Romanii beau aproximativ 1,1 miliarde de litri de apa minerala pe an, piata apei minerale fiind una dintre pietele cu cea mai mare crestere in volum din tara. "Piata apelor minerale imbuteliate din Romania a crescut in ultimii sase ani (din 1994 pana in 2004) de 6 ori, adica de la 194 pana la 1.145 milioane de litri, cat se estimeaza pentru 2004.

Ceea ce face din aceasta piata una dintre cele mai dinamice piete din Romania", este de parere Eusediu Margasoiu, director de marketing in cadrul companiei Quadrant Amroq Beverage (QAB). O caracteristica a pietei este ca se consuma cu preponderenta apa minerala carbonatata, respectiv 70 la suta din consumul total de apa minerala.

Astfel, preferintele sunt cu totul altele decat in Statele Unite sau in unele tari ale Europei Occidentale, unde peste 90 la suta din consumul total este cel de apa minerala necarbonatata. "Consumul de bauturi "acidulate" este o caracteristica specifica romanilor, iar piata apelor minerale este cu mult peste cea din SUA si pentru ca in Romania mai exista "spritul"", mai spune Margasoiu.

El a adaugat ca "botezarea" vinului este foarte la moda printre romani, desi alte tari au cam renuntat la combinatia apa-vin.

Cu toate acestea insa, consumul de apa minerala imbuteliata, carbonatata sau necarbonatata, din Romania este inca redus, doar 7 la suta din nevoia de lichide a unui roman pe an fiind "stinsa" cu apa, restul de 93 la suta fiind reprezentat de alte lichide (bere, vin, lapte, lichide colorate). O alta caracteristica a pietei este... confuzia.

"Pe piata exista o confuzie in ceea ce priveste apa minerala, foarte putini stiu care este deosebirea intre apa de masa, de izvor sau apa minerala, de aceea foarte putini stiu si ce sa cumpere", a mai explicat Eusediu Margasoiu.

In prezent, pe piata apelor minerale activeaza mai multi producatori, printre care Romaqua Group - Borsec, European Drinks, Dorna Apemin si Perla Harghitei si Bibco (Biborteni), care impreuna acopera 70 la suta din productia de apa minerala din Romania. Si pentru ca potentialul acestei piete este in crestere, investitorii din acest domeniu nu intarzie sa apara.

Astfel, QAB Romania, compania care comercializeaza si vinde Pepsi si apa minerala Perla, a decis sa investeasca, la Covasna, 7 milioane de dolari intr-o noua fabrica de imbuteliat apa minerala carbogazoasa. "Prost sa fii si sa nu investesti in piata cu cel mai mare volum de crestere din Romania. Este firesc sa pui banii intr-un segment mare si in crestere", a precizat Margasoiu.

Capacitatea de imbuteliere a fabricii este de 14.000 litri pe ora. In urma acestei investitii, reprezentantii QAB estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de circa 100 de milioane de dolari.

Potrivit unui studiu realizat de Institutul de Consultanta Canadian si prezentat de reprezentantul QAB, piata bauturilor racoritoare din Romania este impartita in cateva categorii, respectiv apa imbuteliata, care detine 50 la suta din volumul pietei, apoi bauturile racoritoare carbonatate, cu 42 la suta din piata, bauturile necarbonatate, cu 7 la suta din volumul pietei, precum si new age drinks

(bauturile tonifiante), cu 1 la suta. In total, piata bauturilor racoritoare ajunge la un volum anual de 2,1 miliarde de litri vanduti.