Companiile low-cost europene, care ar putea facilita romanilor zboruri mai ieftine in Europa, nu sint deocamdata interesate de piata de la noi. Iar cele care ar fi se lovesc de lipsa unor acorduri legislative care sa le permita o activitate profitabila in Romania.

Open Sky Agreement (acordul care va deschide linii aeriene si catre Romania) este inca in lucru, dar, pina la semnarea lui, romanii vor zbura platind bilete scumpe. Cursele mai ieftine sint asigurate de un singur operator care face curse doar catre Italia.

In noiembrie anul trecut venea in Romania compania aeriana italiana low-cost (pret scazut) Volare. Mare bucurie pentru amatorii de Italia, fie ei turisti, muncitori sezonieri sau mici comercianti. Se putea zbura la Venetia cu preturi intre 50 si 130 de euro. De atunci, toata lumea a asteptat si alte companii low-cost.

Mai asteapta si acum deoarece negocierile purtate de autoritatile romane cu Eurowings, subsidiara de mici dimensiuni a Lufthansa (care ar oferi romanilor din Timisoara si Cluj curse spre München), au ramas fara rezultat. Dar de ce alte companii aeriene low-cost europene nu planuiesc sa ajunga in Romania? Motivul este simplu: nu exista un cadru legislativ adecvat.

“Pina intram pe piata comuna sintem tributari acordurilor bilaterale. Asteptam semnarea Open Sky Agreement, care ii va mai convinge pe unii operatori low-cost ca se poate zbura in Romania”, spune directorul Regional Air Support, Dorin Ivascu. Conform oficialilor Ministerului Transporturilor, acordul se va semna in aceasta toamna.

“Asteptam o decizie a Tribunalului de la Haga (Romania si Bulgaria - n.r.) pentru a adera la acordul European Comune Aviation Area (ECAA). Dupa semnarea lui, orice companie low-cost va putea opera in Romania fara sa intrebe TAROM daca ii da voie sau nu”, precizeaza Sorin Stoicescu, directorul Directiei de Aviatie Civila din cadrul Ministerului Transporturilor.

Air Berlin, companie aeriana germana low-cost, nu planuieste sa vina in Romania nici acum, nici dupa semnarea acordurilor. “Air Berlin crede in potentialul pietei est-europene. Am cistigat experienta lucrind din luna mai cu Ungaria si din iunie cu Polonia, astfel ca am vazut ca exista intr-adevar potential economic.

In ceea ce priveste Romania, nu avem nici o parere”, spune Angelika Schwaff, director de comunicare Air Berlin. WizzAir, o companie maghiara low-cost, asteapta ca Romania sa-si rezolve statutul de “cer liber” pentru a se hotari sa opereze aici. “Wizz Air se va gindi serios sa vina in Romania imediat ce acordul va fi semnat.

Nu am incercat pina acum sa venim in Romania deoarece acordurile bilaterale dintre cele doua state nu ne-au permis”, mentioneaza Natasa Klizmlor, director de comunicare Wizz Air Group. Grupul maghiar a recunoscut ca, dupa integrarea tarii noastre in Uniunea Europeana, tentatia de a veni in Romania va fi mare deoarece are potential bun pentru cursele ieftine.

Cea mai mare companie low-cost din Europa, Ryanair, a planuit ca in acest an sa zboare spre zece noi destinatii, incluzind si citeva tari din Europa de est in care nu opereaza deja. Compania aeriana a investit in dotarea mai multor avioane cu peste un milion de locuri, insa Romania nu se afla in aceste planuri de dezvoltare.

Volare, singura ieftina de la noi

Compania Volare opereaza in Romania din noiembrie anul trecut si a transportat in Italia peste 12.000 de pasageri. La un tarif mediu de 100 de euro/persoana, incasarile depasesc 1,2 milioane de euro. Cursele Romania-Italia au totalizat, in 2003, peste 600.000 pasageri. Desi a intentionat sa inmulteasca numarul de destinatii, Volare se limiteaza doar la Venetia.

“Nu am cerut deocamdata autorizatie pentru Roma si Milano deoarece piata este destul de aglomerata (patru curse pe zi de la TAROM si Alitalia). Vom astepta ca piata sa fie pregatita pentru mai multe oferte”, declara Nicolae Demetriade, director Volare.