Majoritatea firmelor romanesti nu pot face fata costurilor impuse de integrarea in Uniunea Europeana. Potrivit unui raport al Eurochambers, cei mai multi patroni autohtoni nu cunosc legislatia europeana, nu au inceput pregatirile pentru aderare si doar 8a din firme au evaluat cit le costa alinierea la normele europene.

Dintre acestea, aproape jumatate estimeaza costuri sub o jumatate de milion de euro, in vreme ce celelalte spun ca se asteapta la cheltuieli de peste 1,5 milioane euro.

Studiul a vrut sa afle mai ales parerea fimelor mici si mijlocii. Peste treisferturi dintre companiile care au raspuns la intrebarile despre efectele integrarii au pina la 250 de angajati, si mai mult de jumatate sint societati cu cifra de afaceri mai mica de 1,5 milioane de euro.

Din raspunsuri rezulta ca numarul firmelor care sint la curent cu legislatia europeana este mai mic comparativ cu anul trecut, cind s-a realizat un studiu similar. Doar 4% din patroni au raspuns ca sint bine informati in ce priveste legislatia europeana, ceea ce reprezinta cel mai mic procent comparat cu cel inregistrat in celelalte tari candidate.

Mai mult de jumatate (56%) dintre firmele romanesti nu au inceput pregatirile de aderare. Daca vom compara cu situatia de anul trecut - cind numarul firmelor care nu luasera startul era mai mic - putem constata ca patronii romani nu pot tine pasul cu noile criterii introduse in fiecare an de legislatia europeana.

Cu alte cuvinte pe masura ce regulile UE se modifica, scade si puterea companiilor romanesti de a ajunge din urma firmele europene. Studiul inventariaza citeva sectoare in care firmele romanesti au cele mai mari probleme: patronii stau prost la etichetare, inregistrarea marcilor comerciale si omologarea patentelor de fabricatie.

Un alt domeniu ramas in urma este certificarea ca produsele pe care romanii ar vrea sa le vinda pe piata europeana respecta anumite standarde. Seba Industrial este o firma care produce instalatii pentru industria lemnului pe care ar vrea sa le vinda unor clienti europeni.

S-a lovit de problema certificarii, iar directorii companiei si-au dat seama ca, daca nu vor cheltui bani ca sa se adapteze la cerintele pietei, produsele nu vor deschide usa clientilor din UE. In urma cu doi ani, Seba a infiintat un departament special pentru certificarea produselor asa cum cer clientii europeni si a angajat oameni special instruiti pentru asa ceva.

“Am inceput sa certificam produsele noastre, pe vremea cind Romania nu preluase decit o mica parte din directivele europene. Si acum mai sint unele inca nepreluate... Am avut chiar probleme cu un standard de calitate care nu exista in tara si l-am “importat” din Germania. Certificarile ne-au costat in total cam 40.000 euro, dintre care numai pe documentare am dat 15.000 euro.

Cu investitiile acestea, partenerii comerciali ne vad altfel. Am inceput sa primim cereri si de anul acesta, chiar exportam”, ne-a declarat Florea Dobre, manager in sistemul calitatii de la Seba Industrial. Oficialul firmei spune ca in 2003 cifra de afaceri a fost de patru milioane de euro si ca in 2004 ea s-ar putea dubla ca urmare a oportunitatilor aparute acum cu noii parteneri.

Costuri descurajante

O constatare alarmanta ce rezulta din studiu este ca majoritatea covirsitoare a firmelor nici macar nu sint interesate sa calculeze citi bani ar trebui sa cheltuie pentru adaptarea la regulile europene.

Doar opt firme dintr-o suta si-au facut pina acum o estimare, iar studiul arata ca aproape jumatate din acestea se asteapta sa cheltuie pina la jumatate de milion de euro, iar cealalta jumatate estimeaza costuri ce depasesc 1,5 milioane euro. Institutul de Cercetari Electrotehnice (ICPE) se arata pur si simplu descurajat de factura adaptarii la normele europene.

“E vorba de circa 2 milioane euro, suma care nu poate fi asigurata de firma. Ca sa facem fata cerintelor UE, ar trebui sa ne asociem cu un partener strategic, cu preocupari similare”, ne-a spus Niculae Palangean, seful de marketing si strategie al ICE, institut ramas inca in miinile statului.

Desi procentul firmelor care sustin integrarea ramine ridicat (92%), studiul arata ca anul acesta au aparut totusi mai multi eurosceptici decit anul trecut. O explicatie ar fi ca, pe masura ce patronii afla mai multe despre ce ii asteapta pe piata UE, entuziasmul lor fata de integrare incepe sa scada.