Nu mai exista nici un dubiu: statele bogate din Uniunea Europeana (UE), in special Franta si Germania, au declansat razboiul fiscal impotriva celor 10 tari care au aderat in mai. Supararea este mai veche, si anume impozitele scazute pe care le practica cei 10. Investitorii sunt tentati de aceasta "oferta" variata de tratamente fiscale, atat de diferita fata de uniformitatea din grupul celor 15.

Astfel, nou-venitii fac, in opinia bogatilor Uniunii, concurenta neloiala, pentru ca au ocazia de a atrage investitori straini si, in acelasi timp, de a prospera pe baza fondurilor europene ce le sunt alocate.

Ministrul francez de Finante, Nicolas Sarkozy, a propus deja, fara menajamente, ca tarile cu impozite reduse sa nu mai primeasca fonduri structurale de la UE, tocmai pentru ca, se pare, sunt suficient de bogate ca sa-si permita impozite mici.

ALTE ATUURI. In ciuda criticilor care li se aduc, noii membri, in special cei din Europa de Sud-Est, spun ca atuul care-i va ajuta sa atraga investitiile nu are legatura cu impozitele.

Nivelul de educatie, calitatea serviciilor si pretentiile financiare reduse vor fi principalele motive pentru care strainii se vor inghesui sa-si faca reprezentante in aceste tari, dupa cum estimeaza vicepresedintele Bancii Europene pentru Dezvoltare, citat de AFP.

AVANTAJE. In afara de Slovenia, unde veniturile sunt ceva mai mari, salariile in statele ex-comuniste intrate in UE se situeaza la 400-500 de euro pe luna. Adica de aproximativ cinci ori mai mici decat in cele 15 tari ce formau Uniunea inainte de extinderea din mai 2004.

"Costurile salariale ne-au facut sa decidem mutarea productiei Opel Zefira in Polonia. Avantajele sunt enorme in materie de cheltuieli", recunoaste directorul General Motors in aceasta tara.

CEHII STAU BINE. Si Cehia pune la dispozitia investitorilor avantaje clare fata de ce li se ofera acestora in statele vestice. Calitatea infrastructurii si a calificarii angajatilor, superioare vecinilor din fostul spatiu comunist, ii aduce investitii serioase.

"Cand o intreprindere isi alege locul unde sa-si transfere o parte din operatiuni, o face in functie de 14-15 criterii, iar impozitele practicate in respectiva tara nu sunt decat un aspect printre multe altele", crede vicepremierul ceh, Martin Jahn, a carui tara mentine un impozit pe venitul societatilor de 24%, asemanator Romaniei.

IMPOZITELE. Mai putin inzestrate cu infrastructura de inalt nivel, alte state est-europene din UE joaca, intr-adevar, cartea impozitelor mici pentru a-si face loc in preferintele strainilor.

De exemplu, profitul pe venitul reinvestit este de 0% in Estonia, in timp ce impozitul pe venit a scazut in ultimele luni in Ungaria (19%) sau Slovacia (19%). Lituania si Letonia si-au mentinut taxele de 15%. Toate acestea in conditiile in care impozitul mediu in cei 15 membri cu vechime trece de 31%, iar in Romania el este de 25%.

DISPUTA

Ministrii europeni de Finante au decis vinerea trecuta, la Scheveningen, Olanda, ca Uniunii i-ar prinde bine un grup de lucru care sa incerce armonizarea impozitelor practicate in statele membre.

Ideea ar fi ca societatile care au reprezentante in mai multe tari sa fie impozitate la fel in toate statele respective, pentru a evita ca firmele sa se adapteze unor reguli fiscale ce difera de la o tara la alta.

Cinci din cele 25 de tari membre, adica Irlanda, Malta, Marea Britanie, Estonia si Slovacia, s-au opus, sustinand ca stabilirea impozitelor trebuie sa ramana o decizie a guvernelor nationale.