Europa FM este cel mai ascultat post in mediul urban, depasind, in premiera, postul public. Kiss FM are o ascensiune fulminanta. Radio Romania Actualitati este in declin la nivel national, dar si in Bucuresti si in orase. Aparitia ultimelor rezultate de audienta radio a fost marcata furtunos.

Chiar in prima zi, Kiss FM a inceput o campanie agresiva de comunicare a cifrelor, ce-i drept extrem de favorabile. serban Huidu s-a intors pentru o zi din concediu pentru a realiza o "cronica" speciala cu aceasta ocazie. Nici Europa FM nu s-a lasat mai prejos privind informarea publicului.

Singurul post privat cu acoperire nationala (deocamdata, pentru ca Media Pro are "pe teava" Info Pro) a depasit Radio Romania Actualitati in mediul urban (o premiera!), iar la nivel national a ajuns la 2,1 milioane de ascultatori zilnic.

Declinul postului public poate fi pus si pe seama campaniei electorale, care a mutat atentia publicului catre posturile private si catre canalele publice regionale.

Sondajul, realizat in perioada 13 aprilie-24 mai, era asteptat cu sufletul la gura de o industrie care s-a caznit aproape un an sa-l porneasca si era curioasa sa afle efectele rebrandarii Contact in Kiss FM, ale plecarii Carcotasilor de la Radio 21 si cum se mai prezinta lupta intre Europa FM si postul public.

Datele sunt intr-adevar interesante atat la nivel national, cat si la orase si in Capitala. Informatiile fac o medie pe zi a audientei saptamanale si se refera la toate categoriile de public analizate (peste 11 ani). La nivel national, Romania Actualitati isi continua scaderea de audienta, avand o cota de 22,8% dintr-o piata totala de 10,3 milioane de ascultatori in perioada analizata.

Europa FM a sarit de doua milioane de ascultatori si s-a apropiat de RRA. Noul Kiss FM a trecut in fata Pro FM, de care il despart aproximativ 300 de mii de ascultatori.

Mare surpriza in orase, unde a avut loc o dubla rocada fata de primavara anului trecut: Europa FM, chiar daca a inregistrat doar o crestere simbolica, de 0,2% in cota de piata, a trecut pe primul loc, pe fondul scaderii dramatice, cu aproape cinci procente, a postului public. In "finala mica", Kiss FM s-a impus in fata Pro FM si s-a apropiat la doar doua procente de Radio Romania Actualitati.

Piata bucuresteana a fost zguduita de noul Kiss FM. Daca in primavara anului trecut pe atunci Radio Contact iesise din carti (era pe un loc cinci dupa cota de piata - 5,8%), in aprilie-mai 2004 rezultatele il plaseaza direct pe locul doi, cu o medie de 298 de mii de ascultatori in fiecare zi.

Marele rival, Radio 21, de unde i-a "furat" pe Carcotasi, a coborat pe locul patru, dupa Pro FM, cu 226 de mii de ascultatori zilnic. In spatele rezultatelor de audienta se afla o alta premiera: este primul val de rezultate dupa desemnarea, in vara anului trecut, a unui operator oficial de masurare a audientei radio, in urma unei licitatii castigate de IMAS si Mercury Research.

De atunci, negocierile tumultoase privind pretul cercetarii intre cele doua companii si Asociatia de Radio Audienta (ARA) au fost la un pas de amanarea primului studiu pentru toamna acestui an! Studiul a fost "inghetat" si din cauza neintelegerilor dintre membrii ARA (posturi de radio si agentii de media) privind cotizatia platita.

In ultimul moment, situatia a fost rezolvata si studiul a fost demarat cu o luna intarziere fata de termenele initiale. Lipsa de date a facut ca radiodifuzorii sa-si faca propriile studii. Unul dintre ele, realizat de Kiss FM si Radio Star la inceputul anului, puncta ascensiunea fostului Radio Contact.

Ofensiva de comunicare a Kiss FM este de inteles, in contextul in care, in momentul respectiv, studiul intern a fost contestat de o parte a pietei de radio. si ca sa incheiem cu o alta premiera, studiul arata si timpul mediu de ascultare a programelor de radio. In perioada analizata s-a constatat ca romanii stau cu urechile pe radio aproximativ patru ore si jumatate in fiecare zi.

Studiul de audienta In date tehnice

Cercetarea a fost realizata de companiile IMAS (pregatirea, culegerea si prelucrarea datelor) si Mercury Research (o parte din culegerea datelor). Studiul ofera date despre audienta posturilor de radio la nivel national, in mediul urban si in Bucuresti, dar si despre profilul demografic al ascultatorilor. In premiera, se precizeaza si timpul mediu de ascultare a unui post/program radio.

Studiul a mobilizat aproximativ 500 de operatori.

Proprietarul datelor: Asociatia pentru Radio Audienta - ARA

Numar de interviuri: 10.179 de persoane peste 11 ani

Localitati: 221 (105 din mediul urban, 116 din rural)

Metoda: Day After Recall (presupune intervievarea cu privire la posturile ascultate cu o zi inainte)

Marja de eroare: +/- 1%