Institutul National de Cercetari Aeronautice (INCA) pare sa fi gasit solutia pentru a revigora aviatia civila. Cel putin asa cred specialistii care lucreaza la un nou proiect avand drept scop infiintarea Companiei Nationale de Transport Aerian Regional in parteneriat public-privat.

Potrivit lui Catalin Nae, directorul proiectului, noile aeronave de pasageri vor avea un numar limitat de locuri, 10, vor zbura la joasa inaltime, in jur de 3000 de metri, iar biletul va costa cu 50% mai putin decat ceea ce se plateste in prezent pe rutele similare. Scaderea este explicabila prin reducerea taxei de survol si a celei de aterizare.

„Noua aeronava va ateriza pe aerodromuri sau pe piste semiamenajate, cum ar fi chiar izlazurile comunale“, sustine Catalin Nae. Proiectul propus de INCA reprezinta o noutate pe piata mondiala a aviatiei civile, ceva similar incercand sa faca NASA prin Programul SATS.

Noul sistem aeronautic are trei componente - aeronava, aerodromurile si infiintarea noului concept de transport, din „usa in usa“. De fapt, cele trei directii poarta nume semnificative - Aerotaxi, Aerosistem si Aeronet.

Cetateanul interesat sa circule cu aerotaxiul va calatori cu masina personala, cu taxiul sau cu un mijloc de transport mai putin pretentios - carul cu boi sau caruta (depinde de zona) - pana la aerodromul cel mai apropiat, respectiv izlaz, apoi se va urca in aeronava urmand sa ajunga la locul dorit. Trebuie spus ca viitoarele aeronave nu vor circula pe linii drepte, ci in triunghi.

Adica se va face escala, daca este cazul, acolo unde localitatea respectiva are amenajat un astfel de spatiu. ”E drept, mergand la o altitudine mai mica, in jur de 3000 de metri, si turbulentele atmosferice vor fi mai mari, deci, aeronava va fi mai zgaltaita.

Dar noile aeronave sunt mult mai inteligente si mai performante decat cele mari si nu au nevoie de controlori de trafic”, a adaugat Catalin Nae. Cat priveste finantarea proiectului, deja s-au gasit 150.000 de euro, urmand ca, anul viitor, sa se gaseasca alte cateva milioane. Nu de alta, dar pretul unei aeronave este de 500.

000 de euro, iar cumparatorul trebuie sa ia, in prima faza, e drept, in trepte, noua bucati. Specialistii INCA apreciaza ca, in perioada de glorie a proiectului, vor circula in jur de 50 de astfel de aeronave.

Banii necesari vor proveni tot din surse private ori publice, in speta bani destinati de institutiile publice finantarii proiectelor de cercetare viabile, iar proiectul INCA pare a se incadra in aceasta categorie. Cat priveste data la care prima aeronava isi va face aparitia pe aerodromurile romanesti, aceasta este luna noiembrie 2005 daca totul va decurge potrivit planului initial.

Mai mult, vor exista si curse de curierat rapid. Se va putea circula si pe rute mai mari, dar tot regionale, spre exemplu Verona-Peretu daca Primaria din localitate va goni vitele de pe izlazul comunal, iar cetatenii din Peretul vor continua sa munceasca in continuare in Italia.

E drept, pare un exemplu amuzant, dar proiectul este viabil, atractiv si chiar unele state occidentale par interesate de ideea specialistilor romani. Am fost pionieri in domeniu, de ce nu am fi iar? Este intrebarea pe care si-o pun specialistii.