Dupa Bulgaria, avem cea mai ieftina forta de munca din Europa, dar percepem cele mai mari taxe pe aceeasi forta de munca. Rata de colectare a lor este cea mai scazuta din Europa si, din aceasta cauza, dezechilibrele s-au adancit atat de mult incat Banca Mondiala vorbeste deja despre "risc fiscal".

Romania si Bulgaria sunt tarile cu cele mai mici salarii din Europa, dar la noi statul taxeaza cel mai mult forta de munca, potrivit unui raport al Bancii Mondiale.

Astfel, desi costul cu forta de munca, masurat in euro, a crescut cu 45% in perioada 1995-2002, ramane cu mult sub cel inregistrat in cazul tarilor care au aderat la UE in acest an.

Cu o valoare de circa 1,5 euro pe ora in industrie si servicii, forta de munca din Romania este de cinci ori mai ieftina decat cea din Portugalia (in jur de opt dolari pe ora), tara cu cea mai ieftina forta de munca din UE.

Desi salariatul nu are motive sa se bucure in fata unei asemenea statistici, ea este un avantaj pentru angajator. Banca Mondiala mai apreciaza ca, in cazul in care cresterea preturilor (normala, pentru ca preturile tind sa se apropie de cele din UE) va avea acelasi ritm cu cresterea de productivitate, competitivitatea externa a Romaniei la acest capitol nu va fi afectata.

Taxe mari, colectare slaba

Insa o povara substantiala a fortei de munca o constituie contributiile ridicate la asigurarile sociale. Ele reprezinta momentan 49,5% din salariul brut, adica cel mai mare nivel din tarile Europei.

Spre comparatie, in Bulgaria, contributiile se ridica la 44% din salariul brut, in Cehia la 43%, in Ungaria la 41%, in Polonia la 39%, in timp ce media din tarile Uniunii Europene (calculata inainte de ultimul val al aderarii) este de doar 37%.

Amintim ca, la noi, CAS-ul reprezinta 31,5% din brut (22% platit de angajator, 9,5% de angajat), contributiile la asigurarile de sanatate 13,5% (7% platit de angajator si 6,5% de catre angajat), iar contributia la fondul de somaj 4% din salariul brut (3% revin angajatorului si 1% angajatului).

Banca Mondiala observa "antistimulentul si faptul ca forta de munca este impinsa spre sectorul gri", dar si faptul ca "colectarea efectiva a contributiilor este printre cele mai slabe din Europa, numai Albania avand performante mai scazute". Si mai observa ca "taxele mari nu vor rezolva problema bugetului de asistenta sociala, aflat intr-un deficit endemic in ultimii ani".

Sistemul social - sursa de risc

"Sistemul de securitate sociala este, pe termen lung, o sursa-cheie de risc fiscal. Deficitele sistemului de pensii, in special, se vor amplifica probabil in absenta reformelor. De vreme ce golurile de finantare sunt acoperite in principal din bugetul de stat, deficitul general si datoria publica vor avea o tendinta de crestere.

In ciuda reformelor recente, inclusiv cresterea cu doi ani a varstei de pensionare si cresterea bazei de impozitare printre liber-profesionisti, fermieri si someri, sistemul de pensii ramane nesustenabil. Dupa cum se prezinta, deficitul fondului de pensii se afla la o valoare de aproximativ 1% din PIB.

In acest moment, sistemul nu genereaza arierate catre pensionari, dar este dependent de transferurile de la bugetul de stat pentru a acoperi gaurile de finantare", se arata in raportul Bancii Mondiale.

Doua-trei procente in minus

Recent, ministrul Finantelor, Mihai Tanasescu, a anuntat o reducere a CAS cu doua-trei puncte procentuale incepand cu 1 ianuarie 2005, care se vor "taia" din impozitul platit de angajator. Ģinta oficialilor romani este ca, la orizontul lui 2006, contributiile pentru asigurarile sociale sa scada pana la 44-45% din salariul brut.