Dupa integrarea in UE, piata auto din Romania va suferi un soc

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, posesorii de autoturisme cu anul de fabricatie sub 1998 nu isi vor mai putea vinde masinile asa cum sint acestea in prezent. In schimb, actualii proprietari vor putea circula cu aceste autoturisme atit in Romania, cit si in UE.

Daca vor dori insa sa le vinda si dupa preconizatul termen al aderarii la UE, 1 ianuarie 2007, ei vor trebui sa investeasca citeva sute bune de euro pentru a-si trece motorul pe Euro 4. Insa pentru posesorii de autovehicule mai vechi de 15-20 ani costurile sint prea mari si exista doua solutii: ori vinzarea acum, in anii care au mai ramas pina la integrare, ori cimitirul de masini.

In domeniul transporturilor auto, integrarea Romaniei in Uniunea Europeana a dat nastere unui euro-mit, adica unei situatii de fapt, de cele mai multe ori “apocaliptica”, ce va afecta masiv populatia Romaniei dupa integrare, dar care nu este conforma cu realitatea.

In acest caz, este vorba de imposibilitatea de a mai circula cu masini care nu corespund standardelor in vigoare ale UE, inclusiv cu vechiile Dacii sau cu masini straine mai vechi de 9-10 ani, atit in tara, cit si in celelalte state membre.

Care este insa realitatea? Dupa 2007, in Romania nu vor mai putea fi inmatriculate decit autoturisme care corespund normelor de poluare Euro 4, indiferent daca e vorba de masini noi sau second-hand.

Aceasta masura a fost acceptata de Romania in negocierile de integrare in Uniunea Europeana, conform capitolului noua, “Politica in domeniul transporturilor”, inchis provizoriu la sfirsitul anului trecut.

Ceea ce inseamna ca posesorii de masini mai “slabe” decit cele cu motorizare Euro 4, respectiv cele mai vechi de 9-10 ani, nu le vor mai putea vinde si, prin urmare, reinmatricula dupa ce Romania va intra in Uniunea Europeana. “Cu autoturismele deja inmatriculate, dar care nu corespund normelor UE, se va putea circula atit in Romania, cit si in UE.

Acestea nu pot fi insa vindute sau reinmatriculate”, se arata pe site-ul Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti. Insa posibilitatea de a circula cu aceste autoturisme si dupa integrare se aplica doar persoanelor fizice care folosesc masina in scop personal. Pentru transportul comercial, exista deja obligativitatea ca in circulatie sa fie doar autovehicule Euro 3.

“Noi ne ghidam in activitate dupa Ordinul ministrului 211/2003. Acesta se refera doar la autoturismele noi sau la cele second-hand care sint aduse in Romania. Aici avem obligativitatea Euro 3. In acest moment nu ne ocupam de autovehiculele care se afla deja in circulatie”, a spus Marius Damachi, director tehnic la Registrul Auto Roman.

Pentru Daciile vechi, cimitirul de masini

Comercial vorbind, pentru cei care au masini relativ noi, dar care sint sub Euro 4, adica fabricate de la inceputul anilor ‘90, situatia este destul de simpla.

Conform specialistilor in domeniu, acestia pot trece pe motorizarea Euro 4 cu cheltuieli rezonabile deoarece exista o compatibilitate tehnica si astfel, dupa aceasta schimbare, proprietarul va putea vinde linistit masina si dupa integrarea in UE. Insa pentru posesorii de batrine Dacii, Oltcituri sau orice fel de masina mai veche decit Revolutia romana, situatia este ceva mai complicata.

Ei vor putea tranzactiona aceste masini ca si pina acum, pina in momentul aderarii. Introducerea de motoare Euro 4 pe aceste modele este insa mult mai dificila si costurile le pot depasi chiar pe cele ale unor masini de pe piata.

“Vom putea circula cu aceste masini atit in Romania, cit si in UE, atit cit vor mai tine”, au declarat oficiali ai Ministerului Integrarii Europene care s-au ocupat de acest capitol.

Ce este standardul Euro?

La inceputul anilor ‘70, statele membre al Comunitatii Europene au decis sa introduca treptat niste reglementari la constructia motoarelor care sa reduca noxele eliberate in atmosfera. Directiva privind Euro 1 a intrat in vigoare in 1991, cea pentru Euro 2, in 1994, iar Euro 3 si Euro 4 - simultan, in 1998.

Un milion si jumatate de autovehicule mai vechi de 10 ani

In Romania, la aceasta ora sint inmatriculate in jur de 2.700.000 de autoturisme, conform datelor furnizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule. Peste 60% din acestea sint mai vechi de 10 ani, iar din numarul total de autoturisme, cea mai mare pondere, 24%, revine masinilor cu o vechime de peste 20 de ani.