Politistii din toata tara au incercat si ieri sa dea de urma lui Petru Nica, angajatul firmei SC International CPI Security. Acesta a disparut luni dimineata cu 16 saci cu bani, insumind 100 de miliarde de lei (echivalentul a 3 milioane de dolari sau 2,5 milioane de euro). Firma respectiva urmeaza sa fie amendata pentru neglijenta.

Citiva dintre vecinii fugarului cred ca banii disparuti au ajuns la mafia italiana, iar familia lui Petru Nica se teme ca acesta nu mai este in viata.

Gianina, sotia lui Petru Nica, barbatul disparut cu 300 de kilograme de bani, a fost chemata ieri dimineata la audieri. “Este insarcinata in luna a opta si ne facem griji pentru ea. Este foarte suparata. Petru avea grija de ea ca de ochii din cap! Ar fi facut orice pentru ea. Noi ne rugam la Dumnezeu ca Petru sa fie inca in viata. A mai lucrat ca sofer la o alta firma.

Dar ne intrebam, daca vroia el sa faca asa ceva, nu ar fi facut de un an de zile de cind este angajat? Nu era inarmat, nu bea, nu fuma!”, se tinguie Petruta Dumitru, matusa lui Petru Nica.

“A stat in Italia citeva luni si a venit cu trei masini”

Petruta Dumitru a incercat sa-i convinga pe toti ca Petru Nica era un baiat foarte cuminte, familist si linistit. “Nu ar fi facut el asa ceva. Ma gindesc ca poate a fost atacat, ca poate l-a omorit dupa aceea. I-or fi pus pistolul la timpla, nu se stie. Sau daca a avut un moment de ratacire... Ne intrebam de ce o fi facut-o, pentru ca avea bani. Nu avea probleme financiare.

Trebuia sa se mute de aici, pentru ca-si facuse o camaruta in comuna Cotofanca, pe linga Sarulesti. A stat in Italia citeva luni si a venit cu trei masini. Nu l-am sunat, pentru ca nu am avut pe ce sa-i dam telefon. Mobilul l-a lasat Gianinei”, ne-a mai spus matusa fugarului.

“Dezmembra noaptea masinile aduse de afara”

Pe strada Ronda, acasa la Petru Nica, vecinii se feresc sa-i pronunte numele. “Ei, era foarte respectat. Acum vreo patru ani s-a certat cu asta care are barul pe colt. Nu i-au despartit decit “mascatii”, pentru ca a fost scandal mare. Au venit aici aia din clanul Gemenilor. Are prieteni din lumea interlopa, domnule! Sa vedeti ce masini sint in fata curtii...

”, si-a dat drumul la gura un barbat care se ferea sa nu fie vazut vorbind cu strainii.

Patronul barului respectiv nu a negat ca s-a petrecut incidentul, insa a preferat sa nu discute, “pentru ca asa este cel mai bine”. Un alt barbat, aflat in apropiere, da din cap in semn ca el stie mai multe. “Nu prea vreau eu sa vorbesc... Astia sint periculosi. A fost prin Italia. A avut necazuri pe acolo. Cine stie cum a scapat...

Poate dindu-si un nume fals, ca Bolgiu, hotul de masini, asa am auzit... Petru asta repara masini. Este mina-n mina cu mafiotii italieni. Ei ii aduc masini furate din afara, iar Nica le dezmembreaza in curte sau in parcul din fata, noaptea, si le vinde. Parerea mea este ca italienii astia i-au dat lui ideea. Banii sint la mafiotii italieni!”, crede barbatul care s-a ferit sa-si spuna numele.

A mai fost cercetat pentru o masina furata

Anchetatorii au audiat zeci de persoane pentru a ajunge la adevar. Ei spun ca au fost anuntati de disparitia banilor si a lui Petru Nica de patronul firmei, in jurul orei 4.20. Acestia l-au dat in urmarire generala si consemn la frontiera in jurul orei 4.30. “Incercam sa-i verificam trecutul, dar inca nu ne-au sosit rezultatele.

Stim doar ca a mai fost cercetat pentru o masina furata, de fapt una lasata gaj, o chestiune incurcata, dosarul este acum la instanta”, ne-a declarat unul dintre anchetatori.

Surse din cadrul politiei ne-au mai informat ca, pe timpul audierilor, Dan Vlasceanu, insotitorul lui Petru Nica, “a facut poteca pina la toaleta. De frica!”. El a declarat ca Nica l-a trimis sa cumpere apa si biscuiti si nu tigari, asa cum s-a auzit prima data.

Penibil: firma vinovata a fost amendata cu 10 milioane de lei!

SC International CPI Security nu avea voie sa efectueze transporturi interjudetene de valori, intrucit nu avea intocmit un plan de paza. Aici ar fi trebuit prevazute mijloacele folosite, variantele traseului, consemnele, dispozitivul, dotarea cu mijloace tehnice si de autoaparare, mijloace de actiune in diferite situatii. Firma mentionata nu avea un astfel de plan si nici avizul IGP.

Potrivit Legii 333/2003, transporturile speciale se efectueaza, de regula, pe timp de zi. Indiferent de natura transportului, paza in localitate se asigura de cel putin o persoana inarmata, iar in afara localitatii de cel putin doua persoane inarmate. “SC International CPI Security va suporta consecintele.

Societatea de paza a fost amendata cu zece milioane de lei”, spune chestorul Ion Sultanescu, seful Serviciului de Ordine Publica din IGP. Suma este infima, reprezentind a 10.000-a parte din cea disparuta din masina aceleiasi firme! (G.G., A.G.)

Soferul trebuia sa aiba doi insotitori!

In urma controlului efectuat la punctul de lucru din Constanta al firmei, politistii au concluzionat ca International CPI Security SRL nu si-a respectat propriul regulament de transport al valorilor. In asemenea cazuri, soferul autospecialei blindate este insotit de o patrula din care fac parte cel putin doua persoane.

Or, in cazul de fata, Petru Nica a plecat la drum doar cu seful de patrula, cel pe care l-a pacalit trimitindu-l dupa apa si biscuiti. (Leila Florescu)

“Insotitorul nu trebuia sa paraseasca masina!”

Florentin Marinescu crede ca principalul vinovat este Dan Vlasceanu

Celebrul karateka Florentin Marinescu, membru de onoare al asociatiei internationale a bodyguarzilor (IBSSA), a comentat pentru EVZ cazul “Furtul secolului”.

Sensei Marinescu crede ca un astfel de furt trebuia se intimple odata si odata si in Romania, intrucit in tari “asezate” sint zeci, chiar sute de cazuri. “Mie imi pare rau ca acest lucru s-a petrecut la firma lui Adrian Moisescu, fiul presedintelui Iulian Moisescu.

Dinsii fac foarte bine serviciul asta, stiu despre ce este vorba, au investit foarte mult in masini, in scolarizare etc. Firma dinsilor poate fi luata etalon”, spune Marinescu.

Comentind cazul in sine, Florentin Marinescu crede ca greseala nu este a celor care au pus doar doi oameni sa execute un transport special cu o suma asa de mare:100 miliarde de lei (echivalentul a circa 3 milioane de dolari). “Greseala principala este a insotitorului. In astfel de cazuri, acesta este seful misiunii si nu trebuie sa paraseasca masina.

El trebuie intrebat de anchetatori, in primul rind, de ce a acceptat sa plece. Eu nu as accepta sub nici o forma ca un membru al misiunii sa plece dupa apa, biscuiti sau tigari, lasind masina doar cu soferul. In mod normal, ambii ar fi trebuit sa fie inarmati. Cit despre soferul care a fugit cu masina cu bani, nu cred ca s-a mai incarcat cu o fapta fugind si cu arma.

Cred ca a lasat pistolul in masina. Daca a plecat cu arma, si politia stie asta, inseamna ca avem de-a face cu un infractor periculos. Probabil vrea sa treaca undeva. De altfel, eu nu inteleg prea bine de ce a furat el banii astia: afara din tara, daca vrea sa-i scoata, ii scoate de pomana pentru ca sint bani romanesti, iar la noi nu are cum sa cheltuiasca suma asta. E ciudata treaba.

Ma rog, sint unii care ar fura si din cosul de gunoi”, spune Florentin Marinescu.

“Cind vede trei milioane de dolari, fuge cu ele invirtindu-se”

Reputatul karateka da si un set de sfaturi firmelor care se ocupa cu astfel de activitati. “Ar trebui rediscutat si revenit putin asupra a tot ce inseamna scolarizare in domeniul private security. Ar trebui ca oamenii care sint angajati sa fie testati mult mai bine. Mi se pare absurd ca un om care nu a facut armata si are zece clase sa poata fi, chipurile, peste noapte, bodyguard.

De asemenea, patronatul in domeniu ar trebui sa privesca nu numai cistigurile, ci si sa solicite pentru angajati un cost unitar, astfel incit ei sa aiba un salariu corespunzator. Altfel, eu daca-i dau 100 de dolari pe luna, in momentul cind el vede 3 milioane de dolari, fuge cu ele invirtindu-se. Pe de alta parte, am mai vorbit de un cod al onoarei.

Unii, majoritatea, sint mercenari, chiar daca sint bine pregatiti. Altii, foarte putini, sint samurai, care mor o data cu stapinul”, sustine Florentin Marinescu. (Christian Levant)

Filmul evenimentelor din 4-5 iulie

18.30 - Trimisa de la Bucuresti, furgoneta blindata a firmei CPI Security ajunge la Galati. Face prima incarcatura: 31 de miliarde de lei.

20.00 - Masina pleaca din Galati spre Constanta.

22.00 - Ajunge la Constanta. Face a doua incarcatura: 30 de miliarde de lei.

23.30 - Masina pleaca din Constanta spre Ploiesti.

02.00 - Ajunge la Ploiesti. Face a treia incarcatura: 39 de miliarde de lei.

03.15 - Pleaca din Ploiesti spre Bucuresti.

04.00 - La intrarea in Bucuresti, soferul Petru Nica opreste si il trimite pe colegul sau insarcinat cu securitatea, Dan Vlasceanu, sa-i cumpere apa si biscuiti. Masina demareaza in tromba si dispare.

04.10 - Vlasceanu ii anunta, telefonic, pe sefii firmei despre nenorocirea produsa.

04.20 - Patronul firmei CPI Security anunta evenimentul la Politia Capitalei.

04.30 - Petru Nica este dat in urmarire generala si in consemn la frontiera.

6.30 - Furgoneta blindata este gasita abandonata pe strada Madrigalului din cartierul Baneasa. Fara bani si fara soferul Petru Nica.

Cel mai mult “a cotizat” Ploiestiul

Politistii au reconstituit traseul furgonetei blindate in ultima sa misiune. Masina a plecat din Bucuresti, goala, duminica dupa-amiaza. Seara “a incarcat” banii din Galati (31 de miliarde de lei), apoi a plecat spre Constanta, de unde a luat o a doua transa (30 de miliarde). Dupa miezul noptii a plecat spre Ploiesti, a treia tinta a misiunii.

Desi informatia nu este confirmata oficial, se poate deduce ca de la Ploiesti a luat 39 de miliarde (diferenta pina la cele 100 de miliarde declarate disparute).

Constanta: soferul nu era cunoscut de agentii de paza. Prim-adjunctul Inspectoratului de Politie al Judetului Constanta, comisar-sef Vasile Balan, spune ca subordonatii sai incearca sa afle daca Petru Nica, angajatul International CPI Security SRL Bucuresti, a intrat in legatura cu vreun constantean in intervalul in care a colectat banii din aceasta zona.

Potrivit oamenilor legii, Petru Nica a ridicat 30 miliarde de lei de la punctul de lucru din Constanta al International CPI Security SRL. Comisarul-sef Vasile Balan sustine ca, la Constanta, firma colecta bani doar de la ABN Amro Bank si Citibank. Se pare ca soferul, care a sosit la Constanta dupa ce colectase banii de la Galati, nu era cunoscut de angajatii sucursalei CPI Security.

Agentii de paza il stiau doar pe seful de patrula, cel care ar fi fost, ulterior, pacalit de sofer.

Galati: o parte din bani erau de la Metro. Potrivit purtatorului de cuvint al IPJ Galati, masina firmei CPI Security a incarcat 31 de miliarde de lei in orasul de la Dunare. Aici firma are un contract de parteneriat cu o societate locala de paza si transport valori, WBC. Aceasta din urma colecteaza numerarul de la clienti (citeva sucursale de banci si Metro) si il preda CPI Security.

Masina CPI Security a plecat din Galati imediat ce a fost facut transferul, iar actele de predare-primire semnate. Aceasta procedura dureaza doar citeva minute si se desfasoara cu masuri de maxima securitate, cel putin din partea firmei galatene WBC. Conducerea politiei din localitate a refuzat sa faca vreun comentariu legat de cele intimplate, multumindu-se sa spuna ca se desfasoara cercetari.

(Leila Florescu, Alina Comsa-Durbaca)

Aceeasi firma a fost implicata intr-un incident similar in 2002

Din sediul de la Timisoara al CPI International au fost furati trei saci cu bani, doua pistoale si 74 de cartuse

In urma cu exact doi ani, in noaptea de 5 spre 6 iulie 2002, filiala din Timisoara a firmei de paza CPI International a fost scena unui hold-up in toata regula, cazul nefiind rezolvat nici pina astazi. Hotii au patruns in casa de valori a societatii, de unde au furat trei saci cu bani, in care erau trei miliarde si jumatate de lei.

In saci se mai gaseau doua pistoale Carpati si patru incarcatoare cu 74 de cartuse. In incapere mai erau citiva saci cu bani, dar in monede, care n-au fost furati pentru ca aveau valoare mica. Hotii au patruns in sediu fara sa forteze usa, utilizind codul de acces, de unde concluzia ca acestia cunosteau combinatia secreta. Hotii au dezactivat si sistemul de supraveghere video.

Mai mult, ei stiau si ca la acea ora, in noaptea de simbata spre duminica, erau depozitate valori mari de bani. CPI International avea ca obiect de activitate paza de valori, cererile cele mai mari fiind la final de saptamina, cind bancile sint inchise. Sediul firmei se afla intr-o curte protejata de un gard, iar usa de la intrare era blindata.

Toate aceste date i-au determinat pe oamenii legii sa creada ca in jaf erau implicati angajati sau fosti angajati ai firmei. Politistii nu au exclus posibilitatea ca spargerea sa fi fost o inscenare cu scopul ascunderii unor lipsuri fie din bugetul firmei, fie de alta natura.

Dupa doua zile de la spargere, pistoalele si cartusele au fost gasite intr-un cimitir, politistii fiind anuntati in legatura cu acest lucru printr-un telefon anonim, dat probabil de unul dintre hoti. In pofida unor mari desfasurari de forte, dosarul nu a fost rezolvat nici pina acum, insa politistii sint convinsi ca in “afacere” au fost implicati oameni din firma.

Cazul a revenit de actualitate o data cu jaful de la Bucuresti. De altfel, surse din politie ne-au declarat ca, luni seara, dosarul a fost dus la Bucuresti, la Serviciul Judiciar din cadrul IGP. (INO ARDELEAN)Pozitia bancilor

“Citibank si clientii sai nu au fost afectati in nici un fel de incidentul respectiv, nefiind implicati in colectarile de numerar din ziua respectiva”, ne-a declarat Witold Zielinski, presedintele Citibank Romania S.A.

In schimb, ABN Amro nu stie daca in furgoneta se aflau si bani ai clientilor sai. “Oricum nu are importanta, deoarece raspunderea totala este a colectorului. Potrivit contractului, el isi asuma riscul de a colecta banii si este asigurat impotriva unui risc de acest tip.

In plus, noi, ca banca, avem o asigurare care acopera riscul de neplata al banilor de catre colector”, spune Paul Dinescu, vicepresedinte al ABN Amro Bank. (Lidia Moise)

Patronul CPI Security - coleg de organizatie cu Dan Iosif

Adrian Bogdan Moisescu, presedintele si patronul CPI Security, este un nume cunoscut in lumea firmelor de tipul bodiguard&security services. Adrian Moisescu este membru si secretar general al International Bodyguard&Security Services Association (IBSSA) Romania, al carui presedinte executiv este chiar tatal sau, Iulian Moisescu (seful firmei National Protguard).

Membru de onoare al IBSSA Europa este celebrul karateka Florentin Marinescu.

Din aceeasi organizatie mai fac parte, printre altii, in calitate de membri onorifici, generalii Nicu Anghel (fost sef al SPP pe vremea scandalului “Tigareta 2”), Iulian Medrea (MAI), Florin Sandu (fost sef al IGP), Tudor Cearapin (seful Jandarmeriei Romane), Ion Sefanut (seful Brigazii Antitero din SRI, decorat recent de CIA), Ilie Botos (procurorul general al Romaniei) si Dan Iosif

(revolutionar si consilier personal al lui Ion Iliescu). (Christian Levant)

Intrebari fara raspuns

De ce si-a trimis Nica seful “dupa biscuiti” si nu invers?

Pina aseara, nici o firma sau banca nu a reclamat disparitia banilor. Surse bancare ne-au atras atentia ca in toate cele trei orase sint magazine ale retelei Metro. Acestea sint deschise si duminica, deci fac incasari. Cei de la Metro au declarat ca nu au pierdut nici un ban.

Sotia lui Nica spune ca furtul nu avea cum sa fie premeditat, pentru ca sotul ei ar fi fost obligat sa plece in cursa in ultimul moment, solicitat de firma. Motivul: nu s-a prezentat in tura soferul de serviciu.

Luni, anchetatorii declarau ca Petru Nica l-ar fi trimis pe Dan Vlasceanu, insotitorul transportului, sa cumpere tigari. Ieri, dupa ce EvZ a publicat informatia ca Nica nu fuma, anchetatorii au schimbat placa:

Nica l-ar fi trimis pe Vlasceanu dupa biscuiti si apa!

De ce sa cumpere biscuiti si apa daca tocmai sosisera la destinatie, in Bucuresti, dupa un drum de sute de kilometri?

Responsabil cu securitatea transportului era Dan Vlasceanu, el era “seful”. In aceste conditii, de ce nu l-a trimis el pe Nica “sa cumpere biscuiti si apa”? Cum de a acceptat el un ordin de la soferul Nica?

Profit infim in 2002

Potrivit datelor furnizate de Registrul Comertului, International CPI Security are un capital social subscris de 200 de milioane. Datele financiare afisate de Registru se refera la anul financiar 2002, cind firma avea active totale de 20,66 miliarde lei si datorii totale care depaseau 17,6 miliarde lei.

In anul 2002, CPI a avut o cifra de afaceri de 87,91 miliarde lei (2,8 milioane euro la cursul din 2002) si venituri din exploatare de 87,96 miliarde lei. Cheltuielile firmei au depasit 82,8 miliarde lei, iar profitul inainte de impozitare a fost de 683,8 miliarde lei (28.878 euro). Profitul net a fost de 155.590.000 lei (4.900 euro), cam 414 euro pe luna. (L.M.)

Diversiuni impotriva infractorilor

Procedurile de transfer al banilor sint foarte stricte, dupa regulamente similare cu cele militare.

Ajunsa in localitatea-tinta, masina de bani venita de la Bucuresti se intilneste cu cea care colecteaza, in prealabil, banii din localitate. Aceasta pleaca de la sediul firmei locale de paza si securitate spre locul de intilnire (care este ultrasecret) simultan cu alte doua masini identice, care sint insa goale si au ca scop derutarea eventualilor infractori.

Masina de baza se deplaseaza pe un traseu aleator si sub escorta inarmata. (Alina Comsa-Durbaca)