Pretul produselor agricole a crescut, in perioada 1990-2003, de aproximativ 1500 de ori, in vreme ce costurile s-au majorat cu aproximativ 3500 de ori, arata studiile realizate de specialistii din cadrul Academiei de Stiinte Agricole din Bucuresti.

Astfel, in vreme ce in urma cu 14 ani, pentru a-si achizitiona un tractor un producator roman trebuia sa vanda aproximativ 50 de tone de grau, la nivelul anului trecut acelasi tractor putea fi achizitionat cu echivalentul a 108 tone de grau. Combinele s-au scumpit chiar si mai mult.

Spre exemplu, anul trecut, pentru a-si achizitiona o combina, un taran roman trebuia sa vanda aproximativ 578 de tone de grau. In 1993, insa, o combina costa cat aproximativ 175 de tone de grau. Producatorii agricoli sustin ca, uneori, sunt nevoiti sa vanda la limita costurilor. Aceasta mai ales in conditiile in care pretul motorinei s-a majorat.

„Nu reusim sa asiguram motorina necesara pentru araturi. Veti vedea mii de hectare de parloage“, a declarat Gheorghe Ramureanu, presedintele Uniunii Producatorilor Agricoli din Romania (UNPAR) Constanta.

Reprezentantii UNPAR mai sustin ca pretul de referinta stabilit pentru grau este doar o formalitate. Astfel, de cele mai multe ori, producatorii nu obtin mai mult de 4000 de lei pe un kilogram de grau.

Guvernul a stabilit de curand printr-o hotarare ca pretul de referinta la grau sa fie de 5500 de lei kilogramul, insa acest pret nu este respectat, motivatia fiind aceea ca este doar un pret informativ.

Pe langa costurile ridicate aferente productiei agricole, taranii din unele zone ale tarii sunt impovarati si de o fiscalitate excesiva, unele biruri impuse de consiliile locale fiind chiar neobisnuite. Spre exemplu, in unele judete se plateste TVA pe „uzufruct“.

„Sunt administratii financiare care-i pun pe tarani sa plateasca TVA pe caruta cu produse pe care o duce de la camp acasa, desi asa ceva nu scrie in lege“, a declarat Gheorghe Predila, presedintele UPAR. De asemenea, potrivit acestuia, producatorii agricoli care fac parte dintr-o asociatie platesc 16 taxe si impozite prin respectiva asociatie si alte sase taxe ca producator particular.

Nu in ultimul rand, presedintele UPAR considera ca agricultorii nu ar trebui sa plateasca taxa de drum, explicand ca „nu circula cu tractorul pe sosele“.