Un proiect elaborat de Centrul pentru initiative strategice de la Kiev supune atentiei autoritatilor ideea de inglobare a Transnistriei *Daca aceasta miscare-soc se va realiza, entitatea din stanga Nistrului va avea statut de republica autonoma.

Acutizarea crizei dintre Republica Moldova si Transnistria a generat o reactie destul de neasteptata in Ucraina.

Redactia publicatiei Utro, citata de agentia “Rusia la zi”, a intrat in posesia unui proiect - „Memorandum privind reglementarea conflictului transnistrean” - elaborat de Centrul pentru initiative strategice de la Kiev si propus spre analiza opiniei publice din Ucraina si din nerecunoscuta republica din stanga Nistrului de presedintele Comitetului central al sindicatelor

din armata si din structurile de forta ale Ucrainei, Vadim Mahnitki, abia intors din zona de conflict. Va prezentam acest proiect, a carei concluzie este socanta: Ucraina vrea Transnistria.

Amenintarea securitatii nationale - un motiv perfect

Presedintele Comitetului central al sindicatelor din armata si din structurile de forta ale Ucrainei, Vadim Mahnitki, afirma ca „escaladarea conflictului transnistrean, refuzul Moldovei de a avea un dialog constructiv, ameninta ca situatia sa degenereze intr-o confruntare armata, care sa afecteze in mod direct problemele de securitate nationala ale Ucrainei”.

De aceea, procesul de reglementare a conflictului este imposibil fara participarea Ucrainei. In opinia lui Mahnitki, cel mai radical si mai real pas spre pastrarea pacii in regiune ar putea fi doar o sporire considerabila a contingentului ucrainean de pace.

Pastrarea statalitatii Transnistriei, spune Mahnitki, poate fi „realizata doar prin revenirea Transnistriei in componenta Ucrainei, cu drepturi de autonomie totala”.

Republica autonoma in cadrul Ucrainei

Cum? Raspunsul la intrebare este formulat in proiect de noul Memorandum.

La primul punct se afirma: „Republica Moldova, Ucraina, Rusia si Transnistria (numite mai departe “parti”), asumandu-si responsabilitatea pentru asigurarea pacii civice si a unei dezvoltari democratice absolute, s-au inteles ca reglementarea definitiva a problemei transnistrene trebuie realizata prin transformare, bazata pe recunoasterea ca ilegala a deciziei Sovietului Suprem

al URSS din 2 august 1940, privind crearea Republicii Sovietice Socialiste a Moldovei prin alipirea teritoriului care astazi reprezinta Transnistria, la Basarabia”.

Punctul doi: „Partile presupun ca realizarea practica a mecanismelor de reglementare a problemei transnistrene este posibila pe baza unei consultari populare preliminare (referendum) cu privire la revenirea Transnistriei in componenta Ucrainei in calitate de republica autonoma”.

Proiectul propune transformarea Transnistriei in Republica Autonoma Transnistreana (APR), „formatiune statala din componenta Ucrainei”.

Se preconizeaza ca APR sa dispuna de structuri proprii ale puterii legislative, executive si judiciare, de o Constitutie proprie, de proprietate de stat, de un sistem bugetar si fiscal propriu, precum si de propriile insemne de stat, precum si de alte atribute conferite de statutul de stat.

Limba oficiala va fi ucraineana

O atentie aparte este conferita in textul Memorandumului domeniului

lingvistic: limba de stat a Republicii Autonome Transnistrene va fi, conform proiectului, ucraineana, ca limbi oficiale fiind sugerate ucraineana, moldoveneasca si rusa. „Constitutia APR poate stabili alte limbi oficiale” - se poate citi in documentul prezentat de publicatia Utro.

„Activitatea de productie in teritoriile APR, comunicarea in toate organele puterii de stat si ale puterii autoconducerii locale se va desfasura in limbile de stat si oficiale”. In acelasi timp, „Ucraina garanteaza tuturor celor care locuiesc pe teritoriul APR dreptul la pastrarea limbii materne, crearea de conditii pentru studierea si dezvoltarea ei”.

Referendum in Transnistria si Ucraina

Pentru realizarea celor propuse, se sugereaza ca proiectul Constitutiei APR sa fie supus unei consultari populare (numai pentru cetatenii cu drept de vot ai Transnistriei), impreuna cu decizia de intrare a Transnistriei in componenta Ucrainei (pentru cetatenii cu drept de vot din Transnistria si Ucraina, cu calcularea separata a voturilor).

Referendumul trebuie sa se desfasoare in stricta conformitate cu standardele democratice ale OSCE si Consiliului Europei, respectarea acestor standarde urmand sa fie garantata de conducerile Ucrainei si Transnistriei.

Zona de interese nationale

Deocamdata nu exista o reactie oficiala a autoritatilor ucrainene la ideile cuprinse in proiect. In schimb, ele au fost deja sustinute de unul dintre candidatii la Presedintie - liderul partidului national al Ucrainei, „Noua forta”, Zbitnev.

La o conferinta de presa, el a declarat ca, desi Guvernul Ucrainei, sub presiunea opiniei publice, adopta astazi masuri adecvate pentru reglementarea conflictului transnistrean, aceste masuri „au un caracter tactic si economic si nu influenteaza rezolvarea situatiei, in ansamblul ei”.

In acest sens, Zbitnev si partidul pe care-l conduce cer, printre altele, dislocarea in regiune a unui contingent ucrainean de mentinere a pacii si ca Transnistria sa fie declarata zona de interese nationale ale Ucrainei.

Preocupati de soarta celor 300.000 de ucraineni

Comentand pentru Utro situatia creata, liderul sindicatelor din Armata Ucrainei, Vadim Mahnitki, si-a exprimat convingerea ca readucerea Transnistriei in Ucraina in calitate de teritoriu autonom constituie unica posibilitate reala pentru Transnistria de a-si pastra statalitatea.

„Mai departe vom incerca sa extindem randurile «coalitiei» politicienilor ucraineni si liderilor organizatiilor obstesti care sustin proiectul nostru”, a afirmat el. „Dar va atrag atentia ca ii evitam pe politicienii care privesc proiectul nostru ca pe o actiune propagandistica intr-o perioada de campanie electorala.

Sarcina noastra este de a localiza si de a pune capat conflictului transnistrean. Soarta a aproximativ 300.000 de ucraineni din Transnistria justifica orice miljoace”.