La Bursa din New York, pretul barilului de petrol a atins 49.33 de dolari, dupa care a scazut usor.

La Londra, petrolul calitatea Brent a urcat pentru scurt timp la 45.15 dolari barilul.

Presedintele OPEC - cartelul tarilor producatoare de titei - Purnomo Yusgiantoro a declarat ziaristilor ca este ingrijorat de aceasta evolutie, dar ca pana la viitoarea intrunire OPEC, din luna spetembrie, nu poate fi luata nici o decizie.

Analistii pietei petroliere avertizeaza ca preturile ar putea atinge cote mult mai ridicate.

"E foarte posibil sa asistam la o valoare de 70 de dolari barilul, daca, de exemplu, ar fi intrerupte livrarile de petrol irakian, iar Venezuela ar opri exporturile", spune analistul Bruce Evers de la firma Investec.

Daca se tine insa cont de inflatie, pretul petrolului nu a atins nici pe departe cota cea mai ridicata din istorie, inregistrata imediat dupa revolutia islamica iraniana din anul 1979.

Calculat la preturile de astazi, barilul de petrol costa atunci 80 de dolari.

Pe langa faptul ca omul obisnuit trebuie sa scoata mai multi bani din buzunar cand isi umple rezervorul, ultimele evolutii creeaza o mare ingrijorare diverselor guverne, din cauza impactului asupra cresterii economice.

Un pret mai ridicat la combustibili duce la cresterea inflatiei, prin scumpirile in lant pe care le produce.

Marii exportatori de petrol sunt divizati, intre cei precum Arabia Saudita si Kuweitul, care sunt dispusi sa deschida mai larg robinetul, in speranta reducerii preturilor, si cei precum Venezuela, care nu vor sa faca nici un gest concesiv marilor consumatori, precum Statele Unite.

Care sunt deci cauzele evolutiei atat de spectaculoase a preturilor din ultima perioada?

Cerere in continua crestere

Avantul luat de economia mondiala face ca cererea de petrol sa fi atins nivelul cel mai ridicat din ultimii 24 de ani.

Cererea provine nu numai din tarile puternic dezvoltate, dar si din China si India.

In Statele Unite cererea este determinata atat de cresterea economica cat si de necesarul tot mai mare de benzina, din cauza numarului tot mai mare de vehicule cu tractiune pe patru roti, care cosuma mult.

Iar cererea de petrol a Chinei este cu 20% mai ridicata decat cea de anul trecut.

China are o foame neobosita dupa petrol

Producatorii estimeaza ca aceasta tendinta va mai dura cativa ani, desi este posibil ca economia chineza sa se "supraincalzeasca", ceea ce va determina liderii de la Beijing sa puna oarecare fraie dezvoltarii iesita de sub control.

Dintre marii furnizori de titei, numai Arabia Saudita dispune de o capacitate suplimentara de productie.

Stocuri scazute

Companiile petroliere incearca - de cativa ani incoace - sa fie mai eficiente si sa stocheze mai putin titei brut.

Numai ca rezultatul e diminuarea posibilitatii de protectie fata de fluctuatiile pietei.

Doar Arabia Saudita are o capacitate de productie nefolosita

Tocmai nivelul scazut al stocurilor a facut ca pretul petrolului sa creasca de fiecare data cand s-a produs vreun incident major - violentele din Orientul Mijlociu, tensiunile interetnice din Nigeria sau grevele si conflictul civil din Venezuela.

Strategia OPEC, mai agresiva

Tarile grupate in Cartelul OPEC furnizeaza circa jumatate din titeiul brut

pe plan mondial, jongland cu preturile atunci cand o doresc, reducand sau din contra, crescand nivelul productiei.

In trecut, ministri OPEC obisnuiau sa astepte mai intai ca preturile sa scada, dupa care treceau la reducerea productiei.

OPEC adopta insa acum o atitudine mai agresiva, anuntand dinainte scaderea productiei, ca sa impiedice coborarea preturilor sub un anumit nivel.

Pretul petrolului la pompa e un mare subiect de disputa electorala in Statele Unite

Iar marile companii petroliere profitau de acele perioade ale anului in care cererea e in mod traditional mai scazuta, ca sa-si refaca stocurile.

Numai ca ferestrele de genul acesta sunt acum tot mai putine.

De aceasta combinatie - stocurile scazute si tactica OPEC privind preturile, incearca sa profite marii speculatori de pe piete, care exercita si ei presiuni asupra preturilor.

Violentele din Orientul Mijlociu

Marii consumatori mondiali continua sa depinda de livrarile din Orientul Mijlociu.

Pietele sunt foarte nervoase din cauza faptului ca orice violente de ordin major pot duce la diminuarea sau chiar interuperea livrarilor.

Exporturile irakiene - mai ales cele prin portul Basra - au de suferit in mod constant de pe urma actelor de sabotaj.

Ultimul salt inregistrat de preturi este si urmarea amenintarilor proferate de militienii siiti, fideli clericului radical Moqtada Sadr.

S-a aflat ca oamenii sai au patruns in sediul companiei petroliere care are in jurisdictie sudul tarii.

Potrivit martorilor oculari, militantii au au dat foc birourilor si depozitelor companiei.

Atacurile asupra salariatilor straini din Arabia Saudita au provocat de fiecare data panica pe piete - regatul saudit fiind cel mai mare producator mondial.

Factorul Yukos

Preturile la petrol au fost impinse in sus si de interminabila disputa dintre guvernul de la Moscova si concernul Yukos, cel mai mare din Rusia.

A existat in permanenta temerea - care inca mai persista - ca firma ar putea fi impainsa in faliment, ceea ce ar obliga-o sa isi inceteze complet productia.

Yukos furnizeaza circa o cincime din cei 8.5 milioane de barili de petrol produsi zilnic in Rusia.

Stocurile reduse de benzina precum si presiunile permanente asupra rafinariilor americane au dus si ele la cresterea preturilor.

Regulamentele de mediu fac ca cifra octanica precum si ingredientele permise sa difere de la un stat la altul.

Necesitatea de a raspunde unor cerinte atat de variate obliga rafinariile sa investeasca in noi tehnologii, iar obligatiile ecologice fac ca permisiunea de extindere a instalatiilor sa fie greu de obtinut si foarte costisitoare.

Toate acestea se reflecta in costuri, pe care in cele din urma le suporta tot buzunarul consumatorului.