Cu 24 de ore inainte de inaugurarea lucrarilor de constructie la viitoarea autostrada “Transilvania”, peisajul este dezolant. In punctul de plecare al constructiei noii autostrazi , in imediata apropiere a satului clujean Lita, se pot vedea trei utilaje de mare tonaj, un excavator, o basculanta si un buldozer, toate aduse din Statele Unite si minuite de acelasi american, Nick.

Desi, initial, lucrarile ar fi trebuit sa inceapa pe 4 iulie, inaugurarea a fost devansata pentru a se desfasura in plina campanie electorala.

Citiva oficiali ai firmei Bechtel au descins luni la Lita pentru a se convinge ca vizita primului-ministru Adrian Nastase va decurge fara probleme. Pe marginea drumului care face legatura intre sat si Cluj-Napoca, exact in locul unde premierul va taia panglica inaugurala, se aflau trei utilaje impresionante, toate aduse din America. “Le-au adus duminica si de atunci le pazim.

Abia azi dimineata (n.r. - luni) au venit citiva ingineri de la firma si au trasat un drum de acces spre viitorul traseu al autostrazii”, spune paznicul Nicu, aflat linga o basculanta de 40 de tone. Din cabina unui buldozer urias, situata la patru metri inaltime, coboara un barbat solid, american get-beget: “Sint din SUA si stiu sa lucrez pe fiecare utilaj care se vede aici.

Azi am inceput sa lucram pentru ca in curind va veni primul-ministru sa inaugureze lucrarile”. In scurt timp, mai spune Nick, vor mai veni numeroase “masini mult mai mari decit cele pe care le vedeti”.

Dupa drumul trasat de lama buldozerului se vede faptul ca totul este facut in graba, de fatada, si ca adevaratele lucrari vor incepe peste citeva saptamini. Initial, data demararii constructiei la viitoarea autostrada “Transilvania” trebuia sa fie 4 iulie, Ziua Nationala a SUA. Oamenii din Lita fac cu ochiul cind ii intrebam de ce cred ca inaugurarea va avea loc mai devreme.

Ei stiu ca duminica sint alegeri la Cluj si ca Ioan Rus, candidat PSD, s-a laudat deseori ca el s-ar fi zbatut pentru realizarea autostrazii.

Patru benzi pe izlazul comunal

Primarul comunei Savadisla, Tamas Gebe Andras, la rindul lui candidat in turul al doilea din partea UMDR impotriva unui membru PSD, a declarat ca terenul unde va fi construit primul kilometru de autostrada apartine comunei. “Este pasunea satului.

A trecut din proprietatea privata a comunei in cea publica, iar guvernul va scoate, nu stiu cind, o hotarire de guvern care sa legifereze schimbul”, spune primarul. In afara de alocarea celor 8,3 de hectare de pasune, comuna Savadisla a mai inchiriat firmei Bechtel alte 20 de hectare pentru o organizare de santier.

“Speram ca aceste constructii vor ramine la primarie dupa terminarea lucrarilor”, mai spune primarul Gebe.

Vecinatatea viitoarei autostrazi “Transilvania” cu Lita nu este intimplatoare, spun locuitorii satului. Oamenii cred ca, intr-o oarecare masura, i se datoreaza si preotului-paroh Iuliu Gorea, celebru in lumea intreaga pentru ca a facut din biserica un adevarat templu al tehnologiei secolului XXl.

“Domnu' parinte ii foarte credincios si de asta Al de Sus a rinduit lucrurile ca sa fie bine si pentru noi”, spune Simion Vlas, un batrin de 78 de ani. Parintele Gorea a facut un film si a editat o carte de aur a localitatii, a imprimat un CD, in format MP3, pe care sint inregistrate mesajele satenilor catre urmasi.

Celebritatea i se datoreaza insa faptului ca el a super-tehnologizat biserica. A introdus sistemul de slujbe cu efecte sonore electronice si cu videproiector, precum si dispozitivul electronic de tras clopotele.

Parintele Gorea este fericit ca autostrada va trece foarte aproape de satul pe care il pastoreste si ca va aduce dupa sine locuri de munca pentru oamenii din sat. “Pentru noi este un lucru bun, dar faptul ca nu putem avea acces la ea decit la Gilau sau Turda reprezinta o piedica”, sustine preotul Gorea.

“Daca nu pot avea acces din sat, de buna seama ma voi trezi de dimineata sa ma duc sa ma uit la autostrada, a glumit el. (Mihai Soica)

Un kilometru de autostrada - 5,5 milioane de dolari

Lucrarile la autostrada ar urma sa fie finalizate in cursul anului 2012. Primele tronsoane vor fi terminate in 2008. Pretul de constructie pentru un kilometru de autostrada variaza intre 3,5 si 5,5 milioane de dolari.