In Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) se pune la cale o noua afacere legata de mult discutatul proiect de securizare a frontierelor Romaniei. Evenimentul Zilei a aflat ca se incearca inlocuirea sistemului de comunicatii (standard TETRA) impus in Uniunea Europeana, cu un altul, TETRAPOL, care nu respecta in totalitate standardele europene.

Dupa atribuirea directa a contractului de 650 milioane euro concernului european EADS, nici de data aceasta Internele nu dau dovada de transparenta, desi jongleaza si acum cu sume publice, de ordinul zecilor de milioane de euro.

Pentru a pregati integrarea in Uniunea Europeana, Romania trebuie sa indeplineasca cerinte specifice de securitate. Printre acestea, una din cele mai importante este punerea in practica a unui program de securizare a frontierei de stat.

In urma cu o luna, concernul “European Aeronautic Defence and Space Company” (EADS) a primit, din partea Ministerului Administratiei si Internelor (MAI), cu girul Guvernului, un contract de 650 milioane euro. In schimbul acestor bani, EADS s-a obligat sa furnizeze Romaniei un sistem integrat de securizare a granitelor.

Toate deciziile legate de acest proiect fara precedent sint luate in cadrul unui Grup interministerial din care fac parte reprezentanti ai 22 de institutii cu atributii la frontiera. Acest grup, condus de Ministerul Administratiei si Internelor (ales ca unitate de management a proiectului), se intilneste astazi intr-o sedinta speciala.

Scopul este acela de a discuta strategia si modul in care se va derula proiectul de securizarea a frontierei de stat a Romaniei.

Tetra vs Tetrapol

Pentru realizarea unui sistem intergat de securizare a frontierei, coloana vertebrala o reprezinta “sistemul de comunicatii mobil terestru digital”, o componenta majora a contractului oferit EADS. Singurul sistem adoptat si impus de Comunitatea Europeana in Standardul ETSI este TETRA (TErrestrial TRunked RAdio).

Surse bine informate sustin ca MAI intentioneaza sa foloseasca un sistem de radiocomunicatii necesar proiectului “Frontiera” altul decit cel agreat si acceptat in tarile semnatare ale Acordului Schengen. Internele manifesta o “slabiciune” pentru sistemul nestandardizat europen, botezat TETRAPOL.

Dezavantajele TETRAPOL

Intr-un memoriu primit la redactie ni se semnaleaza dezvantajele acestuia: “Atragem atentia ca Romania mai poseda un alt sistem TETRAPOL similar, inca din 1997 (o investitie de 100 milioane USD), neacceptat de catre institutiile europene. De altfel, acesta este si in prezent nefunctional, generind nemultumiri majore din partea serviciilor guvernamentale utilizatoare.

Mai mult, costul intretinerii infrastructurii si terminalelor in cazul TETRAPOL depaseste intr-un timp relativ scurt costul achizitionarii unui echipament nou”.

Explicatia ar consta in faptul ca, in timp ce standardul european TETRA este un sistem deschis, cu mai multi producatori de infrastructura (8) si terminale (6), sistemul TETRAPOL apartine unui producator unic de infrastructura si terminale, ceea ce genereaza in mod firesc costuri ridicate de intretinere si service, dat fiind monopolul proprietarului.

Chiar si denumirea de TETRAPOL pare a fi una special aleasa pentru a intretine o stare de confuzie in privinta substituirii sistemului acceptat in UE cu unul dezavantajos.

Interesat este ca MAI a fost avertizat deja ca singurul standard aplicabil pentru sistemul de radiocomunicatii este TETRA. Grav este ca “in termenii de referinta inaintati de MAI pentru oferta EADS este solictat expres TETRAPOL, in baza unui document vizat de chestorul Zaharia Toma, secretar de stat in MAI”, ne-au dezvaluit surse din interior.

Caracatita din sistem

Pentru ca nu doresc sa faca jocul anumitor cercuri de interese, persoane care au acces la toata documentatia si informatiile din jurul afacerii “Frontiera” au hotarit sa rupa tacerea. Ei ne-au explicat cum s-a pus la cale inlocuirea unui sistem acceptat in UE cu un altul si cine ar avea de cistigat din toata aceasta afacere.

Subcontractul, planificat de catre Toma Zaharia, ar urma sa fie semnat joi, 16 septembrie, ceea ce justifica in opinia surselor noastre graba de aprobare a avizarii acestuia in sedinta de astazi. Seful unitatii de management din MAI, chestorul Anton Gagiu, sustine insa ca acest proiect nu se afla pe ordinea de zi, dar nici nu a negat ca ar putea fi luat in discutii.

Principalul integrator al proiectului si subcontractant pentru EADS este Fujitsu Siemens, in spatele caruia se afla Computerland, afirma sursele noastre. In sfera oamenilor de afaceri, ar avea de cistigat in primul rind Nicolae Badea (Computerland Romania).

Tot prin firmele lor, un alt tandem de cistigatori ar fi format din Stefan Masu (fost sef al Lojei Masonice de York) si Claudiu Florica (directorul reprezentantei Fujitsu Siemens in Romania).

In sfirsit, si din rindurile generalilor/chestorilor din Interne, de proiect se ocupa Gheorghe Carp (seful Directiei Generale de Organizarea, Planificare, Misiuni si Resure), Nicolae Berechet (secretar de stat pentru Logistica) si cel care ar fi avizat de fapt substituirea, secretarul de stat Zaharia Toma. Acesta a refuzat sa comenteze prin telefon.