Rezultatele partiale ale concursului de titularizare nu sunt deloc incurajatoare pentru elevii care vor incepe din toamna ciclul gimnazial si, in general, pentru invatamantul romanesc. Un sfert dintre cei care se pregatesc sa le devina profesori au luat note de 1, 2 sau 3, in vreme ce aproape jumatate nu au reusit sa se ridice peste nivelul unui suplinitor.

Practic, doar un candidat din trei s-a calificat pentru o slujba de profesor titular, cu note nu maxime, ci mai degraba modeste. Rata de promovabilitate la concursul national de titularizare este de 76%, conform unei centralizari preliminare realizate de Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEC) pe baza datelor transmise de 25 de inspectorate scolare judetene.

Pe langa faptul ca 24% dintre cadrele didactice nu au promovat examenul, pentru ca nu au reusit sa treaca pragul notei 5, aproximativ 40% au obtinut note intre 5 si 6,99, cu acest punctaj existand numai posibilitatea ocuparii unui loc de suplinitor. Note peste 7, ce permit ocuparea unui post de titular, au fost obtinute de numai 36% dintre cadrele didactice inscrise la concurs.

In cele 25 de judete, numai 17 dascali au reusit sa promoveze examenul cu nota maxima - 10.

In Bucuresti, rezultatele au fost doar cu putin mai bune. Dintre cei 1971 de candidati care au participat la examen, 1559 au fost admisi, 52% obtinand note peste 7, iar 48% - note intre 5 si 7. Rata de promovabilitate a fost, astfel, de aproximativ 80%.

Cele mai bune note au fost obtinute de candidatii care au concurat pentru posturile de educatoare, invatatoare, pentru catedra de limba romana si pentru informatica, unde rata de promovabilitate a fost peste 90%.

Promovabilitate de 100% a fost inregistrata la limba italiana, spaniola si germana, unde candidatii au obtinut note peste 7, iar unul dintre cei cinci candidati pentru catedra de limba germana a obtinut si singura nota de 10 la nivelul Capitalei.

Cele mai mici rate de promovabilitate s-au inregistrat la disciplinele fizica (42%), educatie tehnologica (54%), chimie (63%). De mentionat ca, pe langa rezultatele slabe obtinute in acest an, concursul de titularizare s-a caracterizat printr-o rata semnificativa de absenteism.

La nivel national, un sfert dintre candidatii inscrisi initial in concurs nu s-au prezentat si la examen, iar, in Capitala, absenteismul a atins aproape 40%.

Responsabilul cu organizarea si desfasurarea examenului de titularizare din acest an din cadrul MEC, Gabriel Leahu, a explicat notele mici prin faptul ca profesorii, dupa ce au obtinut continuitate pe post, nu au mai fost motivati sa se pregateasca pentru a obtine o medie buna.

Pe de alta parte, a precizat Leahu, si faptul ca au fost putine locuri scoase la concurs si destul de multi candidati i-a descurajat pe concurenti, care trebuiau sa obtina o nota foarte mare pentru a ocupa o catedra.

Reprezentatntul MEC a precizat ca dascalii care au obtinuti note sub 5 vor fi repartizati in sedinta publica daca vor mai ramane locuri libere, explicand ca, astfel, calitatea demersului didactic nu va fi afectata semnificativ.

Totusi, notele mici obtinute de viitorii dascali reflecta pregatirea slaba a acestora si ridica un mare semn de intrebare asupra directiei in care se indreapta invatamantul romanesc.

Pe de alta parte, rezultatele dezastruoase arunca o umbra si asupra calitatii facultatilor care ii pregatesc pe cei care doresc sa devina profesori.

Directorul Directiei generale pentru invatamant superior din cadrul MEC, Ioan Ianos, ne-a declarat ca ministerul va realiza o analiza asupra rezultatelor obtinute la titularizare, nu atat pentru a-i pedepsi pe cei responsabili, cat pentru a vedea ce este de facut cu invatamantul romanesc.

Ianos a precizat ca rezultatele de la titularizare, magistratura si rezidentiat sunt datele cele mai concrete pentru a releva calitatea invatamantului superior romanesc.

Pe de alta parte, astazi, este ultima zi in care candidatii care au participat la concursul national unic din 15-16 iulie 2004 pot depune contestatii, rezultatele finale la concurs urmand sa fie afisate pe 22 iulie.

In perioada 23-25 iulie, candidatii care au obtinut minim media 7,00 la concurs isi vor putea depune si verifica optiunile la inspectoratele scolare de sector, conform arondarii pe discipline, pentru posturile vacante titularizabile publicate. Prima repartizare computerizata in vederea ocuparii posturilor titularizabile va avea loc in data de 26 iulie.