Un studiu realizat de fundatia americana CHF arata ca turismul romanesc are un potential insemnat, insa piedicile care stau in calea dezvoltarii acestui sector sunt destul de greu de depasit.

Conform studiului CHF realizat in vara anului trecut, produsele turistice actuale care pot fi exploatate pentru a atrage turisti straini sunt: turismul cultural, turismul ecologic si rural, turismul balneoclimateric si de tratament, turismul urban. Printre produsele care pot fi dezvoltate in viitor se numara: parcurile tematice, turismul de aventura si calatoriile de afaceri.

Desi competitia pe piata mondiala este foarte stransa, produsele enumerate mai sus au cateva avantaje fata de ceea ce exista in tarile din jur. De exemplu, unele dintre atractiile culturale ale Romaniei, cum ar fi Cimitirul Vesel de la Sapanta sau bisericile de lemn din Transilvania sunt absolut unice si constituie genul de produse turistice foarte apreciate de nemti sau elvetieni.

De altfel, piata scandinava, cea germana si cea franceza ar trebui sa se afle in capul listei de promovare a tarii noastre, aceste piete avand mari sanse de a deveni principalii furnizori de turisti straini pentru Romania.

Pe locul doi in topul potentialilor furnizori se afla SUA si Marea Britanie, cu mentiunea ca turistii din aceste tari au destul de putine cunostinte despre Romania ca destinatie de vacanta.

Astfel, in 2002, conform Institutului National de Statistica, turistii nemti au constituit 7,5% din totalul turistilor straini si 34,7% din turistii sositi din tarile Uniunii Europene, fiind urmati de italieni (22,3%) si francezi (8,9%).

Guvernul roman ar trebui sa majoreze bugetul de promovare a Romaniei, daca vrea sa fie la nivelul principalilor sai competitori, adica Ungaria, Cehia, Turcia, Grecia, Bulgaria, Maroc. De asemenea, pentru a atrage mai multi turisti straini este nevoie ca angajatii din industria turistica sa beneficieze de o pregatire adecvata standardelor internationale.

In opinia expertilor care au realizat studiul CHF, principalele piedici in calea dezvoltarii industriei turistice romanesti sunt: inconsecventa politica si legislativa, bugetul de promovare insuficient, infrastructura slab dezvoltata, lipsa investitiilor straine, teama de instabilitate politica, perceptia pe care touroperatorii straini o au despre Romania.

Acestia tind sa vada Romania ca pe o tara atractiva, dar cu un nivel scazut al serviciilor de cazare, precum si al serviciilor de asistenta medicala in afara oraselor importante.

Alte obstacole care impiedica cresterea numarului de turisti straini sunt coruptia, lipsa de profesionalism a touroperatorilor romani, precum si calitatea scazuta a produselor oferite strainilor, dezvoltarea slaba a organizatiilor profesionale din domeniu, dar si nivelul scazut al abilitatilor de management al persoanelor care au afaceri in industrie.

Volumul investitiilor straine directe in turism in intervalul 1991-2002 se ridica la numai 5,3 miliarde de dolari, o cifra relativ scazuta, cauza fiind privatizarea intarziata din domeniu. Guvernul Romaniei nu a adoptat o politica de atragere a investitiilor straine si nu ofera nici un fel de facilitati companiilor care doresc sa investeasca in acest sector.

O alta cauza a investitiilor straine scazute este infrastructura slaba. Doar 50% din drumurile din Romania sunt asfaltate, singurul aeroport international cu o capacitate operationala satisfacatoare este cel de langa Bucuresti, iar conditiile de calatorie cu trenul nu se ridica la standardele internationale.

Principalele obstacole in calea majorarii investitiilor straine sunt: politica guvernamentala inconsecventa, lipsa facilitatilor fiscale, cadrul legal incomplet, lipsa informatiilor credibile despre piata romaneasca, infrastructura slaba, nivelul ridicat al coruptiei.