Uniunea Europeana a intrat in criza de timp. Prin 'procesul de la Lisabona', initiat in 2000, UE isi fixase citeva tinte majore: sa devina cea mai competitiva si dinamica economie bazata pe cunoastere din lume, sa aiba o crestere economica durabila si accelerata si un sistem de protectie sociala modernizat - toate acestea, pina in 2010.

In 2004, insa, opinia generala este ca 'tintele Lisabona' sint inca foarte departe.

Cum rolul crucial al tehnologiilor informatiei si comunicarii a stat de la bun inceput la baza acestui demers revolutionar pentru Uniunea Europeana, Laurens Jan Brinkhorst, ministrul olandez al economiei, membru al guvernului care detine, in acest moment, presedintia UE, a solicitat PricewaterhouseCoopers un raport care sa sa induca regindirea si revitalizarea 'agendei Lisabona' si, cu

precadere, agenda europeana cu privire la tehnologiile informatiei si comunicarii - identificind probleme si sugerind directii majore. Raportul este discutat in chiar aceste zile (19-21 septembrie), cu ocazia desfasurarii, la Salonic, a conferintei European e-Skills 2004.

Raportul Regindind agenda europeana TIC (Rethinking the European ICT agenda) a reiterat vestea trista ca Europa este net depasita, in acest domeniu, de Coreea de Sud, India, China, SUA si Japonia, tari care implementeaza viguroase politici proactive, sugerind reconsiderarea politicilor europene prin focalizarea pe zece directii majore. Iata-le:

1. Reorientarea politicilor e-Business si e-Government dinspre conectivitate spre aplicatii TIC complexe

• O conditie fundamentala a cresterii economice este deyvoltarea pe scara larga a TIC de catre companii si institutii publice. UE are nevoie de strategii nationale care sa se focalizeze pe intarirea investitiilor cu calificari si transformare organizationala, cu o atentie speciala pentru intreprinderile mici si mijlocii.

2. Standardizarea pentru media TIC in Europa pentru a stimula si facilita new business

• Standardizarea este o preconditie pentru dezvoltarea si utilizarea pe scara larga a TIC si acest lucru va stimula si facilita new business. Este nevoie de solutii interoperabile pan-europene pentru autentificare electronica si plati electronice pentru a da un avint semnificativ inovarii si cresterii economice.

3. Accelerarea introducerii tehnologiilor noi

• Viteza cu care tehnologiile noi sint acceptate si puse in practica are un impact serios asupra cresterii economice. UE trebuie sa joace un rol cheie accelerind introducerea de tehnologii noi ('disruptive') cum ar fi smart tags si Voice-over IP.

4. Indeplinirea viziunii 'orice continut, oricind, oriunde, orice platforma'

• Continutul este considerat un instrument important in slujba cresterii economice si locurilor de munca. EU trebuie sa sustina acest instrument ducind la Indeplinire viziunea 'orice continut, oricind, oriunde, orice platforma', de explu prin introducerea accesului multi-platforma a producatorilor de continut si a unor noi regimuri de management al drepturilor digitale.

5. Cucerirea suprematiei mondiale in domeniul platformelor in industria TIC

• O industrie europeana TIC eficienta si competitiva este o conditie fundamentala pentru crestere economica si pentru noi locuri de munca. UE trebuie sa-si defineasca o strategie de cucerire a suprematiei mondiale in domenii specifice, de exemplu stimulind o (noua) politica de standarde europene (in colaborare cu piata) si optind explicit pentru, de exeplu, viitorul telefoniei 3G in Europa.

6. Dezvoltarea unei reactii strategice fata de migrarea locurilor de munca in tari cu salarii scazute

• Cresterea economica si locurile de munca pot fi serios afectate de migratia accelerata a locurilor de munca catre tarile cu salarii scazute. UE trebuie sa dezvolte o reactie strategica.

7. Inlaturarea barierelor pentru dezvoltarea unui sector european inovator al comunicatiilor electronice

• Sectorul comunicatiilor electronice este o sursa demonstrata de crestere economica si locuri de munca. UE trebuie sa anticipeze intr-o etapa timpurie barierele impotriva investitiilor in retelele de noua generatie.

8. Deplasarea catre un model nou si flexibil de alocare a spectrului

• Spectrul este unul din cimpurile majore de batalie pentru inovare si new business. Modernizarea politicilor privind spectrul va avea un impact economic major. EU trebuie sa treaca la un model flexibil de alocare a spectrului.

9. Implementarea unor solutii reale pentru increderea consumatorilor si securitate

• O conditie fundamentala pentru o larga dezvoltare si utilizare a TIC de catre companii si consumatori este increderea. EU trebuie sa implementeze solutii structurale pentru virusi si spam impunind raspunderi, facind din infractionalitatea electronica o prioritate in ceea ce priveste aplicarea legii si asigurind disponibilitatea unor infrastructuri esentiale.

10. Reorientarea politicii e-Inclusion de la 'acces pentru toti' catre 'calificari pentru toti'

• Un pas fundamental pentru o larga dezvoltare si utilizare a TIC de catre consumatori presupune focalizarea politicii europene e-Inclusion nu doar asupra accesului broadband ci si a calificarilor de care au nevoie europenii pentru a participa la societatea informationala.

UE trebuie sa-si redefineasca obligatiile privind accesul general si sa adopte strategii pentru imbunatatirea calificarilor TIC.