MARTORII au plimbat ilegal o remorca cu azotat de amoniu, cale de 2.000 de kilometri, au fost controlati si lasati sa treaca de catre noua echipaje de politie, iar trei oameni ai legii au primit spaga pentru a inchide ochii

Accidente precum cel de la Mihailesti pot avea loc oricind in Romania, si asta din neglijenta autoritatilor. Pe drumurile noastre publice circula zilnic sute, poate chiar mii de bombe pe roti, masini, carute, remorci incarcate cu substante periculoase. Explozia unui sac plin cu azotat de amoniu, de pilda, este echivalenta, ca putere de distrugere, cu cea a unei butelii de aragaz.

Din acest motiv, legea spune ca transportul acestui ingrasamint se face numai cu masini echipate corespunzator, semnalizate specific pentru materiale periculoase si conduse de soferi autorizati in acest domeniu.

MARTORII va vor demonstra ca orice roman cu permis de conducere poate pleca prin tara tragind dupa el o bomba pe roti. Reporterii nostri au incarcat o remorca cu saci pe care scria azotat de amoniu si au rulat vreo 2.000 de kilometri prin tara. Au fost opriti de noua echipaje de politie care, desi le-au atras atentia cu privire la periculozitatea incarcaturii, i-au lasat sa plece mai departe.

Mai mult decit atit, trei dintre oamenii legii s-au “dedulcit” la spaga oferita de MARTORI si au inchis ochii la contraventiile mari cit casa de care acestia se faceau vinovati. Nu ratati, asadar, emisiunea “Reporter Incognito” in aceasta seara, de la 22.00, la Prima TV. (Martorii)

Atunci cind stau la birou si trebuie sa dea informatii celor care le solicita, politistii stiu ce spune legea. Ei iti pot explica amanuntit “cum sta treaba” cu azotatul de amoniu.

L-am intrebat pe inspectorul-sef Cristian Velcea, de la Serviciul de Politie Rutiera Teleorman, care sint conditiile pe care trebuie sa le indeplinim ca sa transportam niste saci cu ingrasamint de acest tip dintr-o localitate in alta. Iata ce ne-a raspuns: “Soferul trebuie sa aiba un certificat de pregatire profesionala din care sa reiasa ca are dreptul sa transporte astfel de substante.

De asemenea, trebuie sa mai aiba asupra sa documente de provenienta a marfii. Masina trebuie sa fie echipata cu trusa ADR, care cuprinde, printre altele, extinctoare, manusi de protectie, vesta reflectorizanta. O alta prevedere este cea referitoare la echiparea vehiculului care transporta azotatul.

Acesta trebuie sa fie semnalizat cu etichete si panouri specifice din care sa reiasa gradul de pericol al substantei si trebuie sa corespunda din punct de vedere tehnic circulatiei pe drumurile publice”. Politistul ne-a mai spus ca, pentru nerespectarea acestor prevederi, amenda prevazuta de lege este de cel putin 4 milioane lei.

Distanta de la teorie la practica, in acest caz, este la fel de mare cu cea de la Pamint la Luna. Am incarcat si noi o remorca cu saci pe care scria azotat de amoniu. In saci am pus insa sare de bucatarie, substanta care seamana cel mai bine cu acest ingrasamint. Remorca am agatat-o de o Dacie obosita. Unul dintre noi a fost soferul acestui transport.

E inutil sa va mai spunem ca n-am avut atestat pentru substante periculoase si nici trusa ADR. In remorca, linga sacii cu azotat am asezat un bidon cu motorina. (Se stie ca azotatul de amoniu devine extrem de periculos atunci cind intra in reactie cu un combustibil).

Si, daca mai amintim aici ca nici remorca nu prea era in firea ei - descentrata, cu cauciucurile roase si nesemnalizata -, va dati seama ca aratam ca o adevarata bomba pe roti.

"Ingrasaminte? Vrei sa explodeze pe-aici?"

Noaptea de 31 mai spre 1 iunie. Traseul Bucuresti-Tirgu Jiu.

Echipati ca vai de noi, am plecat spre capitala mosiei baronului de Gorj, Nicolae Mischie. Am pornit noaptea, cind drumul era mai liber, iar echipajele de politie ne-ar fi putut remarca mai usor. Pina aproape de Tirgu-Jiu nu ne-a oprit nimeni. Vremea ploioasa gonise parca si pe oamenii legii de la posturi. Am fost opriti dimineata, in apropierea localitatii Cirbesti.

Un echipaj intr-o masina cu numarul 10 GJ-SPR ne-a facut semn sa tragem pe dreapta. Dupa ce ne-a intrebat de actele remorcii si masinii, am inceput tiganeala.

Sefu, nu se poate sa o lasam asa?

Va rog mergeti la masina.

Nu, as vrea sa mai stau in ploaie...

Va rog mergeti la masina...

Dam si noi o bere. (I-am intins citeva bancnote) Luati asa, ca sa nu mai completati procesul-verbal.

Dar in masina ce ai?

Niste ingrasaminte.

Ingrasaminte? Vrei sa explodeze astia pe-aici?

Ei, explodeaza... Nu explodeaza ca ploua afara!

Hai du-te!

Multumesc mult! Aveti acolo 300.000, sa traiti, numai bine!

Ghinionul insa ne-a ajuns din urma. In localitatea Bumbesti-Pitic, intr-o depasire, remorca agatata dupa noi a lovit aripa unei alte Dacii care se deplasa pe contrasens. Zgirietura era serioasa, asa ca am oprit ca sa mergem impreuna cu soferul masinii avariate la postul de politie din localitate. Desi ne-am recunoscut vina, experienta de la sediul politiei din Bumbesti-Pitic a fost interesanta.

Am constatat, cu aceasta ocazie, ca totul se poate negocia. De la cuantumul despagubirilor acordate soferului masinii avariate pina la amenda acordata de politist. Trebuie sa stii cum “sa te tiganesti”.

De fapt, stiinta negocierii combinata cu vaicareala de genul, “aoleu, sefu’, ma lasi fara piine daca-mi iei permisul” sint mai apreciate de politisti decit buna credinta si cinstea.

Dialogul care urmeaza a fost purtat cu seful de post din Bumbesti-Pitic, Sergiu Draghici.

Pe azotat ai acte?

N-am, le duc lu’ tataie. Le-am luat de la Craiova.

Ba, nu sinteti sanatosi la cap, cu astea in remorca! Ba, frate, daca bubuia si asta? E si uda... parfum! Hai, actele!

Imediat.

Asigurare ai la masina?

Da, bineinteles. Sefu’, ne intelegem si noi? 300? 500?

Lasa-ma in p..a mea cu banii tai! Du-te mai bine si te intelege cu asta. (n.r.- soferul masinii avariate)

Politistul nu a vrut mita. Ne-a sfatuit insa sa-i dam un milion de lei soferului, ca despagubire pentru avarierea masinii. Daca ne-am fi inteles cu el, era dispus sa modifice procesul-verbal de contraventie si sa nu ne mai ia, astfel, permisul pentru depasire neregulamentara:

“Sa schimbam declaratiile cum ca, de fapt, n-ai fi mers perfect pe banda si l-ai acrosat din mers”. Nu ne-am inteles insa cu soferul nevinovat. Oricum nu am fi vrut sa facem un fals, asa cum ne sugerase politistul. Soferul nostru a ramas, asadar, fara permis.

Spaga pe pod

Noaptea de 2 spre 3 iunie. Traseul Bucuresti-Vama Veche

Drumul spre litoral este cunoscut de soferi drept unul intesat cu echipaje de politie. Practic, daca nu esti in regula cu actele si masina, nu ai cum sa ajungi la mare fara macar un proces-verbal de amenda in buzunar. Iar cind tragi dupa tine o remorca incarcata cu substante periculoase exista mari sanse sa nu ajungi cu incarcatura la destinatie. Asta, doar teoretic.

Noi am fost opriti prima data in apropiere de Slobozia, in jurul orei 2.00. Agentul Ionel Radu ne-a facut semn sa tragem pe dreapta si, dupa o verificare mai mult decit superficiala, ne-a amendat cu un milion de lei pentru lipsa certificatului de inmatriculare al remorcii si defectiuni la sistemul de semnalizare. Cit despre sacii cu azotat, sa fim sanatosi, nu a scos nici o vorba.

Am mai dat o data nas in nas cu vigilentii politisti romani. Chiar la coborirea de pe podul de la Cernavoda, unul ne-a facut semn sa oprim.

Dupa ce ca n-ai lumini pe remorca mai cari si azotat...

Ai vazut la televizor ce s-a intimplat cu azotatul si cita lume a murit?

Am vazut. Da-l dracu’ ca-i in aer liber. Ia sefu’ de aici, sa bei o bere, si nu ne mai da amenda. (I-am dat 300.000 de lei. Si i-a luat.)

Multumesc. La revedere!

"Nu sinteti din aia care filmeaza?"

8-9 iunie. Traseul Bucuresti-Onesti.

In drumul spre Onesti si la intoarcere, am fost opriti de trei echipaje de politie. Am primit amenzi pentru depasirea vitezei, lipsa centurii de siguranta, defectiuni la sistemul de semnalizare si alte nimicuri. Bineinteles ca nu s-a luat nimeni de incarcatura noastra.

Aproape de Bucuresti, linga benzinaria OMV din preajma localitatii Sinesti (cam la 40 de kilometri de locul tragediei de la Mihailesti), am intilnit un politist mai vigilent, care a fost la un pas de a ne deconspira. Era 8 iunie, ora 23.50, iar politistul a coborit din masina cu numarul de inmatriculare IL-16 SPR.

Ce aveti in remorca?

Azotat, il duc lu’ tataie.

De unde-l ai?

L-am cumparat de la niste baieti.

E chiar azotat sau altceva? De ce este asa, s-a intarit?

A plouat pe el, de-aia s-a intarit...

Nu ati vazut ce s-a intimplat la Mihailesti?

Am vazut, sefu’...

Stiti ca nu mai aveti voie sa transportati pe timp de noapte?

Stiu ca n-avem voie, dar...

Auzi, voi nu sinteti din aia care filmeaza?

Nu, sefu, nu sintem din aia...

Am avut de-a face cu niste persoane tot asa, care au venit cu niste camere de luat vederi... Umblau cu treburi din astea, cu camere la ochelari...

Sefu’, nici o problema. Nu-ti fa griji. N-avem noi treaba cu chestiile astea! Va dam 200.000. E bine?

O seara buna!

Masina cu azotat de amoniu a fost oprita de 9 echipaje de politie

1 iunie - Cirbesti-Gorj. Masina politiei avea numarul de inmatriculare 10 GJ-SPR. Spaga - 300 000 de lei.

1 iunie - Localitatea Bumbesti-Pitic. Sef de post Sergiu Draghici.

3 iunie - Slobozia. Agent Ionel Radu.

3 iunie - Cernavoda, un politist neidentificat. Spaga - 300.000 lei.

4 iunie - Mihailesti-Giurgiu. Agent Florin Manole.

5 iunie - Bucuresti. Agent Mircea Georgescu.

8 iunie - Tisita-Vrancea. Agent Iulian Miu.

8 iunie - Timboiesti-Vrancea. Agent Danut Stroescu.

8 iunie - Sinesti. Masina politiei avea numar de inmatriculare IL-16 SPR. Spaga - 200.000 lei.