Croatia, care se pregateste sa inceapa negocierile de aderare la Uniunea Europeana, a renuntat la un contract privind constructia de autostrazi, care fusese atribuit concernului american Bechtel. Uniunea Europeana ofera finantari substantiale pentru infrastructura croata si guvernul are tot interesul sa se afle in gratiile Bruxelles-ului, potrivit BBC.

Ca si in Romania, in Croatia s-a iscat un adevarat scandal fata de atribuirea, luna trecuta, fara licitatie, a unui contract in valoare de 300 milioane dolari companiei americane Bechtel. Motivatia autoritatilor croate era ca ramasesera datoare de pe vremea precedentului executiv.

Liderii opozitiei l-au acuzat pe premierul Ivo Sanader ca atribuie contracte in conditii dubioase, desi nu are nici o obligatie sa faca acest lucru. In urma presiunilor, acesta a decis sa organizeze o licitatie, desi legea i-ar fi permis sa ofere proiectul, in mod direct, unei companii cu traditie.

Punand in balanta finantarile pe care le poate obtine de la Uniunea Europeana, guvernul croat a ales o alta solutie fata de guvernul roman pentru a iesi din acest conflict SUA-UE.

Reamintim ca proiectul privind constructia autostrazii Brasov-Bors a fost atribuit de guvernul roman tot firmei Bechtel, fara licitatie, ceea ce a iscat nemultumirea oficialilor europeni care, la un moment dat, au anuntat chiar si posibilitatea inceperii unei anchete in acest caz.

Miza proiectului romanesc era mult mai mare decat in cazul celui croat, avand in vedere ca autostrada Brasov-Bors este o lucrare de aproximativ 3 miliarde de dolari, de zece ori mai scumpa decat cei 37 de km ai autostrazii croate care va lega Zagrebul de Dubrovnik.

In ciuda presiunilor oficialilor europeni, guvernul de la Bucuresti a ramas pe pozitie, lucrarile la autostrada Brasov-Bors fiind inaugurate oficial in luna iulie. Singura "concesie" facuta Bruxelles-ului a fost promisiunea ca se va incerca evitarea pe viitor a atribuirii unor proiecte de asemenea anvergura fara licitatie.