Astazi este cea de-a treia si ultima zi in care pe cerul Bucurestiului mai poate fi vazut cel mai mare aparat de zbor din lume, Zeppelin NT. Miine, acesta va zbura spre Constanta, iar duminica si luni va fi oaspetele turistilor de pe litoral. Aeronava promoveaza imaginea noului autoturism BMW Seria 1 in 10 tari din centrul si estul Europei.

Un reporter al "Evenimentului zilei" a survolat ieri Capitala, timp de aproape o ora, in nacela gigantului zburator. Senzatia e colosala.

Inainte de a urca in vazduh (si o face de citeva ori pe zi, in reprize de cite 40-50 de minute), “monstrul” asteapta cuminte pe pista Aeroportului Baneasa. Pare o balena esuata pe plaja. Pe linga el, avioanele stationate in apropiere seamana cu niste libelule minuscule.

Avind o lungime de 74,7 metri, Zeppelin NT se apropie de dimensiunile unui teren de fotbal. De la distanta, nacela pare o cutie de chibrituri lipita de burta “balenei”. Dumnezeule, unde au loc 10 oameni intr-o chestie asa de mica? La locul faptei, “cutia de chibrituri” isi arata dimensiunile: peste 10 metri lungime, aproape doi metri latime.

O data intrat in ea, te simti chiar confortabil. In orice caz, mai confortabil decit intr-un avion Airbus sau Boeing.

Gata, se ridica! Mai intii “botul”, apoi “corpul”. In citeva zeci de secunde, “monstrul” zburator e la 300 de metri deasupra pistei. Se ridica pe verticala, apoi isi incepe plutirea pe orizontala. Golul din stomac, de neevitat la avioane, aici practic nu exista.

E drept, si viteza e mult mai mica: 60 km/h, desi ar putea ajunge usor la 80 km/h, ba chiar si la 125 km/h. Zeppelinul zboara la trei-patru sute de metri inaltime, rareori urcind pina la cinci sute. La calatoriile lungi isi fixeaza traiectorii mai inalte, de pina la 2.600 metri, insa deasupra Bucurestiului nu e cazul.

Pilotul, un neamt, are aerul ca se plimba cu bicicleta intr-un parc linistit. Nici un pic de incordare. Insotitoarea sa, o romanca draguta, vorbeste fluent germana. Pasagerilor li se adreseaza in romaneste: “Puteti deschide ferestrele”. Instinctiv, toti se reped la fantele de lumina. Un vinticel racoros da buzna in nacela.

Inevitabil, te viziteaza gindul ca hublourile avioanelor vor fi vesnic intepenite.

Vazut de sus, Bucurestiul pare ceva mai logic, mai ordonat decit cel cu care esti obisnuit. Baneasa... Cartierul Francez, cu vile si piscine minunate... Floreasca... “Uite stadionul Dinamo!”... Bucur Obor... Mall-ul din Vitan... Casa Poporului... Dimbovita, la fel de murdara si vazuta din vazduh... Piata Universitatii... Piata Victoriei...

nu, balonul vireaza brusc la dreapta, pentru ca acolo “nu e voie”. Guvernul nu trebuie deranjat nici macar de un balon cu heliu... Din nou Lacul Herastrau, cu geometria sa incintatoare... “Casa Scinteii”, rece ca femeia sovietica... “Va rugam sa va cuplati centurile de siguranta, ne pregatim de aterizare”. Cind a trecut aproape un ceas?

Va aflati pe litoral? Fiti cu ochii pe cer!

Germania (Friedrichshafen) - Cehia (Praga) - Slovacia (Bratislava) - Slovenia (Ljubljana) - Croatia (Zagreb) - Serbia (Belgrad) - Bulgaria (Sofia, Plovdiv, Burgas) - Turcia (Istanbul) - Romania (Bucuresti, Constanta) - Ucraina (Odessa, Kiev, Lvov). Acesta este traseul, insumind 5.500 km, pe care se deplaseaza uriasul Zeppelin NT. Initiativa apartine producatorului german de automobile BMW.

Zeppelin NT si-a inceput aventura “BMW Seria 1” la inceputul lunii mai. In Romania a ajuns dupa aproape doua luni. Astazi va incheia “etapa Bucuresti”, iar miine va pluti timp de aproape patru ore spre Constanta. Pe traseu va putea fi vazut din localitatile Fundulea, Dor Marunt si Fetesti.

Zeppelinul va zbura pe litoralul romanesc timp de doua zile, duminica si luni, apoi va pleca in Ucraina, unde se va incheia BMW Transeuropean Tour.

Pe urmele contelui Von Zeppelin

Zeppelinul isi trage numele de la contele Ferdinand Graf von Zeppelin (1838-1917). Acesta a fost general in cavaleria germana, diplomat si pionier al aviatiei. Din 1890, principala sa pasiune a fost dezvoltarea aeronavelor rigide. Pe 2 iulie 1900 s-a ridicat de la sol, pentru teste, primul Zeppelin.

Noul aparat de zbor a continuat sa fie la moda si dupa moartea “parintelui” sau. Intre 1900 si 1938 au fost construite 119 astfel de aeronave. Cel mai faimos dintre ele, LZ 127 “Graf Zeppelin”, a facut inconjurul lumii in 1929.

Plecat din Friedrichshafen, un mic oras din sudul Germaniei, acesta a survolat Oceanul Atlantic, SUA (pe deasupra oraselor New York si Los Angeles), Oceanul Pacific, Japonia (Tokyo), Siberia si estul Europei. Legendara cursa s-a incheiat acolo unde incepuse, la Friedrichshafen.

In 1997, compania Zeppelin Luftschifftehnik a inaugurat primul dirijabil din epoca moderna: modelul Zeppelin NT. In anul 2001 s-au introdus si zboruri comerciale. O ora de zbor cu Zeppelinul NT costa intre 340 si 370 de euro.

In prezent exista trei Zeppelin NT, cel mai mare aparat zburator din lume. Ele apartin companiei germane Deutsche Zeppelin Reederei. Un aparat a fost inchiriat unei companii japoneze care organizeaza zboruri intre Germania si Tokyo, pe deasupra Europei rasaritene si a Siberiei.

Chiar daca durata unei calatorii este de aproape patru luni, se gasesc mereu amatori de asemenea experiente, care pe deasupra mai sint si foarte costisitoare. Aparatul aflat in acest moment in Romania este Zeppelinul cu cel mai lung parcurs din istorie: 1,7 milioane de kilometri, insumati in 590 de calatorii.

Zeppelin NT - date tehnice

Balonul

Volum 8.450 m3

Suprafata 2.630 m2

Lungime 74,7 m

Inaltime 17,6 m

Latime 19,9 m

Viteza 80 km/h

Nacela (cabina)

Lungime 10,7 m

Latime 1,75 m

Inaltime 1,85 m

Nr. locuri pasageri 11

Nr. locuri echipaj 2