firmele romanesti, participante la un sondaj realizat de reteaua Camerelor de Comert Europene – Eurochambres, au declarat ca sunt complet informate cu acquis-ul comunitar. Mai mult, in mod cu totul paradoxal, 32% dintre companii nu detin nici o informatie in timp ce 52% sunt doar partial informate.

Ingrijorator este ca numarul celor care habar nu au de regulile pietei comunitare este in crestere fata de 2003 cu cateva procente bune.

Sub 7% dintre firme se pregatesc pentru integrare

Mai mult de jumatate dintre firmele romanesti nu au nici un proiect pe care sa-l aplice pentru a face fata concurentei dure dintre ele si firmele surori din statele membre. Din cealalta jumatate, 30% dintre companii se gandesc la un proiect care acum este in faza de conceptie, in timp ce numai 7% dintre firme au implementat un program care sa le ajute sa reziste pe piata unica europeana.

Pe de alta parte, 8% dintre firme au facut o estimare a costurilor de armonizare cu acquis-ul si 43% dintre acestea au estimat costul sub 0,5 millioane euro, in timp ce 40% se asteapta ca acest cost de armonizare sa fie peste 1,5 millioane euro.

Optimism exagerat

Desi cel mai putin pregatite, companiile romanesti sunt cele mai optimiste dintre toate tarile cu privire la perspectivele si oportunitatile de afaceri pe care le deschide integrarea in UE.

Nu mai putin de 78% dintre cei chestionati se declara optimisti sau foarte optimisti cu privire la perspectivele mediului de afaceri, astfel ca optimismul romanesc atinge cote mult superioare mediei din statele vecine. Managerii romani se asteapta ca efectele pe care companiile romanesti le vor avea ca urmare a integrarii sa fie mult mai mult pozitive, decat negative.

Cea mai frecvent selectata optiune fiind “cresterea competitivitatii pe termen lung“, urmata indeaproape de “transparenta crescuta a practicilor de afaceri pe piata nationala“ si “acces la conditii mai competitive in dotarea cu echipament capital si IT“. Pesimistii sau mai degraba realistii sunt in numar mult mai mic, procentul lor de-abia atinge la 12%.

REPREZENTARE

Un procent de 46% dintre firme considera ca ar fi utila deschiderea unui birou al Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti (CCIRB) la Bruxelles. Mai mult, activitatea de lobby este din ce in ce mai recunoscuta de catre firme ca fiind o activitate importanta: 79% dintre cei chestionati considera ca activitatea de lobby la Bruxelles are o importanta majora.

De altfel, firmele spun ca principalele surse de informare despre piata si legislatia comunitara o reprezinta sistemul camerelor de comert si Internetul.