Doua avioane de lupta Mig 21 Lancer, apartinand bazei aeriene de la Campia Turzii, s-au ciocnit in aer in timp ce participau la un zbor de instructie. Cei doi piloti s-au catapultat si au scapat cu viata. Accidentul s-a produs aseara, in jurul orei 18, in zona localitatii Cristesti din judetul Mures.

La momentul inchiderii editiei, nu se cunostea in ce masura pilotii sunt sau nu raniti, dar doctorul Raed Arafat, coordonatorul serviciului medical de urgenta SMURD din Targu Mures a declarat ca unul dintre ei ar fi suferit rani usoare. Cei doi piloti sunt locotenent-comandorul Mircea Petrescu si capitanul Aurelian Nita.

Evenimentul de ieri este primul accident aviatic din Romania in care sunt implicate simultan doua aeronave Mig. Ultimul accident cu un avion Mig 21 Lancer avusese loc in septembrie 2003 in judetul Cluj, cand pilotul nu a mai apucat sa se catapulteze.

In ciuda numeroaselor accidente in care au fost implicate in ultimii ani, aparatele Mig 21 Lancer vor fi mentinute in serviciul Armatei Romane pana in perioada 2010-2012. Un localnic din satul Santioana, in a carui curte a cazut unul dintre aparate, a fost ranit la picioare. Unul dintre avioane s-a prabusit in apropierea Bisericii Reformate din comuna Cristesti, iar celalalt in satul Santioana.

Purtatorul de cuvant al MApN, Gelaledin Nezir, a afirmat ca aparatele au decolat de pe aeroportul militar de la Campia Turzii, acestea participand la un exercitiu militar. Potrivit purtatorului de cuvant al MApN, ambele aeronave au fost distruse. La fata locului s-au deplasat un elicopter de cautare al MApN si o comisie complexa de ancheta.

Pompierii militari au fost anuntati cu privire la incident la ora 17,52 si au intervenit cu doua autospeciale la Cristesti si cu una la Santioana. Accidentul aviatic din Mures, al saptelea pentru MIG 21-Lancer Accidentul aviatic de joi, din judetul Mures, este al saptelea incident de aceasta natura in care au fost implicate aparate MIG 21-Lancer, aflate in dotarea Fortelor Aeriene Romane.

In cei opt ani de exploatare s-au inregistrat sase accidente de aviatie cu MIG 21-Lancer. Primul s-a produs in 17 august 1999, cand un aparat al Bazei Aeriene 95 a fost distrus, dar echipajul s-a salvat (cauza: eroare in tehnica pilotajului). A urmat in 13 iulie 2001 un avion al SC Aerostar Bacau, care a fost distrus, dar echipajul salvat (cauza: eroare in tehnica pilotajului).

In 21 februarie 2002, un avion de la Baza Aeriana 86 a fost distrus, pilotul a decedat (cauza: o pasare). In acelasi an, o luna mai tarziu, mai exact in 26 martie, un aparat al bazei Aeriene 71 a fost distrus, pilotul a reusit sa se salveze (cauza: defectiune tehnica). In octombrie 2002, un MIG 21-Lancer de la Baza Aeriana 95 s-a prabusit, dar echipajul s-a salvat (cauza: o pasare).

Ultimul accident a fost in 25 septembrie 2003, in care avionul Bazei Aeriene 71 a fost distrus si pilotul a murit (cauza: dezorientare spatiala). In nici unul dintre aceste accidente nu a fost incriminata modernizarea aparatelor MIG 21. Pana acum, 65 la suta dintre defectiunile inregistrate la MIG-urile 21-Lancer au fost la partea nemodernizata.

Avand in vedere numarul de defectiuni raportat la numarul de zboruri, avionul prezinta o fiabilitate foarte buna pentru clasa sa, spun specialistii din domeniu.

La sfarsitul anului trecut, Fortele Aeriene Romane aveau in dotare 101 avioane MIG 21-Lancer modernizate, dintre care doar 58 zburau si alte 100 de aparate MIG 21 nemodernizate, care si-au epuizat resursele de zbor, declara, intr-o conferinta de presa, seful SMFA, general locotenent Gheorghe Catrina. Intentia sefilor Armatei este ca avioanele MIG 21-Lancer sa fie utilizate pana in 2010-2012.

MIG 21-Lancer reprezinta varianta imbunatatita a avionului sovietic MIG 21 si exista in urmatoarele variante: aer-sol, cu simpla comanda (Lancer A), aer-sol cu dubla comanda (Lancer B), aer-aer cu simpla comanda (Lancer C). Caracteristicile avionului sunt: anvergura: 7,15 m, lungime: 15,76 m, inaltime: 4,2 m. Greutate: gol - 5.200 kg, greutatea maxima fiind de 8.745 kg.

Performante: viteza maxima - 2.250 km/h, viteza ascensionala: 295 m/sec., viteza de aterizare: 270 km/h, plafon de serviciu - 18.000 m, raza de actiune - 900 km.