Este vorba de o instalatie de centrifugare si feroaliaje pe care reprezentantii celor doua societati au vrut sa o aduca in tara fara a plati insa taxele vamale aferente. "Astfel, a rezultat o datorie vamala de 18,419 miliarde lei, la care se adauga dobanzi si penalitati de intarziere in suma de 3,122 miliarde lei", se arata in raportul ANC.

Activitatea de control a ANC din acest an a vizat si investitiile straine, mai multe societati comerciale, printre care Farmec Cluj-Napoca, Transurb Galati, West Leasing Arad, aplicandu-si o serie de facilitati la importul de bunuri de care nu ar fi trebuit sa beneficieze.

Situatie in care inspectorii ANC au stabilit obligatii de plata de 4,3 miliarde lei, la care se adauga dobanzi si penalitati de intarziere de peste 14 miliarde lei. La capitolul regimul zonelor defavorizate, mai multe societati au abuzat de facilitatile ce le-au fost acordate, incluzand in scutirea de TVA si taxe vamale tot ceea ce au importat.

"Societatea Prodgevimar a ramas fara certificatul de investitor in zona defavorizata, societatile verificate avand de plata aproape 23 miliarde lei drept taxe vamale si alte 12 miliarde lei dobanzi si penalitati de intarziere", mai spun inspectorii ANC.

O suma impresionanta trebuie recuperata si din importurile de porumb fara taxe vamale, sapte firme fiind depistate ca nu au indeplinit conditiile stabilite prin licentele acordate.

Este vorba despre Nutricom Oltenia, Glencore Protein Romania, Boromir Craiova, Agromil Import-Export Bucuresti, Combavi Bucuresti, Bursagrirom Braila si Erpek Brasov, care datoreaza bugetului de stat aproape 300 miliarde lei.

Totodata, au mai fost efectuate verificari in ceea ce priveste autenticitatea documentelor comerciale prezentate la vama, dar si pe marginea respectarii conditiilor si termenelor prevazute de lege pentru unele operatiuni care au facut obiectul declararii unor regimuri vamale suspensive.

Sumele pe care statul ar trebui sa le incaseze ca urmare a acestor verificari sunt fabuloase, de ordinul sutelor de miliarde, din care aproape jumatate reprezinta majorari de intarziere.