Procurorul general al Parchetului Curtii de Apel Galati, Tomita Craciun, a declarat, luni, ca, fara dubii, cauza accidentului feroviar de la Gugesti este ruperea unei osii la un vagon.

“Accidentul s-a produs din cauza ruperii fusului de osie de la roata nr. 5 a vagonului 28, care a dus la deraierea vagonului. Schimbatorul de cale de la vagonul 9 s-a rupt, sase vagoane au deraiat, din care patru s-au rasturnat”, a precizat Tomita Craciun.

Accidentul a avut loc duminica, in localitatea Gugesti din Judetul Vrancea.

Un tren cu 34 de vagoane cisterna umplute cu benzina si motorina a explodat.

57 de pompieri, 120 de politisti si 30 de jandarmi au intervenit duminica dimineata, dupa ce mai multe vagoane ale trenului au deraiat si au luat foc.

Au ars patru vagoane cu 200 de tone de motorina si a fost distrusa infrastructura feroviara, fiind oprita circulatia trenurilor pe magistrala care trece prin judetul Vrancea.

Sapte pompieri au fost raniti

Oficialii spun ca a fost evitata o catastrofa.

Sapte pompieri au fost raniti si dusi la spitalul din Focsani. Ulterior doi dintre ei au fost transportati in stare grava la Bucuresti.

Ministrul Transporturilor, Miron Mitrea a declarat ca vinovat este producatorul de osii si a anuntat ca CF Marfa si CF Infrastructura ii vor cere in justitie despagubiri pentru pagubele produse de deraierea trenului de marfa la Gugesti.

Producatorul de osii neaga responsabilitatea

Reprezentantii Subansamble Material Rulant Bals, producatorul de osii invinovatit de accidentul feroviar din comuna Gugesti, neaga vehement acuzatiile aduse de catre ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, si infirma ca la societate s-ar face osii si din fier vechi.

Directorul Departamentului Resurse Umane, din cadrul SC SMR SA Bals, Marian Balan, a declarat, citat de Mediafax, ca accidentul ar putea avea mai multe cauze.

“Poate fi vorba de o eroare de manevrare sau incarcare incorecta"- a declarat Marian Balan.

BBC

La mai bine de 24 de ore de la accidentul feroviar din Gugesti, anchetatorii nu au tras inca o concluzie cu privire la modul in care a ajuns sa ia foc transportul de petrol. Multe dintre intrebarile cu privire la legalitatea transportului si la oamenii care se ascund in spatele acestei tranzactii au ramas fara raspuns.

Ieri, pompierii au lucrat aproape toata ziua pentru eliberarea liniilor de cale ferata, iar circulatia trenurilor fost reluata pe un singur sens. Cei patru militari internati la Spitalul Judetean Vrancea se simt bine si urmeaza sa fie externati in citeva zile.

Neculai Macovei (19 ani), din comuna Paltin, soldatul care a suferit arsuri pe 50% din suprafata corpului, se afla in continuare in stare critica, sub supravegherea medicilor de la Spitalul Militar din Bucuresti. Agentia de Protectie a Mediului Vrancea face determinari pentru a stabili daca incendiul urmat de explozie a afectat mediul inconjurator.

"Domnul Mitrea s-a aventurat in declaratii!"

Reprezentantii producatorului de osii din Bals acuzat de ministrul Transportului Miron Mitrea ca s-ar face vinovat de accidentul feroviar de la Gugesti resping acuzatiile acestuia. “Domnul Mitrea s-a aventurat in declaratii. S-a grabit!”, a replicat Marian Balan, director Resurse Umane in cadrul Subasamble Material Rulant SA Bals.

Duminica, imediat dupa accident, Miron Mitrea a declarat ca de vina pentru deraierea vagoanelor care au explodat ulterior se face fabrica de osii.

“Cred ca este vorba de un defect care a scapat inclusiv producatorului, de aceea am dat ordin sa fie retrase toate cele 60-70 de vagoane echipate cu osii din acelasi lot”, a afirmat ministrul, care a adaugat ca se va constitui ca parte civila impotriva fabricii din Bals, pentru despagubiri.”Domnul Mitrea s-a cam grabit cu declaratiile.

Sint multe motive care ar fi putut cauza evenimentul de la Gugesti. Poate fi vorba de o eroare de manevrare ori incarcare incorecta, asa ca trebuie sa asteptam rezultatul anchetei. Inclin sa cred ca este o concluzie pripita a domnului ministru, atita vreme cit ancheta este in curs de desfasurare”, sustine, de cealalta parte, directorul Marian Balan.

Acesta nu crede ca una din osiile fabricate la Bals a cedat. “Acea osie a fost verificata ultrasonic la inceputul acestei luni de specialistii nostri si constructorii de vagoane. De altfel, in cadrul fabricii exista o comisie care verifica toate produsele care ies pe poarta”, afirma directorul de Resurse Umane.

De asemenea, Marian Balan a negat posibilitatea ca osiile sa fie produse din fier vechi, asa cum aratau mai multe zvonuri ce au circulat ieri in legatura cu cauzele accidentului feroviar. “Nu, nu este adevarat asa ceva. In nici un caz, noi nu facem osii din asa zis fier mort. El poate fi folosit doar la producerea unui aluminiu”, a adaugat acesta. (Florin Baltaretu, Petre Cojocaru)

Directorul, in Rusia pentru contracte

In ziua producerii accidentului din Vrancea, directorul general al producatorului de osii, Ion Baluta, totodata si patronul fabricii, se afla in Rusia, unde urmeaza sa semneze noi intelegeri cu omologii sai. Totodata, cei doi directorii tehnici, inginerii Mugurel Marinescu si Ilie Mircea au plecat, imediat dupa tragedie, la fata locului.

SC Subansamble Material Rulant SA Bals activeaza din anul 1969, avind in prezent aproximativ 2000 de angajati. Fabrica de osii, singurul producator din tara, are contracte de export in Rusia, Germania, Belgia si India.

Societatea CFR Marfa, buna de plata

Pina cind comisiile de ancheta vor stabili cu precizie cine este vinovat pentru accidentul de la Gugesti, proprietarii carburantului ars vor fi despagubiti de CFR Marfa.

“Compania va plati circa patru miliarde lei pentru carburantul distrus, urmind sa-si recupereze aceasta suma, dar si cheltuielile cu reparatia vagoanelor de la responsabilul accidentului”, ne-a spus ieri Cornel Garuseanu, director general adjunct al societatii de transport feroviar.

Cele aproximativ patru miliarde reprezinta contravaloarea a 60% din cantitatea de benzina transportata de cisternele distruse, restul carburantului fiind recuperat. Garuseanu a mentionat ca nici in Romania, nici in strainatate nu exista o practica privind asigurarea cisternelor sau a vagoanelor de cale ferata din cauza numarului lor foarte mare.

Reglementarile internationale, a precizat Garuseanu, stabilesc insa proceduri foarte clare privind plata daunelor.

Trenul transporta benzina si motorina

Directorul adjunct al CFR Marfa ne-a spus ca documentele care au insotit transportul implicat in accidentul de la Gugesti aratau ca este vorba de un transport combinat - benzina si motorina -, cu proprietari diferiti si un singur furnizor: rafinaria RAFO.

Conducerea RAFO a anuntat ieri ca proprietarii transportului implicat in accidentul de la Gugesti au achitat accizele inainte de a ridica marfa, conform legislatiei. “Visto Primex SRL din Bucuresti a achitat acciza pentru benzina pe 13 august - 15 miliarde lei.

VGB Impex SRL, proprietarul motorinei, a platit 5 miliarde lei acciza pentru cele 500 de tone de motorina”, a aratat Stefan Dumitru, purtator de cuvint al rafinariei. Potrivit lui Cornel Garuseanu, cu exceptia celor patru cisterne arse, restul garniturii cu carburant a ajuns la destinatie.

Din informatiile furnizate de RAFO rezulta ca, dintre cei doi clienti ai rafinariei, doar Visto Primex a iesit in paguba. VGB Impex nu a fost afectata, transportul de motorina ajungind in conditii bune la destinatie. (Mihaela Balea)

VGB Impex, “pui” din concernul VGB

VGB Impex - una dintre firmele ai caror combustibili erau transportati in convoiul de vagoane implicat in incidentul de la Gugesti - face parte din grupul de firme VGB, cel care a cumparat o parte din actiunile RAFO Onesti si care care ii ascunde, dupa cum a dezvaluit un alt cotidian central, pe controversatii oameni de afaceri Ovidiu Tender si Frank Timis (amestecat in exploatarea nociva a

zacamintelor aurifere de la Rosia Montana). Mai mult, in acest grup este implicata si Mihaela Ene, sora fostului parlamentar PDSR Gabriel Bivolaru, arestat pentru fraudarea BRD.

De altfel, dupa cum demonstrau ziaristii la vremea respectiva, denumirea grupului VGB a fost data dupa numele ex-parlamentarului Gabriel Bivolaru: initiala “V” provine de la “Viper” (porecla pe care o avea Bivolaru pe cind facea parte din echipa de lupte a clubului “Dinamo”), la care s-au adaugat initialele numelui acestuia, “GB”.

“Puiul” VGB Impex ii are ca actionari la vedere pe Constantin Margarit si Octavian Iancu. Ultimul este, probabil (pentru ca cei de la VGB au refuzat sa discute cu noi si nu am putut verifica informatia), ruda cu Marian Iancu, presedinte la Balkan Petroleum, firma ce a preluat si ea parte din actiunile de la RAFO Onesti.

Reprezentantul grupului VGB ne-a pus “sub sechestru”

Cu asociatii grupului de firme “VGB” nu am reusit sa discutam. Citeva cladiri moderne, din sticla si metal, unele aflate in stadiu final de construire sau finisare, se insiruie de o parte si alta a strazii Stelutei, din cartierul Bucurestii Noi, chiar la primele numere. Intrarile sint pazite de agenti ai societatii de paza si protectie “Bronec”.

Masinile firmelor nu au loc in parcarea de la numarul 6 sau 3, asa incit ocupa nu doar trotuarul din fata imobilelor, ci si de pe bulevardul invecinat, Luptatorilor. Am cerut o intrevedere cu oricine din conducerea grupului VGB, solicitare ce a fost dusa in interiorul uneia din cladiri de catre un bodiguard imbracat in negru.

Dupa ce ni s-a spus ca nu exista nici unul dintre sefi in sediu, am facut citeva fotografii. Bodiguarzii s-au infuriat si ne-au cerut pe ton imperativ sa parasim straduta, deoarece este mai bine asa “pentru toata lumea”. O masina neagra a frinat brusc linga noi, blocind portiera autoturismului nostru.

Un barbat brunetel de la mama natura le-a cerut bodiguarzilor sa nu ne lase sa plecam, atunci cind a aflat ca am imortalizat sediile VGB. A pretins ca nu stie ce este acela domeniu public, si i-a ordonat autoritar unuia dintre tinerii bodiguarzi de la “Bronec” sa ma escorteze in firma.

Furios, brunetelul ne-a eliberat drumul dupa citeva minute, fara sa ne spuna cine este si cu ce drept a incercat sa ne sechestreze.

Circulatia va reveni joi la normal

Conducerea Ministerului Transporturilor a anuntat ca traficul feroviar in statia Gugesti va reveni la normal in cursul zilei de joi. De duminica seara, circulatia trenurilor a fost reluata partial.

Actionari la Visto Impex, implicati in scandalul Costea-Jimbolia Firma Visto Impex SRL este infiintata in decembrie 2003. Ea nu este insa atit de noua precum pare.

Doua surori mai mici, cu acelasi nume au fost radiate, desi ele erau declarate “fruntase”: primarul Marian Vanghelie o nominalizase pe cea din sectorul 5 drept una dintre cele mai importante firme ale sectorului, iar un top asa-zis “international” o situa pe cea din Ilfov printre primele 2000 de societati din Europa de Est.

Surpriza apare la actionariatul firmei Visto Impex SRL.

Sotii Radu si Daniela Pascu, detinatorii unui pachetului majoritar de 90 la suta din actiuni, sint nimeni altii decit administratorii faimoasei fundatii “Edelweiss”, implicata in scandalul Adrian Costea, francezul de originea romana despre care se spune ca a fost implicat in dosarul Jimbolia” si in dosarul “Afiselor electorale pentru Ion Iliescu”.

Afisele pentru campania din 1996 au fost tiparite in Franta de Group Saintonge Edition (GSE), apartinind lui Adrian Costea, care, potrivit anchetei franceze, ar fi cheltuit pentru tiparituri peste 8,7 milioane franci.

Costea a sustinut ca Iliescu nu i-ar fi platit afisele, dar, din documentele aduse de magistratii francezi, a reiesit ca singura sursa de finantare a GSE a fost “Bancorex”. Ei bine, Fundatia “Edelweiss”, unde administratori erau sotii Daniela si Radu Pascu, patronii de astazi ai firmei Visto Primex, i-au trimis 73.

428 de dolari lui Adrian Costea pentru a tipari un album despre copiii Romaniei, din care n-a aparut insa nici un exemplar. Dosarul “Edelweiss” a fost musamalizat imediat dupa ce PDSR (actualul PSD) a cistigat alegerile din 2000.

Conform unor declaratii ale unei persoane care doreste sa-si pastreze anonimatul, Radu Pascu ar fi fost implicat chiar si in incalcarea embargoului petrolier impus fostei Iugoslavii. “El este cel care umbla pe la toate benzinariile, din partea firmei “Star Trade Invest” (firma cercetata in dosarul “Jimbolia”, al carui patron era avocatul Ion Cazacu - n.red.

), sustine sursa noastra, aflata in anturajul lui Radu Pascu.

Pompierii, fara haine contra focului

Desi au fost eroii care au stins “iadul de la Gugesti”, pompierii vrinceni se vad nevoiti sa spuna ca, din cauza lipsurilor, isi risca viata la fiecare misiune. Colonelul Gheorghe Tepes, comandantul Grupului de Pompieri “Anghel Saligny” Focsani, a recunoscut ieri ca oamenii sai au fost raniti pentru ca nu au avut echipamente corespunzatoare.

Practic, numai “sefii de teava” aveau costume aluminizate care sa-i apere de flacari. In rest, pompierii erau dotati cu costume contra apei. “Se cunoaste situatia la nivel inalt, si ma refer la domnul ministru al administratiei si internelor. Astea sint dotarile care ne sint puse la dispozitie. Mai mult nu ma intrebati, ca nu raspund! Nu vreau sa supar pe nimeni.

Daca este vorba despre siguranta oamenilor nostri, practic asa ar trebui, toata lumea sa fie echipata”, ne-a declarat colonelul Gheorghe Tepes. La misiunea de neutralizare a focului au actionat doi generali, sase ofiteri, 16 subofiteri, 39 de militari in termen si trei pompieri civili, dar numai militarii in termen au fost raniti. “S-au dus, practic, toate echipajele acolo.

N-aveam cum sa fac manevra si sa iau unele echipamente si sa le pun pe alte masini pentru ca toate erau acolo. Un costum aluminizant care sa reziste la foc costa cam 1.000 de dolari, bani pe care daca ii aveam noi, desigur ca ar fi fost echipati. La o interventie, sa stiti ca in foarte multe situatii punem mina cu totii pe furtun, incepind de la comandant in anumite situatii critice.

Probabil ca din cadrele de mai sus au fost mai prudenti si au stat mai in spate. Baietii astia despre care se vorbeste, cu citeva exceptii, au avut echipamente contra apei”, ne-a mai declarat comandantul pompierilor vrinceni. Colonelul Gheorghe Tepes sustine ca la misiunea de stingere a focului au fost trimise zece autospeciale care au consumat 5 tone de spumogen.

El spune ca manevra de stingere este aceeasi in cazul motorinei sau benzinei si ca s-a actionat corect, astfel ca, in opinia sa, nimeni nu poarta raspunderea pentru cei sase raniti. “S-a actionat prudent. In aceasta situatie nu puteam sa riscam constient, sa periclitam viata unor oameni”. Din experienta pe care o are, colonelul Tepes exclude varianta unui sabotaj.

“La benzina nu trebuie altceva decit o scinteie mecanica. Si nici nu poate sa fie alta cauza, nu merg pe ideea ca a fost un sabotaj”.

Tomita Craciun: “Este un risc si pentru mine”

Anchetatorii nu au risipit misterul care planeaza asupra transportului celor peste 1.500 de tone de petrol din trenul deraiat. Potrivit procurorului general al Curtii de Apel Galati, Tomita Craciun, exista doi beneficiari ai combustibilului care a luat foc la Gugesti.

“Marfa venea de la RAFO Onesti si avea doi beneficiari, SC Visto SRL Bucuresti, pentru 11 vagoane de benzina cu destinatia statia CFR Jilava, si SC VGB Impex SRL Dep Bucuresti, pentru 23 vagoane de motorina euro, cu statia de destinatie CFR Balotesti”, ne-a declarat procurorul Craciun.

Acesta nu a putut sau nu a dorit sa ofere amanunte despre legalitatea transportului, pe motiv ca cercetarile nu au fost finalizate si nu poate face speculatii. “Eu n-am vazut daca era scris motorina pe vagoane. Stiu ca era scris cu creta pe vagon mentiunea sau cam asa ceva”, a precizat procurorul.

Intrebat daca marfa ar fi putut fi transportata ilegal, iar accidentul ar fi o reglare de conturi de tip mafiot, Tomita Craciun a declarat: “Ca unul care ma ocup de probleme specifice, n-as putea sa lansez o asemenea ipoteza. Este un risc si pentru mine... Vom verifica si aceasta ipoteza”.

La rindul sau, seful Parchetului de pe linga Tribunalul Judetean Vrancea, Ioan Lefter, spune ca s-a terminat cercetarea la locului faptei, iar in acest moment se fac expertize de specialitate. “Deocamdata facem cercetari pentru accidentul de cale ferata.

Incepind de miine vom ridica toate documentele de la Onesti, o sa facem analize si o sa vedem daca cei doi beneficiari au contract incheiat cu RAFO. Deocamdata stim ca au actele de livrare de la cele doua societati. Altceva nu putem sa facem decit speculatii”, ne-a declarat procurorul Lefter.

Un vagon, inscriptionat fals

Desi seful Parchetului de pe linga Curtea de Apel Galati, procurorul Tomita Craciun, evita sa se pronunte despre existenta vreunei infractiuni legate de transportul combustibililor din convoi, el este contrazis de catre generalul-maior Vladimir Secara, comandantul Pompierilor Militari din Romania.

Generalul Secara ne-a declarat ca penultimul vagon-cisterna din convoiul incendiat la Gugesti era inregistrat in mod fals ca fiind incarcat cu motorina, desi continea benzina. Daca s-ar dovedi ca falsul este intentionat atunci am putea avea de-a face cu o incercare de fraudare a statului prin plata unor accize mai mici, de care s-ar face vinovata firma proprietara a combustibililor din vagon.

Garnitura aflata pe punct sa explodeze la Gugesti continea 34 de vagoane. Dupa izbucnirea focului, primele 28 de vagoane au fost desprinse si trimise mai departe, spre destinatie, asa incit nimeni nu mai poate spune cu certitudine ce inscriptionari aveau. Au ramas la fata locului cele patru vagoane care au ars, la care se adauga ultimele doua din convoi, salvate de pompieri.

Primele patru, mistuite in flacari, se stie ca erau pline cu benzina si apartineau firmei “Visto Impex” SRL, asa cum ne-a declarat si unul dintre patronii societatii, Radu Pascu. Despre ultimele doua, insa, Radu Pascu, nu ne-a putut spune cu precizie daca apartineau sau nu formei “Visto Impex”.

Ciudatenia descoperita de pompieri apare la penultimul dintre vagoanele-cisterna, cel despre care Pascu nu-si aminteste daca este sau nu al firmei sale su al firmei “VGB Impex”, cealalta firma care avea combustibili in convoi.

Declaratia generalului Secara, comandantul pompierilor militari din Romania, nu lasa loc de dubii: “Cele patru vagoane arse contineau benzina, dar nu stim cum erau notate. Tablitele sint de plastic si s-au topit in incendiu. Penultimul vagon insa, care a scapat, era tot cu benzina, dar a fost notat pe tablita cu acel cod care corespunde motorinei. Sigur era benzina, cu tablita de motorina.

Mai exact, penultima cisterna, desi continea benzina, avea notat pe una din cele opt placute ce insotesc in mod obisnuit transportul, codul 30-1202. Codul este fals, deoarece corespunde transporturilor de motorina si nu celor de benzina, pentru care codul este 33-1203.

Intrebat daca vagonul indicat de seful pompierilor ca avind benzina “camuflata” scriptic in motorina ii apartine, patronul firmei “Visto Impex”, Radu Pascu, a declarat ca nu stie foarte sigur, dar a spus ca se mai produc incurcaturi pe traseu. “Stiti foarte bine ca exista hoti de fier care puteau sa fure tablitele astea.

Va rog sa notati exact cum va spun eu: Nu stiu daca vagonul respectiv imi apartinea mie sau firmei “VGB””, a precizat Radu Pascu.

Ultima ora

Concluzia procurorilor: Cauza accidentului, ruperea unei osii. Procurorul general al Parchetului Curtii de Apel Galati, Tomita Craciun, a declarat, luni, ca, fara dubii, cauza accidentului feroviar de la Gugesti este ruperea unei osii la un vagon, transmite Mediafax. “Accidentul s-a produs din cauza ruperii fusului de osie de la roata nr.

5 a vagonului 28, care a dus la deraierea vagonului. Schimbatorul de cale de la vagonul 9 s-a rupt, sase vagoane au deraiat, din care patru s-au rasturnati, a spus Craciun.

Rafo, furnizorul combustibilului

Trenul marfar avea in componenta sa 34 de vagoane care au fost incarcate la Borzesti si care contineau combustibil. Paul Ivascu, directorul general al Rafo Onesti, confirma ca marfa a plecat din rafinarie.

“Marfa a plecat de la Rafo, in conditii de livrare franco depozit producator (cu alte cuvinte, responsabilitatea lui Rafo privind combustibilul a fost doar pina produsele au fost incarcate in vagoanele CFR - n.r.). Au existat doua loturi: un prim lot, de 500 de tone de motorina, a fost incarcat in 11 vagoane si avea drept destinatie firma VGB International Bucuresti.

Al doilea lot, totalizind 994,4 tone de benzina fara plumb, fost incarcat in 23 de vagoane si a plecat spre Visto Impex Bucuresti. Nu a existat nici o problema de ilegalitate privind marfa, livrarile s-au facut in baza contractelor pe care Rafo le avea cu cele doua firme”, ne-a declarat Paul Ivascu.

Pompierul ars, inca in stare grava

Starea de sanatate a pompierului internat la Spitalul SRI “Teodor Agripa” este momentan stabila, dar medicii nu se pronunta privitor la evolutia ei, care prezinta aceleasi riscuri ca si ieri, informeaza Ministerul Sanatatii (MS). Nicolae Macovei, 21 de ani, se afla in continuare sub terapie intensiva si monitorizare a functiilor vitale.

Pacientul prezinta arsuri de gradul II-III-IV pe 60a din suprafata corpului. Celalalt pompier adus in Bucuresti, Aurelian Nuca, internat la Spitalul Floreasca, este constient si echilibrat. Potrivit MS, chiar daca fractura de coloana cervicala nu s-a confirmat la primele investigatii, el va ramine in sectia de reanimare sub stricta supraveghere medicala.

Ev. Zilei - 17 august 2004

"Purtatorul de cuvant" al controversatului om de afaceri Marian Alexandru Iancu a devenit peste noapte un parlamentar roman care a dat declaratii despre afacerile din jurul RAFO Onesti, anuntand ca este "consilierul presedintelui Balkan Petroleum". Aceasta firma la care Iancu detine jumatate din actiuni are in posesie 97% RAFO Onesti.

Cealalta jumatate din Balkan Petroleum este detinuta de Central Europe Petroleum, fosta Regal Petroleum Services despre care compania ruseasca Gazprom spunea ca fura gaze naturale din tevile sale care tranziteaza Ucraina.

Deputatul nu are trecut in declaratia de interese faptul ca ar fi remunerat pentru functia sa de consilier al unui presedinte de mare companie petroliera, drept pentru care este cel putin dubioasa activitatea sa voluntara si zelul pe care il depune pentru a apara pe gratis o firma straina.

"Nu e treaba dumneavoastra daca sunt sau nu remunerat", a spus deputatul de Ilfov dupa ce ne-a amenintat cu faptul ca ne va trimite in judecata.

In alta ordine de idei, Marian Anton nu prea are nevoie de bani, el fiind actionar la mai multe firme, si avand depozite consistente in banci. Parlamentarul PNL are mai multe case, apartamente, terenuri si paduri. El este cunoscut si pentru ca a fost acuzat de directorul ADS, Corneliu Popa, pentru ca ar fi facut presiuni pe langa el pentru a concesiona unele terenuri in Giurgiu.

In acelasi timp, Inspectoratul Judetean de Politie din Bacau a inceput o ancheta cu privire la aspectele financiare ale acestui transport. "S-au ridicat o serie de documente, dar nu avem date ale anchetei pana in momentul acesta. Se analizeaza toate datele problemei", a declarat subcomisarul Carmen Sova, purtatorul de cuvant al IPJ Bacau.

In acelasi timp, seful inspectoratului a anuntat ca va prezenta mai multe date in aceasta dimineata. Directia Financiara din Bacau a inceput si ea verificarile in ceea ce priveste darile catre stat in cazul transportului de combustibil.

Un aspect deosebit de interesant il regasim in ceea ce priveste firma Visto Primex, beneficiara celor 23 de vagoane cu benzina din trenul care a deraiat. Firma fusese acreditata pentru a comercializa uleiuri minerale in mai 2003, dar ea a fost infiintata in decembrie 2003.

Aceasta autorizare se elibereaza de catre Ministerul Finantelor Publice tocmai pentru a limita numarul de fraude in domeniul comertului cu produse petroliere.

Scandalul din jurul accidentului de la Gugesti s-a ivit in momentul in care a aparut informatia ca in vagoanele care au explodat se afla benzina, in ciuda faptului ca ele erau inscriptionate ca fiind incarcate cu motorina. Primele comunicate ale autoritatilor indicau faptul ca acele vagoane contin motorina tocmai fiindca acele vagoane erau inscriptionate ca atare.

Faptul ca exista un alt continut a fost confirmat pentru prima data de seful Inspectoratului General al Pompierilor, generalul Vladimir Secara. "Cine stie... poate ca pompierul o fi luat alta placuta de pe alt vagon", a comentat evaziv consilierul presedintelui Balkan Petroleum, Marian Anton, care este si deputat PNL.

La randul sau, directorul general de la RAFO a sustinut cele spuse de deputatul miliardar Anton. "Au fost incarcate 11 vagoane cu 500 tone de motorina si 23 de vagoane cu 994 tone de benzina fara plumb. Transportul a fost insotit de toate documentele necesare si cerute de legislatie.

Incarcarea este conforma actelor, ceea ce inseamna ca vagonul in care se spunea ca este benzina contine benzina si in cel in care se preciza ca este motorina este motorina. Politia a ridicat de la societate documentele transportului pentru ca sunt necesare anchetei, care va privi toate societatile implicate.

Au fost luate comanda, actele de plata a accizelor, factura fiscala, avizul de insotire a marfii, nota de greutate si declaratia de conformitate", a declarat Paul Ivascu.

Caseta:

300 de vagoane-cisterna oprite din circulatie

Traian Panait, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, a declarat in legatura cu evenimentul petrecut in statia CFR Gugesti din judetul Vrancea ca "la aceasta ora, in statia Gugesti se lucreaza atat la firul 2 de circulatie, cat si la catenara. Firul 1 de circulatie a fost pus in functiune aseara, la ora 22,00.

Estimam ca lucrarile la firul 1 de la catenara se vor termina maine, si probabil joi intreaga circulatie va fi redata atat pe firul 1, cat si pe firul 2 si cu tractiune electrica. Referitor la masurile pe care Compania CFR Marfa le-a luat, acestea au constat in identificarea vagoanelor care au osii din lotul similar cu osia care s-a rupt. Au fost identificate 300 de vagoane cisterna.

Aceste vagoane au fost oprite inca de ieri si vor fi trimise la producatorul de osii si boghiuri pentru inlocuirea lor conform instructiunilor de la calea ferata. Intre cele 300 de vagoane identificate nu exista nici un vagon de calatori.

Vagonul care a avut osia rupta duminica dimineata fusese verificat de catre fabrica de osii si boghiuri in data de 6 august si fusese declarat apt pentru circulatie. In momentul de fata, conform instructiunilor de la calea ferata, osiile identificate ca facand parte din aceasta sarja au fost oprite de la circulatie si vor fi trimise la producator pentru a fi inlocuite".

Mihai Belu

Curentul - 17 august 2004