Expertii romani au gasit o solutie pentru a minimiza efectele construirii canalului Bistroe: curatarea unor canale vechi si redeschiderea unor lacuri, ghioluri si mlastini.

“Am gasit solutia pentru salvarea Deltei“

Potrivit guvernatorului Deltei Dunarii, Virgil Munteanu, proiectul exista de mai multa vreme, dar a fost inaintat spre aprobare abia in sedinta de saptamana trecuta de la Palatul Cotroceni, la care au participat presedintele Ion Iliescu si prim-ministrul Adrian Nastase.

ALEXANDRU NASTASE

“Principala problema era aceea de a minimiza efectele dragarilor de pe bratul Chilia. Regimul hidrologic al Deltei putea fi afectat iremediabil. Trebuia sa gandim o solutie pentru a atrage cat mai multa apa din bratul Chilia in partea de nord a Deltei“, a declarat pentru Jurnalul National guvernatorul Munteanu.

Acesta spune ca, dupa cercetarile expertilor romani, cea mai buna solutie este decolmatarea unor canale naturale vechi, deja existente, nefolosite in prezent, si deschiderea unor ghioluri de la sud de orasul Chilia.

“Dupa ce ucrainenii ne-au dat un raport despre ce intentioneaza sa faca in zona Bistroe, cercetatorii romani de la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Delta Dunarii Tulcea, de la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare “Grigore Antipa” Constanta, de la Institutul Ecomar si de la alte institute similare au calculat ca in acest fel Delta Dunarii va avea cel mai putin

de suferit. Vor putea fi irigate zonele din nordul Deltei, cea mai importanta din punctul nostru de vedere fiind cea mai mare rezervatie de pelican comun din Europa, de la Rosca-Buhaiova. Proiectul a fost aprobat la intalnirea de saptamana trecuta. Am gasit solutia pentru salvarea Deltei“, a spus guvernatorul Munteanu.

BANI DE LA GUVERN. Guvernul a alocat si primele fonduri de la buget pentru definitivarea acestui proiect. “Va mai dura o scurta perioada pana la punerea sa in aplicare. Trebuie analizate cu mare atentie toate efectele pe care aceste reconstruiri ecologice pe care le vom face le vor avea asupra evolutiei Deltei Dunarii“, a mai spus guvernatorul Munteanu.

Oficialul a declarat ca nu se poate pronunta daca masurile pe care le vor lua romanii in Delta vor afecta in vreun fel constructia canalului Bistroe si dragarea bratului Chilia. “Este prematur sa vorbim despre acest lucru. Totusi, pe mine ma mira un lucru: toata lumea vorbeste despre constructia canalului Bistroe si nimeni nu spune o vorba despre intretinerea lui.

Costurile pe care le vor suporta ucrainenii vor fi enorme“, a explicat guvernatorul Munteanu.

DOAR 70 DE NAVE

Motivul oficial invocat de autoritatile ucrainene pentru construirea canalului Bistroe au fost taxele prea mari percepute de Romania pentru navigatia pe bratul Sulina. Totusi, anul trecut, din 2.800 de nave, cate au traversat canalul Sulina, doar 4 la suta au fost sub pavilion ucrainean, potrivit Administratiei Fluviale Galati (AFDJ).

“S-a facut o evaluare simpla, o numaratoare si a reiesit ca aproximativ 70 de nave ucrainene au trecut in 2003 pe canalul Sulina. Numarul este aproximativ acelasi si in alti ani. Cat de mari ar fi putut sa fie taxele pentru aceste tranzite? Pretextul ucrainenilor este pus sub mari semne de intrebare“, a spus guvernatorul Virgil Munteanu.

ATAC DE LA KIEV

Fostul ambasador al Ucrainei la Bucuresti, Anton Buteiko, a criticat dur Romania intr-un interviu acordat agentiei Pro-ua si preluat de agentia Rusia la zi. Buteiko este de parere ca, daca Romania a facut vreo sesizare la Tribunalul International de la Haga, aceasta nici macar nu va fi luata in discutie. “Tribunalul examineaza doar dosarele depuse cu acordul ambelor parti.

Nu cred ca partea ucraineana isi va da acordul“, a spus diplomatul. El a precizat ca Bucurestiul “va fi dezamagit de decizia tribunalului“ si in privinta delimitarii platoului continental din Marea Neagra. “Romania nu respecta intelegeri convenite deja“, crede Buteiko, care a acuzat, indirect, autoritatile de la Bucuresti ca au pretentii teritoriale fata de Ucraina.

(Lavinia Tudoran)