Scumpire-record a carburantilor din cauza cresterii cotatiei petrolului pe piata internationala

Benzina a depasit, incepind de astazi, pragul de 30.000 de lei. Societatea Nationala a Petrolului a anuntat ieri ca scumpeste benzina cu 2.200 de lei/l si motorina cu 2.300 de lei/l. Decizia Petrom vine la mai putin de 24 de ore dupa ce principalul sau concurent, compania privata Rompetrol, a hotarit majorarea cu 10% a preturilor la carburantii proprii.

Aceasta este cea mai mare scumpire a carburantilor din ultimii 14 ani, cele doua companii justificindu-si deciziile prin influenta pe care o are cotatia internationala a titeiului asupra pietei romanesti.

De astazi, preturile la care comercializeaza statiile Petrom carburanti sint de minimum 30.250 de lei/l - benzinele Premium cu plumb si EcoPremium, 29.000 de lei/l - benzina fara plumb, 26.800 de lei/l motorina Euro Diesel si 27.300 lei/l - motorina Euro Super.

Sucursalele Petrom vor putea insa adauga alti 5% peste pretul stabilit de Petrom, conform unei decizii interne care functioneaza de mai multi ani.

Pretul benzinei vindute de Rompetrol va depasi, de asemenea, 30.000 de lei/l. Intrucit cele doua companii sint si principalii furnizori de carburant pentru benzinarii privati, este de asteptat ca si acestia sa mareasca preturile la pompa in aceleasi limite.

Cele doua companii spun ca, de la inceputul anului, pretul international al titeiului a crescut cu 30%, in ultimele saptamini cotatia externa fiind in medie de 44 de dolari/baril. SNP Petrom, care detine 60% din piata carburantilor, prelucreaza 70% titei din productia proprie, importurile fiind de 30%. In schimb, Rompetrol lucreaza exclusiv cu titei din import, mai precis cu titei rusesc.

Agricultorii au gasit solutia ieftinirii motorinei

Presedintele Ligii Producatorilor Agricoli din Romania (LAPAR), Adrian Radulescu, declara ca agricultorii nu sint ingrijorati de scumpirea motorinei. “Daca Ministerul Agriculturii nu gaseste solutii, gasim noi. O sa folosim ulei comestibil. Acum am aflat ca intr-un rezervor se pot pune 60a motorina si 40a ulei comestibil.

Amestecul este mult mai ecologic, protejeaza motoarele si vom cheltui mai putin”, afirma Radulescu.

Petrolul intern, cu 25% mai ieftin

Surse din domeniul petrolier declara ca, la ora actuala, titeiul autohton este cu 20%-25% mai ieftin decit cel din import. “Lunar se fac ajustari ale pretului petrolului din productia interna, insa nu la nivelul cotatiei internationale”, spun sursele citate.

La inceputul acestui an, cind pretul petrolului a inceput sa urce, directorul general al SNP Petrom declara ca, pentru a nu scumpi produsele, Petrom va creste volumul exporturilor.

Cea mai mare scumpire a carburantilor de pina acum a fost inregistrata in 2002 (1.600 lei/litru), in timpul crizei irakiene cind Saddam Hussein a intrerupt exporturile de titei pe o perioada de 30 de zile. Declansarea razboiului din Irak, anul trecut, a ridicat pretul petrolului la 34 de dolari, insa cotatia internationala nu a influentat pretul carburantilor in Romania.

Directorul general al Petrom de la acea vreme, Ion Popa, preciza ca s-ar impune o scumpire a carburantilor pe piata romaneasca in conditiile in care barilul ar atinge nivelul de 50 de dolari.

Statistica oficiala promite ca inflatia nu va fi miscata de benzina

Seful comisiei de prognoza a guvernului, Mircea Panaite, a declarat ieri ca, “pe termen scurt”, inflatia nu va fi influentata de cresterea preturilor la combustibili si a dat asigurari ca va ramine sub un nivel anual de 10%.

Surprinzator, el a spus ca scumpirile actuale ar putea totusi influenta evolutiile economiei romanesti in anul 2005, fara sa aduca vreun argument serios in favoarea banuielilor exprimate. Reamintim ca inflatia este calculata potrivit unui algoritm contestat de economisti, care reproseaza faptul ca se utilizeaza ponderi care nu tin de realitate.

Lidia Truica, Mihaela Balea