Centrul pentru Jurnalism Independent a solicitat, in baza Legii accesului la informatii, detalii privind lista contractelor de publicitate aprobate de primul-ministru. Potrivit directorului CJI, Ioana Avadani, “actiunea face parte dintr-un proiect mai vast care isi propune sa identifice mecanismele de cenzura economica la adresa presei”.

Guvernul va trebui sa puna la dispozitia CJI, in maximum o saptamina, lista institutiilor publice ale caror bugete de publicitate au primit aprobarea primului-ministru, precum si lista contractelor de publicitate aprobate de Nastase. Membrii CJI cer guvernului sa mentioneze si numele firmelor care au beneficiat de acesti bani.

Miza acestui demers este extrem de importanta, afirma Cristian Ghinea, colaborator al CJI: “Publicitatea de stat a devenit instrument de santaj fata de presa independenta si asta cu banii publici, cu banii tuturor.

Conform unei estimari a Institutului de Politici Publice, suma totala cheltuita de statul roman pentru a face publicitate practic s-a triplat fata de anul 2000”.

Ghinea mai spune ca modul in care guvernul cheltuieste banii pentru publicitate este complet netransparent si ca mai multe ministere si agentii guvernamentale au dat raspunsuri vagi sau nu au raspuns deloc atunci cind au fost intrebate cum au cheltuit acesti bani.

“Prin adresa Secretariatului General se dovedeste ca intreg procesul nu doar ca e netransparent, dar se si centralizeaza decizia in miinile unui singur om, si totul ramine la discretia primului-ministru. Ii place un ziar ii da bani, nu-i place nu-i da. Banii de la stat pot face diferenta, mai ales la ziarele locale, in a supravietui sau nu”, afirma Cristian Ghinea.

Pe 20 iulie, “Evenimentul zilei” publica, in exclusivitate, un document intern al guvernului, cu statut de “secret de serviciu”, semnat de ministrul Eugen Bejinariu, seful Secretariatului General al Guvernului, in care se arata ca, “in conformitate cu cele stabilite de guvern, toate ministerele si celelalte autoritati ale administratiei publice centrale, precum si

institutiile sau agentii economici aflati in subordinea, in coordonarea sau sub autoritatea acestora vor incheia contracte de publicitate pentru anul 2004 numai dupa prezentarea bugetelor aferente si a contractelor corespunzatoare in vederea obtinerii acordului prealabil al domnului Adrian Nastase, prim-ministru al Romaniei”.

Cei de la Centrul pentru Jurnalism Independent mai vor sa stie la ce hotarire de guvern sau la ce alt act administrativ se refera adresa SGG. CJI a cerut oficial aceste informatii pe 4 august, iar executivul are la dispozitie, potrivit legii, zece zile lucratoare pentru a raspunde. “Daca nu raspund ii vom actiona in instanta”, a declarat Ghinea.

Pe de alta parte, directorul CJI, Ioana Avadani, afirma ca acest demers este prima actiune dintr-un proiect mai vast, care isi propune “sa identifice mecanismele de cenzura economica la adresa presei”. Programul, initiat de CJI si Open Society Justice Initiative din New York, se va derula in patru judete.

“O sa analizam atit punctul de vedere al autoritatilor, cit si punctul de vedere al operatorilor de media in ceea ce priveste problemele economice - publicitate din bani publici, utilizarea abuziva sau preferentiala a mecanisemelor de control fiscal impotriva mediilor incomode”, a ad augat Avadani, precizind ca, prin initiativa sa, CJI urmareste si in ce masura este respectata Legea

achizitiilor publice. Problema controlului economic asupra mass-media a stirnit ingrijorare si printre oficialii europeni. Reprezentantul UE in Romania, Jonathan Scheele, criticase, recent, “dependenta de publicitatea guvernamentala” a unor ziare, posturi de radio si televiziuni.