Proastele obiceiuri ale vamesilor romani l-au scos din sarite pe secretarul responsabil cu realizarea Coridorului paneuropean IV, Herwig Novak. Intr-un interviu acordat Deutsche Welle, acesta a tinut sa evidentieze neajunsurile de la granita romaneasca: pierderea de timp din cauza formalitatilor vamale si "micile" atentii cerute de vamesi.

Novak a luat contact cu realitatea din Romania cu prilejul unei calatorii efectuate cu un tren ce a plecat din Istanbul (Turcia) si care a avut drept destinatie orasul Köln (Germania).

Este vorba de o garnitura experimentala, formata din 17 vagoane, in care au luat loc specialisti din mai multe state si care constituia, de fapt, un transport test pentru fezabilitatea cailor ferate. Initiativa a apartinut concernului automobilistic Ford, care cauta solutii pentru transportul mai rapid si mai ieftin al motoarelor fabricate in Turcia catre centrele de asamblare din Germania.

Dupa o prima etapa, in Turcia, unde viteza medie nu a depasit 30 de kilometri la ora, garnitura s-a impotmolit in solul moale si in liniile vechi din Bulgaria. In Romania, nu terasamentele erau marea problema a calatorilor, ci tratamentul la care au fost supusi de vamesii romani.

"Am asteptat circa patru ore la Curtici si... numai pe baza unei mici atentii, a unui cadou, am putut sa ne continuam drumul. Nu exista alte sanse de a circula mai departe. Daca nu cunosti limba, nu se gasesc anumite documente, disparute undeva intr-un birou...", declara Novak. Responsabilul european a mai spus ca romanii au fost deosebit de atenti si amabili fata de transportul-test.

In ciuda faptului ca existau deja doua locomotive, una electrica si una diesel, pentru cele 17 vagoane, feroviarii romanii au insistat sa preia transportul cu o locomotiva proprie.

Secretarul responsabil cu realizarea Coridorului paneuropean IV, Herwig Novak, s-a plans ca nu a fost lasat sa treaca de Vama Curtici pana nu a oferit o "mica atentie", relateaza Deutsche Welle. Novak a luat contact cu realitatea din Romania cu prilejul unei calatorii efectuate cu un tren ce a plecat din Istanbul (Turcia) si care a avut drept destinatie orasul Köln (Germania).

Este vorba de o garnitura experimentala formata din 17 vagoane, in care au luat loc specialisti din mai multe state si care constituia, de fapt, un transport-test pentru fezabilitatea cailor ferate.

Dupa o prima etapa, in Turcia, unde viteza medie nu a depasit 30 de kilometri la ora, garnitura s-a impotmolit efectiv in solul moale si in liniile vechi din Bulgaria. Terasamentele din Romania sunt insa bune, comparativ cu cele din Turcia si Bulgaria. Aici, viteza media a trenului a atins circa 60 km la ora.

Responsabilul european a mai spus ca romanii au fost deosebit de atenti si amabili fata de transportul-test. In ciuda faptului ca existau deja doua locomotive, una electrica si una diesel, pentru cele 17 vagoane, feroviarii romanii au insistat sa preia transportul cu o locomotiva proprie. "Asta aduce bani", adauga Novak.

"La inceput, nu am acceptat, pentru ca nu am vazut necesitatea unei cheltuieli suplimentare. Dar intreruperile de curent temporare ne-au convins sa acceptam locomotiva romaneasca, pentru cei 800 de kilometri parcursi in Romania", povesteste resemnat Novak.

O singura problema ar trebui rezolvata inainte de a porni la drum, spune Novak - insotirea fiecarui transport de un specialist care sa cunoasca dificultatile tehnice ale traseului, dar si obiceiurile vamesilor din Balcani. "Am asteptat circa patru ore la Curtici si, numai pe baza unei mici atentii, a unui cadou, am putut sa ne continuam drumul.

Nu exista alte sanse de a circula mai departe. Daca nu cunosti limba, nu se gasesc anumite documente, disparute undeva intr-un birou...", declara Novak. Solicitata sa comenteze, Autoritatea Nationala a Vamilor nu ne-a trimis nici un raspuns pana la inchiderea editiei.

Mai mult, dupa ce ne-au cerut transcrierea articolului Deutsche Welle, reprezentantii Biroului de presa n-au mai fost de gasit si ni s-a transmis ca au plecat acasa. La randul sau, ministrul Controlului, Ionel Blanculescu, ne-a declarat ca nu a fost inca sesizat cu privire la aceasta situatie.

Dupa ce au reusit sa iasa din Romania, la granita dintre Austria si Germania, o alta surpriza ii astepta pe calatori. Motivele au fost de alta natura. Ajunsi mai devreme decat fusese planificat, germanii nu au acceptat sa modifice traseele stabilite prin program, desi in tren se aflau chiar reprezentanti de rang inalt ai Deutsche Bahn. Totusi, dupa 70 de ore, garnitura a ajuns la destinatie.

Caile ferate au castigat pariul cu transportul rutier. Cat despre viitorul unui asemenea proiect, Nowak s-a aratat optimist, declarand ca asteapta cu nerabdare primele transporturi reale pe traseul testat.

Comentand aventura delegatiei europene in Romania, Deutsche Welle considera ca transportul pe caile ferate ar putea aduce bani pentru Romania, dar important este ca si vamesii sa inteleaga acest lucru.

Initiativa transportului-test a apartinut concernului automobilistic Ford, care cauta solutii pentru transportul mai rapid si mai ieftin al motoarelor fabricate in Turcia catre centrele de asamblare din Germania. In mod obisnuit, autocamioanele au nevoie de circa 100 de ore pentru a aduce la Köln piesele produse in partea asiatica a Istanbulului.

Intr-o alta declaratie despre Romania, Herwig Novak spusese ca, din cauza atribuirii catre Bechtel a contractului de realizare a Autostrazii Brasov-Bors, Comisia Europeana ar putea cere redeschiderea capitolului Transporturi.

Totusi, oficialul s-a aratat indulgent si chiar resemnat, spunand ca astfel de probleme nu vor impiedica procesul de aderare la UE si ca se incearca gasirea celor mai bune solutii.