Hold-up in stil romanesc:

Soferul care a furat 100 de miliarde

de Georgeta Ghidovat     Evenimentul Zilei
Marţi, 6 iulie 2004, 0:00



Petru Nica (30 de ani), sofer la firma International CPI Security SRL, a furat, ieri dimineta, o masina blindata de transport monetar in care se aflau 16 saci cu bani colectati de la mai multe banci din tara. Sacii contineau 100 de miliarde de lei. Ieri dupa-amiaza, hotul a abandonat masina pe o strada din cartierul Baneasa. Politistii il cauta cu infrigurare.
Petru Nica si un coleg de la firma International CPI Security SRL se intorceau, ieri dimineata, in Capitala, la bordul unei masini blindate burdusite de bani. Au calatorit toata noaptea de duminica spre luni, colectind saci cu bani de la filialele firmei din Galati, Constanta si Ploiesti care trebuiau dusi la sediul central, din Bucuresti, al firmei la care lucrau.

Banii apartineau mai multor banci. La intrarea in Capitala, conform variantei lansate de politie, Petru Nica i-a cerut colegului sa-i cumpere un pachet de tigari. Ramas singur in masina, Nica a demarat in tromba si s-a facut nevazut. El a fugit cu o incarcatura fabuloasa: 16 saci cu bani, in care erau 100 de miliarde de lei.
Petru Nica a abandonat apoi masina pe Strada Madrigalului, din cartierul Baneasa. Politistii nu au reusit sa afle cine l-a asteptat pe hot si cine l-a ajutat sa transporte sacii dintr-o masina in alta.
Ieri, mai multi angajati ai firmei International CPI Security au fost audiati de politie. Petru Nica are 30 de ani si este angajat la societea respectiva de aproximativ un an, ca sofer pe o autospeciala blindata de transport monetar. Tot ieri, politistii Serviciului Investigatii Criminale din Politia Capitalei l-au dat pe Nica in urmarire generala si in consemn la frontiera.

Avea trei masini, inclusiv un Mercedes

Petru Nica, “Petrica” pentru cunoscuti, este o figura populara pe strada Ronda din sectorul 3 al Capitalei. “E vrajeala, doamna, e baiat cuminte”, se avinta o vinzatoare. O completeaza un alt vecin din cartier: “Bravo lui ca a fugit!”. Multi sar in apararea lui Petrica: “La volan se pot intimpla multe lucruri. Noua ni se pare ciudat.

Nu a fost baiat cu scandal, muncea. Are sotia insarcinata in luna a opta. Nu credem ca a facut el lucrul asta. El nici macar nu fuma. Cum sa-l trimita pe colegul lui sa ia tigari? E o minciuna!”.
Citeva persoane care au copilarit cu Petrica il caracterizeaza pe acesta ca fiind “un baiat linistit, muncitor, cuminte; bea foarte rar si foarte putin”.
Tot vecinii dezvaluie ca presupusul autor al furtului lucra ca sofer de circa una an. Locuia impreuna cu sotia intr-o casa nationalizata, revendicata de fostii proprietari. Oamenii din zona nu-si explica de ce Petru ar fi furat banii, pentru ca este destul de instarit: “A lucrat citiva ani in Italia. Avea ceva cheag, plus trei masini... Una e Mercedes. Si nu facea scandal.

Nu stim sa fi avut probleme cu Politia. Toata povestea ni se pare ciudata”. (Alina Grigore)

Cel putin o regula a fost incalcata: transportul nu trebuia facut noaptea!

Transportul valorilor (categorie in care intra si sume precum cea furata de Petru Nica) se face urmind reguli speciale de siguranta, doar pe timp de zi, de catre angajati atent selectionati.

Ion Popescu, presedintele Patronatului Societatilor de Securitate, a declarat agentiei Mediafax ca exista un set de norme pentru transportul valorilor, norme pe care firmele specializate trebuie sa-l respecte in totalitate.
• Pentru masinile folosite la transportul valorilor - de obicei autovehicule blindate -, firma trebuie sa aiba avizul unui laborator specializat.
• Valorile nu pot fi transportate noaptea, nici macar atunci cind traseul ce trebuie parcurs este foarte lung. In general - spune Popescu -, firmele specializate au intelegeri cu filiale ale bancilor, care “gazduiesc” peste noapte masinile cu valori, in zone securizate. Obligatia de a transporta valorile doar ziua nu a fost respectata de International CPI Security.
• Angajatii care efectueaza transportul trebuie sa fie atent selectionati din rindul personalului firmei de paza. Conditii: sa fie persoane apte sa poarte armament si sa-l foloseasca in conditii de siguranta.
• Responsabilii firmelor de paza trebuie sa verifice daca angajatii vizati pentru astfel de transporturi nu sint obositi sau beti.

BNR: Nici o banca n-a raportat pierderea banilor

Oficialii Bancii Nationale a Romaniei (BNR) sustin ca nici o banca nu a raportat un furt de asemenea proportii si nici nu avea de ce sa o faca, de vreme ce urmeaza sa-si recupereze banii de la firma care-i colecta. Totusi, nu este exclusa posibilitatea ca o banca sau mai multe banci sa fi asteptat banii care au disparut.

“Potrivit practicii internationale si europene fiecare banca are libertatea de a-si alege firma cu care semneaza un contract de transport valori. Acestea sint companii comerciale, nu bancare. Activitatea lor nu e reglementata de BNR, ci de Ministerul Administratiei si Internelor.

Din cite cunoastem noi, exista posibilitatea ca mai multe banci sa lucreze cu aceeasi companie specializata in transportul banilor. Cum insa intelegerea intre banci si o asemenea companie este precis descrisa intr-un contract, pierderea banilor apartine firmei de trasport valori. Daca vrea sa ramina in piata, va trebui sa plateasca bancilor banii, sau sa-i recupereze, cu ajutorul politiei.

Ceea ce inteleg ca se si incearca in acest moment”, ne-a declarat Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului BNR.

Firma de paza nu va fi despagubita de asigurari

Cel mai adesea, valorile transportate de firmele de protectie si paza sint asigurate la companii de profil. Nici o firma de asigurari nu plateste insa despagubiri pentru un prejudiciu cauzat din vina angajatului firmei care asigura paza si transportul valorilor respective. Este exact situatia de la International CPI Security, care nu va fi despagubita de companiile de asigurari.

Clienti grei: CitiBank, ABN AMRO si BRD

Potrivit site-ul www.info-romania.ro, firma de paza si protectie SC International CPI Security ofera servicii de garda de corp, de protectie a unor transporturi de valori, de instalare a unor sisteme electronice de securitate, de monitorizare si interventie rapida.

Printre clientii CPI Security se numara: CitiBank, ABN AMRO, BRD, Policolor, McDonald's, Procter&Gamble, Bucharest Mall, Billa, AGIP. (Ch.L.)

300 kg de bani in 16 saci

Furtul celor o suta de miliarde de lei a fost realizat de sofer cu ajutorul unui complice sau al unei alte masini, sustin surse din Politie. Cea de-a doua masina ar fi putut fi folosita pentru a muta in ea sacii cu bani, inainte de abandona furgoneta blindata in care fusesera depozitati.

Masina blindata a fost gasita la citeva ore de la disparitie, pe strada Madrigalului, in cartierul bucurestean Baneasa, in apropierea lacului Straulesti. Banii furati cintaresc in jur de 300 de kilograme, impartiti in 16 saci egali. Asta inseamna ca fiecare sac continea aproape 20 de kilograme de bani, insemnind aproximativ 6 miliarde de lei.

Poate lua 20 de ani de puscarie

Petru Nica fusese angajat la S.C. International CPI Security in urma cu un an, este casatorit si nu are copii.
Politistii au luat legatura cu sotia lui, care sustine ca nu stia de planurile barbatului si ca acesta nu a luat legatura cu ea de cind este cautat.
Anchetatorii au incercat sa-l contacteze pe Nica pe telefonul mobil, dar la numarul lui nu raspunde nimeni.
Nica a fost acuzat de furt calificat si, avind in vedere valoarea prejudiciului, risca o condamnare de 10 pina la 20 de ani de inchisoare.

In 1959, cumnatul ministrului Draghici a furat de zece ori mai putin

Jaful de ieri, care a creat un prejudiciu de 3 milioane de dolari, poate fi catalogat drept "jaful secolului".
Un caz similar, dar cu un prejudiciu mult mai mic, s-a inregistrat in anul 2000. Atunci a fost jefuit un Mercedes blindat care transporta 30.000 de dolari ai Bancii Ion Tiriac. Soferul masinii, aflat "pe mina" cu doi complici, a inscenat jaful, care a avut loc la intersectia Schitu Magureanu cu Stirbei Voda. In mai putin de zece ore de la jaf, gangsterii au fost retinuti.
In anul 1959, politistii au mai avut de lucru la un caz cu rasunet in istoria jafurilor. Era pe vremea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Sase evrei, intre care si cumnatul lui Alexandru Draghici (ministrul de Interne), au furat 1.686.000 lei (pe atunci, echivalentul a 280.000 de dolari) din masina Bancii Nationale.
In anii '80, unul dintre cele mai mari jafuri ale regimului comunist a avut loc in Bucuresti, cind doi tineri dintr-o localitate din partea de nord a Capitalei au furat un milion de lei din casieria Pietei Obor. Cei doi au fost prinsi la frontiera. Unul dintre ei, "Milionarul", a incercat sa scape de puscarie, dupa '89, injectindu-si mercur. (G.G., Ch.L.)





1363 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version