In Romania, trebuie sa moara cineva pentru ca autoritatile sa ia masuri. Dincolo de strategii, preocuparea decidentilor pentru cetatean, prin votul caruia ajunge la un moment dat intr-o pozitie de putere, se poate evalua in functie de numarul de victime pe care l-a produs tranzitia. Discursurile sforaitoare nu mai reusesc sa acopere nepasarea.

Pentru ca e mai mult decat incompetenta cand asisti la moartea unui batran in fata unei farmacii, a unui copil in parcul de distractii sau a o suta de oameni intr-o explozie cum a fost cea de la Mihailesti. Accidente se produc oriunde in lume, dar, in Romania, este vorba despre incapacitatea guvernelor ce s-au perindat la conducere in elaborarea si aplicarea de politici publice de calitate.

In spatele multor tragedii din ultimii 14 ani s-au aflat functionari publici, cu interesele sau dezinteresul lor.

Oficiul pentru Protectia Consumatorului si-a adus aminte de parcurile de distractii dupa accidentul de la Navodari, in care a murit un tanar si au fost raniti mai multi copii.

Curatenia din maternitati a devenit lege doar dupa moartea nou-nascutilor de la Maternitatea din Ploiesti, datorata unor infectii nosocomiale (cauza de mortalitate a carei incidenta nu poate fi stabilita, conform ultimei Strategii privind sanatatea publica).

Siguranta rutiera a intrat pe agenda guvernamentala doar dupa ce numarul accidentelor de masina soldate cu decese a crescut in proportie geometrica. Transportul de substante periculoase pe sosele a fost reglementat dupa Mihailesti si, probabil dupa accidentul de la Gugesti, care putea sa se termine prost, vom asista la adoptarea unor norme de siguranta, in acelasi domeniu, pe calea ferata.

Dupa dictionar, politicile publice circumscriu aria politicilor guvernamentale realizate in numele interesului public, interpretate si implementate de actori publici si privati, pe care un executiv alege sa le faca sau sa nu le faca.

In ciuda numeroaselor accidente, avertismente din partea personalului CFR, propriilor statistici, care aratau situatia dezastruoasa a infrastructurii feroviare, Ministerul Transporturilor a optat sa nu ia toate masurile ce se impuneau pentru siguranta transportului pe calea ferata, sustinand ca nu are deocamdata bani.

Desi CFR se numara printre cele 30 de institutii de stat care au consumat, numai in primele sase luni ale lui 2004, 4,7 milioane de euro pe publicitatea in presa si la tv.

Ministerul Transporturilor a anuntat ca va da in judecata producatorul osiei care se pare ca a provocat accidentul de la Gugesti, de ieri dimineata, in urma caruia sase pompieri au fost raniti, 1000 de oameni evacuati si Moldova, blocata.

Numai ca vina nu apartine exclusiv fabricii producatoare, ci si beneficiarului, care ar fi trebuit sa verifice foarte atent calitatea componentelor achizitionate. Pentru ca de o osie depinde viata a mii de oameni.