Vremea capricioasa din acest an a dat peste cap vinzarile specifice sezonului cald: aparate de aer conditionat, creme si produse de plaja etc. In schimb, se pot bucura reprezentantii companiilor de taximetrie, care atunci cind ploua cu galeata au multi clienti.

Din cauza vremii, si medicii de familie au mai multe solicitari; ei anunta “raceli de toate tipurile, pneumonii, dureri reumatice si cardiace”.

Si reprezentantii marilor lanturi de magazine cu care am discutat sustin ca produsele de sezon care erau in topul vinzarilor anul trecut, pe vremea asta, se vind mai putin. “Mai si iunie 2003 au fost luni foarte bune, calduroase, astfel incit majoritatea clientilor cumparau in special apa minerala, inghetata si creme de plaja, care se vind mult mai putin acum.

In schimb, chiar ne-a mirat numarul mare, in crestere, al umbrelelor de ploaie cumparate. In acelasi timp, au scazut vinzarile produselor pentru picnic, precum mici, tot ceea ce tine de barbeque, prosoape de plaja...”, ne-a declarat Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania.

Carbuni de gratar

Vinzarea produselor de camping a avut serios de suferit din cauza vremii neprielnice din ultimele saptamini. “Cel mai mult au scazut vinzarile la carbunii pentru gratar”, ne-a declarat Dumitru Manolache director general al SC Midomar Grup Exim SRL, exportator si distribuitor de produse de camping. “Cel mai rau este daca ploua in weekend, se vede imediat.

Nu am facut o estimare exacta inca, dar scaderea vinzarilor la carbuni este semnificativa”, spune Manolache. Cit priveste celelalte produse tip camping - gratarele, pastilele de aprins, periile de gratar -, acestea nu sint atit de mult influentate de vreme precum carbunii.

Aer conditionat

Vremea proasta a compromis vinzarile la aceste produse, pentru care “lunile de virf” sint mai, iunie si iulie - spun cei care activeaza pe aceasta piata.

Comerciantii asteapta citeva zile de canicula pentru ca, spun ei, dupa aceea “vinzarile cresc exponential”.

Directorul firmei “Domo”, Lorand Szarvadi, afirma ca, inlunile mai si iunie, la aparatele de aer conditionat s-a inregistrat aproximativ 20% din nivelul vinzarilor aceleiasi perioade a anului trecut. “Chiar daca se va imbunatati vremea, vinzarile abia vor depasi jumatate din nivelul de anul trecut, afirma Lorand Szarvadi.

Si la “Flanco” vinzarile aparatelor de aer conditionat sint sub estimarile initiale. “Nu sint rezultatele la care ne asteptam”, ne-a raspuns directorul de achizitii al “Flanco”, Mugur Stefan. Acesta spune ca vinzarile au crescut usor fata de anul trecut, dar in conditiile in care reteaua de magazine s-a marit.

In schimb, directorul de comunicare de la Altex, Tereza Predescu, sustine ca vinzarile la aparate de aer conditionat au crescut in acest an si pune acest lucru si pe seama faptului ca “majoritatea achizitioneaza in rate aceste produse.

Observam o noua tendinta anul acesta: necesitatea clientilor de a achizitiona mai multe unitati de aer conditionat pentru locuinta - de exemplu, cei care si-au cumparat anul trecut primul aparat pentru sufragerie si-l cumpara anul acesta pe al doilea, pentru dormitor”, afirma Tereza Predescu.

Produsele de plaja

Mai multi distribuitori de pe piata produselor cosmetice spun ca se asteapta la vinzari mai scazute la creme si uleiuri de plaja. “Daca vremea va fi la fel, doar o previziune optimista ar indica vinzari de 60-70% din cele de anul trecut... speram sa nu fie chiar 50%”, ne-a spus reprezentantul unui distribuitor.

Altii insa cred ca vinzarile nu vor fi afectate chiar atit de mult. “Sint probleme din cauza vremii, dar speram sa fie bine fiindca ne-am dezvoltat distributia pe litoral si in tara”, ne-a spus dr. Petru Soare, directorul firmei “Dr. Soleil”.

Umbrele de soare

“Un ochi imi ride, iar celalalt imi plinge”, ne-a spus Adrian Petruta, director executiv la Oblio Asitrans, reprezentanta in Romania a unei firme austriece care produce umbrele.

Si asta pentru ca firma produce si distribuie si umbrele de gradina si terasa. “Vinzarile sint mai mici fata de lunile similare de anul trecut, ca nu au oamenii ce sa faca cu ele acum, cind ploua. Iar recordul la umbrele de ploaie nu compenseaza valoric vinzarile umbrelelor de soare”, a explicat Adrian Petruta.

La rindul sau, Cosmin Rogozanu, administratorul Rouella Company Prodcom, care importa mobilier de terasa si pentru plaja, spune ca anul trecut, pe vremea asta, i-a fost mult mai bine.

“Acum vinzarile la sezlonguri, scaune si mese din plastic sint cu 20% mai mici. Iar in ce priveste afacerea asta, perioada de virf e iunie-iulie. Am pierdut deja aproape jumatate de luna”, afirma Rogozanu.

Au de suferit:

• inghetata

• berea

• apa minerala si plata

• sucurile racoritoare

• aparatele de aer conditionat

• produsele cosmetice de plaja

• terasele

• spalatoriile auto

• umbrelele de soare

Bune la vreme rea:

• umbrelele de ploaie

• taximetria

Producatorii de racoritoare asuda de griji

Berea

Reprezentantii uneia dintre marile companii producatoare de bere s-au abtinut sa dea informatii in lipsa cifrelor care sa ateste adevaratul impact asupra vinzarilor.

Octavian Buzoianu, corporate affairs director la Sab Miller, compania care detine in Romania, printre altele, Ursus Cluj, Timisoreana si Aurora Brasov, a “riscat” totusi un comentariu: “Este evident ca vremea nefavorabila are efect asupra vinzarilor. Este prea timpuriu pentru a da cifre, dar este evident ca vinzarile sint sub asteptari.

Productia am pastrat-o la aceiasi parametri normali, nu sintem afectati. Dar ar fi bine sa se indrepte vremea cit mai repede”.

Fabricile romanesti care nu au fost inglobate in marile companii au suferit, in general, de pe urma vremii nefavorabile. “Unele dintre ele, dar nu toate, s-au confruntat cu scaderi de chiar 15-20% fata de perioada similara a anului trecut”, spune Vifor Versescu, directorul general al Patronatului Societatilor Independente Producatoare de Bere din Romania.

Argumentele sale sint cit se poate de clare: “In perioada verii, 15 pina la 25% din totalul vinzarilor se fac in gradinile de vara, la terase. Daca ploua, este normal ca scad vinzarile. Mai ales ca, vara, toti producatorii pun in vinzare mai multa bere la butoi”, ne-a declarat Versescu.

Sucurile

Desi nu recunosc explicit vreo scadere a vinzarilor, producatorii de bauturi racoritoare apeleaza la diverse metode de marketing si pentru a compensa efectele vremii. Temperaturile mai scazute si ploile ar putea avea un impact asupra vinzarilor, fiind insa doar unul dintre factorii care le determina.

Este prematur pentru estimarea impactului vremii asupra vinzarilor, din moment ce trimestrul inca nu s-a incheiat”, ne-a declarat Mugurel Radulescu, secretar general al Asociatiei Nationale pentru Bauturi Racoritoare (ANBR).

Apa minerala

Vremea rea a dat peste cap planurile producatorilor si comerciantilor de apa minerala. “Din cauza vremii foarte reci, vinzarile de apa minerala s-au micsorat foarte tare, cam cu 30%. Din pacate, afacerile noastre depind de vremea de afara”, spune Octavian Cretu, seful Romaqua Group Borsec.

Reprezentantii firmelor de profil sustin ca vinzarile de acum nu sint atit de rele, dar, comparativ cu perioada similara a anului trecut, cind a fost foarte cald, ele s-au redus. “Perioada de virf a afacerii tine din iunie si pina in august. Anul trecut, in lunile mai si iunie, a fost vreme frumoasa, iar vinzarile au mers foarte bine, au fost in crestere.

Ploile de anul acesta au redus insa volumul vinzarilor”, a spus Constantin Stoican, directorul general al Aqua Regis, firma care importa dozatoare de apa si distribuie, totodata, apa minerala. Tendinta confirmata si de Radu Preda, directorul general al Bibco Biborteni, care produce apa minerala si bauturi racoritoare.

“Luna trecuta, fata de mai 2003, vinzarile au fost mai mici cu 40-42%. Iar aceasta scadere nu mai face posibila cresterea pe care o previzionam noi la inceputul anului. La sucuri si apa, e nevoie de cel putin o saptamina de canicula ca sa sa declanseze o cerere in crestere”.

Inghetata

De vremea capricioasa se pling si producatorii de inghetata, care spun ca vinzarile lor sint mai mici cu 30%. “Romanii nu au mentalitatea suedezilor ori a americanilor, ca sa manince inghetata indiferent de anotimp. Fata de aceeasi perioada a anului trecut, vinzarile au scazut cu 30%. Ne-am facut si noi planuri de afaceri, dar din cauza vremii am pierdut doua luni de virf.

Speram sa recuperam in iulie si august”, ne-a declarat Anton Georgel, directorul general al Elion Import Export. Si reprezentantii Kubo Ice Cream, care produce inghetata Amicii, spun ca vremea le-a afectat vinzarile, insa nu si-au facut calcule exacte.

Taxiurile nu mai fac fata

Companiile de taximetrie au, in schimb, mai multe solicitari decit anul trecut, din cauza vremii capricioase. Directorii unor astfel de firme spun ca, daca ploua, nu reusesc sa faca fata avalansei de cereri.

“Fata de anul trecut, avem cu 20-30% mai multe solicitari, poate fiindca lumea sta in Bucuresti de frica furtunilor, nu mai pleaca la mare sau la munte”, afirma directorul “Taxi 2000”, Robert Meghesi.

Si directorul firmei de taximetrie “Meridian”, Lucian Marin, spune ca inregistreaza mai multe comenzi fata de aceeasi perioada a anului trecut: “Avem cu 30-40% mai multe solicitari. Cind ploua nu reusim sa facem fata apelurilor. Din cauza vremii, creste si timpul de efectuare a unei curse”.

S-au dublat vinzarile la umbrele de ploaie

In vreme ce unii abia asteapta sa scape de ploi, alti producatori sint extrem de multumiti de norii generosi. Importatorii de umbrele de ploaie nu au mai avut de mult o perioada asa de buna. “Umbrelele de ploaie merg mai bine ca niciodata. Fata de perioada similara a anului trecut, vinzarile s-au dublat. De exemplu, in primele sase luni ale anului trecut am vindut 12.000 de umbrele.

Acum sintem siguri ca o sa inchidem luna asta cu 30.000 de umbrele vindute, incepind cu ianuarie 2004”, ne-a spus Adrian Petruta, director executiv la Oblio Asitrans, reprezentanta in Romania a unei firme austriece care produce umbrele. El a adaugat ca, la umbrele, virful vinzarilor e atins in lunile septembrie si octombrie.

“Anul acesta a fost o exceptie ca ne-a mers foarte bine primavara”, e de parere Petruta.

“Avalansa de raceli de toate tipurile”

Medicii se pling de o avalansa de boli de sezon. “In ultima saptamina s-au inregistrat multe pneumonii pentru acest sezon, o avalansa de raceli de toate tipurile, faringite, amigdalite. E foarte greu de suportat pentru organism aceasta furtuna de presiune si umiditate. Trecerile sint bruste, iar organismul se adapteaza greu”, ne-a spus dr.

Eliza Nicolae, din conducerea Asociatiei medicilor de familie din Prahova. Dr. Nicolae avertizeaza cardiacii ca trebuie sa mearga la doctor daca se simt rau din cauza vremii schimbatoare, fiindca pot aparea complicatii: “Pot sa apara infarcturi si cresteri de tensiune ce pot duce la accidente vasculare.

Sa evite sa iasa din casa daca se simt rau, sa nu intrerupa tratamentul in asemenea perioade.”

Si farmaciile au vindut mai multe medicamente “de sezon” decit anul trecut. “Lantul de farmacii Sensiblu a inregistrat o crestere de aproximativ 40% a vinzarilor de medicamente pentru raceala, gripa, dureri de cap, in primul trimestru al acestui an fata de trimestrul I din 2003”, ne-a transmis unul dintre managerii “A&D Pharma”, Laura Florea.