Majoritatea turistilor romani sau straini care doresc sa calatoreasca cu masina din Romania spre Bulgaria, Grecia sau Turcia aleg sa treaca prin punctul de frontiera Giurgiu- Ruse. Numai ca aici, pentru cei neavizati totul se transforma intr-un adevarat cosmar, din cauza timpului pierdut si a numeroaselor taxe care trebuie platite de ambele parti ale frontierei.

Acestea insumeaza intre 50 si 55 de euro pentru un drum dus-intors. In aceste conditii, multi turisti, romani sau straini prefera sa ocoleasca acest punct de frontiera. Romanii pot trece in Bulgaria si pe la Vama Veche, iar strainii ocolesc Romania ajungind in Bulgaria prin Serbia.

Pina sa intri in Giurgiu, venind dinspre Bucuresti pe E 70, un indicator te indreapta, la stinga, catre punctul de frontiera. Dar pina la punctul de frontiera propriu-zis te opreste o bariera. Aici ai de platit prima taxa. Este vorba despre taxa locala de tranzit, impusa de primaria din Giurgiu. Pentru un automobil obisnuit, aceasta era, la 1 august, de 387.000 lei.

Daca nu ai destui bani romanesti, esti obligat sa recurgi la serviciile unicei case de schimb “Condor”, aflata linga biroul unde se plateste taxa de tranzit. Si aici ti se baga adinc mina in buzunar, pentru ca, desi cursul oficial leu-dolar este undeva la 34.000 de lei pentru un dolar, casa plateste doar 30.000 lei pentru dolar.

Casa abuzeaza astfel de monopolul pe care cine stie cine i l-a acordat acolo, la punctul de frontiera. Poate tocmai Consiliul Local Giurgiu. Schimbi bani, platesti taxa locala giurgiuveana, mergi mai departe la controlul pasapoartelor. Citeva masini sa fie, si tot ai de pierdut si aici cel putin 15 minute. Dupa controlul pasapoartelor, urmeaza controlul vamal, inainte de iesirea din tara.

Chiar daca aceste controale sint doar formale, dupa ele urmeaza plata a inca doua taxe: taxa ecologica, de 340.000 de lei, si taxa de trecere a podului Giurgiu-Ruse, de sapte dolari, in lei vreo 240.000, in functie de curs.

Un milion si jumatate la trecerea spre Bulgaria

Uf, rasufli usurat, poti trece acum granita la bulgari. Relaxat, admiri Dunarea de pe podul construit de comunistii din cele doua tari in anii 1952-1954 si in cinci minute ai ajuns la punctul de frontiera bulgaresc. Controlul vamal si la pasapoarte dureaza si aici cel putin 3-5 minute pentru fiecare masina.

Cartea verde de 30 sau 60 de dolari pentru minimum 15 zile de calatorie, in functie de destinatie, este obligatorie. Dupa control, alte doua taxe, de asta-data la bulgari: taxa de drum, de 15 euro, dar poti scapa cu 10 euro fara chitanta, si taxa de igienizare de un euro, tot fara chitanta.

Dupa ce ai pierdut cam o ora pentru a intra in Bulgaria, te avinti, dupa ce ai trecut de balta cu clor de igienizare, catre soseaua desfundata ce margineste orasul Ruse, gindindu-te la cei 10 euro lasati in urma pentru taxa de drum bulgareasca. O ora pierduta si un milion si jumatate de lei lasati la granita, la intrarea in tara vecina si prietena.

600.000 de lei la intrarea in Romania

Revenind din concediu, turistul deja avertizat asupra numeroaselor taxe se indreapta temator catre punctul bulgaresc de frontiera, pentru a reveni in tara. Daca are “noroc” sa nu mearga computerul bulgaresc de la pasapoarte, poate sta chiar si doua ore acolo. Urmeaza inca un dublu control, la vama si la pasapoarte.

Inainte de acestea, trebuie insa platita taxa de pod, cei sapte dolari, ori sase euro. Un paradox, bulgarii nu accepta aici plata in moneda lor nationala, leva. Doar dolari sau euro!

Urmeaza, in fine, Romania. Surpriza! Avem de platit doar taxa locala de 387.000 lei. Daca nu ai lei in buzunar, te duci din nou la casa de schimb “Condor” si speri ca ai scapat cu 10 euro. Nici vorba! La “Condor”, cursul de schimb este 38.600 de lei pentru un euro, si nu 41.000 de lei ca la Bucuresti, asa ca mai schimbi inca 5-10 euro pentru mia de lei lipsa.

Asta-i tot, dupa taxa locala si dupa cel putin inca o ora pierduta la granita bulgaro-romana, ai intrat in Romania. Alti peste 600.000 lei lasati si aici. In total, peste doua milioane. Nu iti ramine decit sa-ti promiti ca nu mai treci pe la Giurgiu-Ruse niciodata sau macar pina in 2007, cind cel putin punctul de frontiera ar trebui desfiintat. Taxele insa s-ar putea sa ramina.

Macar taxa locala de tranzit, pentru unicitatea ei, fiindca nu se practica la nici un alt punct de frontiera romanesc!

“Taxa e necesara pentru ca masinile ne distrug asfaltul”

Mustatea Vasile, director executiv in cadrul Primariei Giurgiu, incearca sa justifice necesitatea taxei de tranzit la punctul de frontiera Giurgiu, la intrarea si la iesirea din tara: “Taxa este perfect legala. Legea ne permite sa instituim aceasta taxa, care a fost votata in Consiliul Local in iulie 2002.

In judetul Giurgiu, municipiul contribuie la constituirea taxei speciale pentru drumuri cu aproape 60a. Trebuie sa avem in vedere ca masinile mari care tranziteaza orasul ne distrug astfaltul soselei. In ultimii patru ani, guvernul nu a alocat nici un leu din fondul special al drumurilor pentru orasul nostru”.

Primaria Giurgiu a avut procese cu persoane fizice din cauza acestei taxe, pe care le-a cistigat de fiecare data”, ne-a mai spus directorul din Primaria Giurgiu.

Taxa ecologica, doar la iesirea din tara

Petrus Savelie, director in cadrul Consiliului Judetean Giurgiu, sustine ca taxe ecologice se platesc peste tot in Europa.

“Taxa este pentru salubrizarea punctelor de trecere a frontierei si a zonelor limitrofe, pentru dotarea cu utilaje de salubrizare, iar o parte se varsa direct in contul Consiliului Judetean”, ne-a explicat el. “Aceasta taxa se percepe in toata Europa, insa taxa de tranzit se percepe doar in Giurgiu”, ne-a mai spus Petrus Savelie, director in Consiliul Judetean Giurgiu. (I.

S.)

Taxa de pod, 7 $

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale percepe o taxa de folosire a podului Giurgiu-Ruse de 7 dolari. Reprezentantii companiei ne-au declarat ca aceasta taxa este incasata si de partea romana si de cea bulgara, la intrarea pe pod.