Sarabanda incheierii politelor de raspundere obligatorie civila auto-RCA aduce in fiecare an companiilor de asigurari incasari de sute de miliarde de lei. Lupta este acerba, iar asiguratorii isi imbie potentialii clienti cu tombole care au ca premii de la lubrifianti pentru masina, reduceri la alte tipuri de asigurari practicate, pana la autovehicule scumpe.

In goana dupa atragerea a cat mai multi clienti, unele companii incearca sa fenteze legislatia in vigoare. In prezent, patru companii de asigurari ofera, la incheierea politei RCA, posibilitatea castigarii pe loc a unei sume de bani - direct sau prin tragere la sorti- care reprezinta in jur de 20 la suta din valoarea asigurarii RCA.

Oficialii Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) sustin ca daca tombola, unde exista o anumita probabilitate de castig a unei sume in bani, este "la limita legii", in schimb acordarea pe loc, pentru fiecare cumparator de polita RCA, a unei reduceri sub forma unui tichet valoric este ilegala. Este cazul companiei Asirom, care ofera clientilor sai un tichet cadou in valoare de 125.

000 de lei valabil in peste 10.000 de magazine. "Tichetul pe care vi-l oferim il puteti utiliza si pentru tigari, parfumuri sau in restaurante", ne asigura cu bunavointa unul dintre inspectorii Asirom. Reprezentantii CSA considera ca practica Asirom este ilegala. "Ceea ce face Asirom in momentul de fata incalca prevederile legislatiei in domeniul asigurarilor.

Prin acest bon valoric este clar ca se face o reducere a primei de asigurare. Este un comision mascat care se acorda oricarui client. Or, comisioanele sunt prevazute clar, prin norme elaborate de CSA.

Comisioanele se acorda numai agentilor de asigurare si brokerilor de asigurare, asa cum prevede norma privind aplicarea raspunderii civile auto pentru 2004", ne-a declarat Gheorghe Cismaru, vicepresedinte CSA. Reprezentantii Asirom sustin insa ca nu au incalcat legislatia. "Asirom incaseaza, cu emiterea documentelor justificative, strict primele de asigurare conform tarifului legal.

Tichetul cadou oferit clientilor la incheierea asigurarii este menit a promova suplimentar imaginea societatii si a determina si posesorii de autovehicule care nu si-au incheiat RCA pe 2004 sa-si incheie asigurarea.

Cheltuielile cu aceasta promotie sunt efectuate din fondurile proprii destinate publicitatii, aprobate ca atare de Adunarea Generala a Actionarilor, neafectand in nici un fel rezervele tehnice constituite, conform legii, pentru plata integrala si prompta a despagubirilor", se arata intr-o nota remisa de biroul de presa al Asirom.

"CSA a avertizat societatea Asirom sa inceteze cu asemenea practica (acordarea de tichete valorice celor care incheie RCA la Asirom - n.red.).

De asemenea, Comisia a sesizat Ministerul Finantelor pentru a verifica unde se incadreaza aceste cheltuieli si cum sunt acestea decontate, iar noi putem sa ridicam societatii autorizatia de a practica asigurarea obligatorie de raspundere civila auto in baza legislatiei", a conchis vicepresedintele CSA, Gheorghe Cismaru.