Spamul este unul dintre marile flageluri ale Internetului, alaturi de virusi si fraudele cu carti de credit. Pe plan mondial, companiile si utilizatorii individuali pierd miliarde de dolari din cauza spam-ului. Pierderile generate de spam se traduc prin spatiu ocupat pe servere, trafic intern inutil si, cel mai grav, timp si nervi irositi pentru "igienizarea" casutei de mail.

"Spamul inseamna, pur si simplu, timp irosit si bani pierduti", explica Bogdan Constantinescu, expert in securitate informatica la GeCAD Net. "Ignorarea problemei se traduce prin reducerea productivitatii angajatilor, in unele cazuri chiar cu 15%", adauga expertul GeCAD.

Fenomenul a devenit ingrijorator mai ales in statele unde traficul Internet este foarte intens, iar timpul alocat de utilizatori e-mail-ului este direct proportional. O companie occidentala care se ocupa cu securitatea e-mail-urilor a monitorizat nu mai putin de 841 milioane de scrisori electronice din intrega lume, 67% din acestea reprezentand spam.

La nivel mondial, pagubele anuale se ridica la 81,2 miliarde de dolari, conform unor date Softwin, unul dintre principalii producatori de solutii de securitate. In Romania, unde Internetul nu reprezinta un instrument de lucru atat de puternic, pierderile sunt mai mici.

Totusi, cele 270 de milioane de dolari pe an, la cat este evaluat raul produs de spam in tara noastra, nu reprezinta o suma neglijabila. Sa fie oare comanda "delete" singurul mijloc de a scapa de mesajele nedorite? Nicidecum, aceasta este solutia cea mai simpla. Producatorii de solutii de securitate au dezvoltat o intreaga industrie in jurul spam-ului.

Acestia dezvolta motoare de filtrare a mesajelor, din ce in ce mai performante. Totusi, o sita foarte deasa nu este solutia optima. De foarte multe ori, utilitarele antispam fac exces de zel, eliminand si mesajele bine intentionate. Marketingul online are de suferit din acest punct de vedere.

Totusi, Radu Ionescu, directorul Kinecto, companie specializata in marketing pe Internet, crede ca spam-ul "afecteaza intr-o mai mica masura firmele care comunica frecvent cu clientii si contactele directe prin newslettere periodice prin e-mail.

" Ionescu subliniaza ca spamul nu este altceva decat "un mesaj comercial trimis fara permisiunea destinatarului, de catre cineva cu care nu exista o relatie anterioara, si care contine informatii nerelevante si neinteresante.

" Pana la urma, cum functioneaza un asemenea filtru? Unul bun stie sa faca trei lucruri importante: sa caute dupa expresii-cheie (gen "naked girls"), sa invete din experienta antispam a utilizatorului si sa faca o lista neagra a adreselor generatoare de e-mail-uri nedorite. Inainte de toate, trebuie sa respectati niste reguli simple. La fel ca in lupta impotriva virusilor.

Trebuie sa intrati pe cat mai putine site-uri "dubioase" (de exemplu cele cu material pornografic) si, cel mai important, sa nu va inregistrati cu adresa de mail principala. In cazul in care primiti un mesaj nesolicitat, e bine sa nu accesati nici unul din link-uri pentru ca astfel ii confirmati spammerului ca adresa de mail este activa.

O data intrati in baza de date a unui profesionist al mesajelor nesolicitate, este destul de probabil ca si colegii lui de breasla sa va afle coordonatele si sa va bombardeze cu si mai multe scrisori electronice.

De spam nu veti scapa niciodata 100%, dar puteti reduce timpul alocat sortarii scrisorilor, durata estimata la 50 de minute pe zi, "adica 10% din timpul de lucru al unui angajat", dupa cum afirma Daniel Ionescu, directorul Diviziei de Securitate a Datelor Softwin.

SOFT ANTISPAM

Norton AntiSpam 2004

+ rata de recunoastere a spam

+ include si un anti pop-up

- suporta numai protocolul POP3

Unul dintre cele mai apreciate utilitare din categoria sa are, poate, un defect major: nu suporta decat serverul de mail tip POP3. Daca o companie foloseste, spre exemplu, Exchange, Norton AntiSpam nu va ajuta la nimic.

BitDefender AntiSpam

+ statistici privind spamul primit

+ suport pentru mai multe servere de mail

Software-ul romanesc include trei module antispam. Primul care filtreaza dupa continutul mesajului, al doilea care claseaza mesajele dupa statistici. Al treilea este de fapt o lista prin care utilizatorul stabileste de la ce adrese poate primi mesaje.

Ella for Spam Control

+ usor de folosit

- clasificare a scrisorilor pe trei foldere

Utilitarul invata urmarind modul in care utilizatorul isi sorteaza scrisorile, analizand peste 100 de atribute ale mesajelor, de la provenienta mesajului pana la continut.

Trend Micro Spam Prevention Service

+ patru niveluri de clasificare a spamului

+ putine mesaje reale oprite ca spam

- rata de recunoastere a spamului

Principalul avantaj al acestui software este ca lucreaza impreuna cu un server central al celor de la Micro, care filtreaza mesajele. Poate marca un mesaj nesolicitat si prin adaugarea cuvantului SPAM in subiect.