Potrivit concluziilor rezultate din studiile IER, costurile cuantificabile ale aderarii se prezinta astfel:

Transport: 28,9 miliarde Euro

In cazul infrastructurii de transport, conform estimarilor, in perioada 2004-2007 vor fi necesare lucrari in valoare de 18,3 miliarde Euro, iar in perioada 2008-2015, de 10,6 miliarde.

Intr-un interviu acordat EurActiv.ro, Gabriela Dragan, directorul Departamentului de Studii Europene din cadrul IER, precizeaza: "statutul de membru al UE asigura accesul Romaniei la importante fonduri comunitare (in principal pentru agricultura si dezvoltare regionala).

Alte beneficii sunt insa mai greu de cuantificat si privesc avantajele care deriva din statutul de membru, respectiv din participarea la piata unica, la UEM."

Mediu: 29,5 miliarde Euro

In cazul implementarii acquis-ului in domeniul mediului, conform estimarilor, costurile corespunzatoare perioadei 2004-2021 se vor ridica la 29,5 miliarde Euro, interesant in cazul acestora fiind si modul in care ele vor fi suportate, respectiv: 20% de la bugetul de stat, circa 30% din fonduri UE, circa 35 % de catre agentii economici si restul, din alte surse.

Contributia Romaniei la bugetul UE: 5,6 miliarde

In ceea ce priveste contributia Romaniei la bugetul UE, aceasta se poate determina foarte simplu, aplicand un procent de 1,14% la PIB-ul Romaniei prognozat pentru perioada 2007-2009.

Din calcule, rezulta un efort bugetar propriu de circa 5,6 miliarde fata de 8,9 miliarde plati ale UE fata de Romania, ceea ce inseamna ca Romania va fi in pozitia de beneficiar net in primii de trei ani de dupa integrare (numai pentru aceasta perioada s-au facut alocari de catre Comisie).

Ambasadorul Jonathan Scheele: "Costurile pot parea mari"

Despre raportul beneficii/costuri, Ambasadorul Jonathan Scheele, Seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, a declarat: "Chiar daca intr-o prima instanta costurile pot parea mari (restructurare economica, investitii imense in infrastructura de transport si mediu, reorganizarea aparatului administrativ pentru a deveni mai eficient, reorganizarea sistemului judiciar, etc.

), Romania trebuie sa parcurga aceasta importanta transformare economica si politica, nu doar pentru a putea face fata calitatilor de membru al UE, ci mai ales pentru ea insasi si pentru modernizarea statului si structurilor sale, intr-o era a globalizarii.

Aderarea la Uniunea Europeana aduce in prim plan si uneori exacerbeaza pe termen scurt costurile aferente acestei modernizari, insa ele reprezinta costuri pe care Romania ar trebui sa le suporte in orice caz".

Detalii despre costurile aderarii si studiile IER in grupajul special realizat de EurActiv.ro