Flota romaneasca si-a macinat semetia, ruginind "la ancora", sau a fost "ascunsa" prin diverse manevre - pe cat de inteligente, pe atat de ilicite - prin cotloanele cetoase ale epocii postdecembriste.

Subiect de dispute, dosare, mai mult sau mai putin penale, comisii si alte batalii politico-mercantile, "celebra" flota pierduta, mai mult in scripte, a primit un colac de salvare, convertit intr-un set de facilitati financiare, din partea Ministerului Transporturilor.

Facilitati pentru nave mici si mari

Documentul nascut in scopul de a revitaliza acest segment al transporturilor a fost elaborat de catre specialistii Directiei Generale de Transporturi Navale din cadrul MTCT si, potrivit afirmatiilor directorului general, Ion Jercan, "prin facilitatile ce vor fi acordate proprietarilor de nave, va face sa renasca flota".

Astfel, actul normativ, ai carui germeni au dospit prin sertarele ministeriale inca din vremuri basesciene, se adreseaza "tuturor navelor ce arboreaza pavilion roman si este operat de o persoana juridica romana".

De altfel, in acceptiunea respectivei Ordonante, de facilitatile financiare preconizate pot beneficia atat nave maritime cu un tonaj brut mai mare de 500 de tone, cat si remorchere sau "nave de pasageri de navigatie interioara cu o capacitate de transport de cel putin 20 de persoane".

Mai precis, in spiritul documentului, si un iaht mai "procopsit", inregistrat pe o firma, poate accede la un ajutor financiar.

Statul subventioneaza 25% din pretul navelor

Articolul 5 al recentei Ordonante privind dezvoltarea si modernizarea parcului de nave sub pavilion roman, destinate transportului public, mentioneaza o parte din facilitatile de care pot beneficia armatorii: scutirea de impozit pe profit pentru un numar limitat de ani, cu conditia ca acest profit sa fie reinvestit in achizitia de nave noi sau in modernizarea celor existente, aplicarea

amortizarii accelerate la navele noi, scutirea de la plata taxelor vamale pentru achizitia de nave noi, precum si pentru echipamente si piese de schimb destinate repararii sau modernizarii navelor si acordarea regimului de marfuri de export pentru livrarile de combustibil, lubrifianti si alte materiale consumabile utilizate de nave in voiajele internationale.

De asemenea, pentru a injecta un optimism financiar armatorilor, actul normativ, conceput sub patronajul ministrului transporturilor, prevede si acordarea unui sprijin financiar din partea statului, in limita a 25% din pretul de achizitie a unei nave noi sau din valoarea lucrarilor de modernizare a unor nave.

Mai mult, pentru a incuraja si industria autohtona, in cazul reparatiilor sau modernizarilor navelor, sprijinul financiar se acorda doar daca operatiunile respective sunt efectuate in santierele navale romanesti. Cat priveste resursele financiare prevazute a alimenta sprijinul statal, acestea vor fi asigurate din fonduri bugetare, fonduri atrase, credite si programe de finantare externa.

Standarde pentru ajutoarele de stat

Cum, probabil, nu orice proprietar de barcuta sau vaporas de Herastrau va putea aspira la facilitatile si sprijinul consfintit in documentul emis de MTCT, acesta stabileste si standardele ce vor trebui indeplinite de catre solicitanti, "painea si cutitul" fiind, bineinteles, in mainile ministeriale, care va include in programele de modernizare si dezvoltare a sectorului cu pricina si

solicitarile "vaporenilor". Oricum, din dosarul proprietarului de vapor doritor de sprijin si facilitati nu trebuie sa lipseasca, pe langa obisnuita cerere, studiul de fezabilitate a navei, documentatia tehnica avizata de Autoritatea Navala Romana, precum si dovada constituirii resurselor financiare proprii in cuantum minim de 75% din valoarea solicitata. In rest, bafta si vant la pupa!