Magazinele de imbracaminte si articole de sezon au intrat in febra vanzarilor promotionale. Comerciantii vor sa scape rapid de stocurile ramase dupa un final de primavara dezamagitor, pentru a face loc colectiei de toamna. Cu siguranta, vremea capricioasa din trimestrul al doilea a stricat socotelile firmelor care vand imbracaminte.

De regula, colectiile pentru sezonul calduros sunt puse pe raft inca din martie-aprilie. Statisticile ultimilor ani arata ca in lunile de primavara cifra de afaceri a comerciantilor din domeniu creste in medie cu 30%. Insa anul acesta cei care s-au bazat pe statistici ori pe prognoze meteo favorabile s-au inselat.

Termometrele au refuzat sa urce la valorile normale, iar ploile au prelungit sezonul rece neasteptat de mult. Acum, in plina vara, lichidarea stocurilor a devenit o prioritate pentru magazine, care se intrec in campanii de vanzari promotionale, afisand reduceri atractive.

"Acest sector este cel mai dinamic in domeniul vanzarilor promotionale, pentru ca vestimentatia tine in mare masura de moda: ce nu ai vandut in vara anului 2004 este greu, poate chiar imposibil, sa mai vinzi in vara viitoare.

Asa incat, uneori mai bine reduci preturile la jumatate decat sa te incarci cu stocuri nevandabile", explica situatia Dragos Rosca, Senior Project Management la Roland Berger Strategy Consultants. Spre deosebire de sezoanele precedente, in acest an campaniile au inceput mai devreme.

Cel putin in Bucuresti, tonul a fost dat la inceputul acestei luni de jucatorii reprezentand retele internationale de articole vestimentare. Miscarea a fost imediat preluata de mai toate magazinele situate in centrele comerciale si pe arterele importante ale Capitalei. "Prin aceste campanii promotionale dorim sa ne mentinem ritmul vanzarilor.

Noi schimbam colectiile destul de des si acum trebuie sa vindem colectia de vara, in conditiile in care anul acesta a avut loc o intrare mai tarzie in sezonul calduros", spune Dacian George Demian, administratorul firmei care detine franciza Terranova pentru Romania.

La randul lor, reprezentantii retelei de magazine Steilmann spera ca o astfel de campanie sa le aduca, pe langa o accelerare a vanzarilor, si clienti din randul celor care pana acum au preferat produsele concurentei.

"La nivelul clientilor fideli, reducerile de preturi sunt mai putin importante, dar pentru piata potentiala ele conteaza mult", afirma Gabriel Dobarceanu, consultant de marketing la Steilmann.

Concurenta te obliga sa faci promotii

Si magazinele Just Sons Studio (JSS) s-au raliat miscarii din piata, scotand la vanzare pe o perioada de timp limitata si la preturi diminuate articolele ramase in stoc. Alexandru Untaru, director la JSS, considera ca aceste campanii arata ca reteta preturilor promotionale, transferata pe piata autohtona de retailerii straini, a inceput sa functioneze cu succes.

Strategiile comerciale ale jucatorilor din acest sector indica, in plus, redimensionarea accelerata a unei piete pe care concurenta in crestere a adus-o aproape de saturatie, in contextul in care puterea de cumparare a romanilor este inca modesta. "In toate tarile din lume poate fi remarcata o supraaglomerare a pietei de produse textile.

Concurenta obliga marii retaileri sa deruleze campanii de vanzari promotionale pe perioade mai lungi. Pana acum, Romania nu a urmat acest trend, dar nevoia te invata. Sezoanele nu se mai respecta, nu mai exista patru anotimpuri, iar viteza cu care se schimba colectiile este mai mare", observa Maria Grapini, presedintele Federatiei Patronale din Industria Usoara.

Insa si campaniile promotionale trebuie dozate cu grija, mai ales daca intervin la scurt timp dupa perioadele de soldare stabilite prin lege. "Important este sa stii cand sa lansezi o vanzare promotionala si, mai ales, sa nu abuzezi de astfel de metode, pentru ca adeseori reprezinta cea mai sigura cale de reducere a valorii unei marci", mai spune analistul Dragos Rosca.

Oricum, in Romania experienta ultimilor ani dovedeste ca reducerile de preturi au priza la public, mai ales la cel feminin, din randul caruia pot fi selectati cu usurinta cei mai buni consultanti de shopping.

PROMOTIILE AU VERDE TOT ANUL

• Potrivit reglementarilor in vigoare, vanzarile promotionale pot fi derulate de un magazin in orice perioada a anului, fara a fi necesara notificarea primariei;

• Principala conditie este ca vanzarile sa se faca la pret redus, dar nu in pierdere;

• O alta conditie este sa nu se tinda la o vanzare accelerata a unui stoc de marfuri pe care comerciantul nu il va mai reaproviziona, ca in cazul lichidarilor sau soldarilor;

• Spre deosebire de vanzarile promotionale, vanzarile de soldare se pot efectua numai in cursul a doua perioade pe an, si anume 15 ianuarie - 15 aprilie, pentru produsele de toamna-iarna, respectiv 1 august - 31 octombrie, pentru produsele de primavara-vara;

• Conform INS, din totalul cheltuielilor lunare de consum ale unei gospodarii din Romania (5,66 milioane lei), doar 6,1% au ca destinatie cumpararea de imbracaminte si incaltaminte;

• Pentru imbracaminte, o gospodarie cheltuie in medie 200.715 lei pe luna. Daca capul gospodariei este patron, nivelul cheltuielilor urca la 647.141 lei;

• Valoarea productiei interne de articole de imbracaminte s-a ridicat anul trecut la 1,8 miliarde de euro, fiind realizata in cea mai mare parte cu materialul clientilor.