Timp de aproape doi ani de zile, atat presa centrala cat si Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatii au publicat dezvaluiri socante despre legaturile nefiresti pe care miliardarul Ovidiu Tender si fratii Marian si Octavian Iancu le-au cultivat cu diferite persoanlitati ale vietii politice romanesti.

Expusi rand pe rand opiniei publice cu diferite afaceri dubioase de la arme, droguri si titei si pana la datorii de zeci de mii de miliarde de lei catre bugetul statului, membrii Retelei Nufarul si-au continuat nestigheriti afacerile sub obladuirea unor functionari ai statului care au pactizat cu ei in schimbul unor profituri imense.

Au fost publicate dovezi irefutabile de coruptie iar unii dintre functionari au recunoscut in mod public, dar nimeni nu a miscat un deget pentru cercetarea dedesubturilor afacerii.

Cu toate acestea, nimeni nu a putut dovedi pana acum de unde provin banii acestei structuri mafiote. ZIUA va prezinta in exclusivitate una dintre filierele prin care VGB-ul fratilor Iancu produce miliarde de lei zilnic prin afaceri necurate cu benzina.

Comisarii Garzii Financiare si politistii din Harghita au descoperit ca in luna august a acestui an, nu mai putin de 169 de vagoane cu benzina au disparut fara urma de pe calea ferata. La inceputul investigatiilor nimeni nu avea habar cine sta in spatele acestei disparitii. Dar in hartii a aparut, la un moment dat, numele VGB.

Dosarul a ajuns in urma cu o zi la sediul central al Garzii Financiare.

ZIUA va prezinta povestea acestor vagoane si modul ciudat in care s-au miscat banii pe filiera.

Benzina fara plumb "gatita la cazan"

Pentru a obtine mult ravnita benzina fara plumb, este necesar sa ai doua componente: benzina regular, cu o cifra octanica de minim 92, si metil tertiar butil eter (MTBE). Aceste doua substante se amesteca intr-o proportie de 85%-15% si rezulta benzina fara plumb.

Asa au explicat specialistii. Nu este nevoie de nici o instalatie. Pur si simplu o torni pe una-ntr-alta si le zgaltai pe drumul spre benzinarii. Afacerea poarta si un nume: mixed buisness! Se pare ca toata lumea face la fel, dar pentru a o face legal ai nevoie si de licenta.

O astfel de aprobare a primit si firma GASOLIN GRUP SRL din Bucuresti. Patronul, Ferenc Zsolt, este cetatean maghiar si unic asociat. Acesta a declarat drept punct de lucru un depozit din Mircurea Ciuc dotat cu doua rezervoare imense.

Cetateanul maghiar a inchiriat depozitul de la Mircurea Ciuc de la doi conationali, Lopota Szilard si Nagy Andras, care au infiintat cu ceva vreme in urma firma TIPICO.

Cand comisarii Garzii Financiare si politistii harghiteni au primit informatia ca pe vechea linie de cale ferata a depozitelor de la TIPICO au inceput sa soseasca zeci de vagoane cu combustibili, cercetarile au fost demarate din oficiu.

Luati la intrebari despre afacerile cu combustibili, cei de la TIPICO au ridicat din umeri si au spus ca au inchiriat tot depozitul unor unguri de la GASOLIN GRUP. Ferenc Zsolt, patronul de la GASOLIN, nu a fost de gasit, dar oamenii legii au gasit niste acte.

Simple scrisori de trasura care aratau ca in luna august a acestui an, RAFO si CAROM au livrat zeci de trenuri cu benzina regular si MTBE catre depozitele inchiriate de GASOLIN.

Investigatiile noastre arata ca in marile rezervoare ale lui GASOLIN GRUP din Miercurea Ciuc a avut loc prepararea benzinei fara plumb care apoi a fost directionata, in aceleasi vagoane, pe liniile ferate nationale.

Conform documentelor noastre, vagoanele de la RAFO si CAROM soseau alternativ in Mircurea Ciuc. De acolo, pline cu benzina fara plumb, erau indreptate catre Dolj. Oamenii legii nu aveau mai multe date.

Actele firmei GASOLIN nu puteau fi consultate, administratorul nu era de gasit, astfel ca Politia a luat "trenul" din gara-n gara pentru a vedea unde se opreau garniturile. Si nu erau putine: 180 de vagoane de benzina!

Magie neagra cu benzina fara plumb

Singura pista in investigatii a constat intr-o serie de facturi proforma emise de GASOLIN GRUP pentru VGB COMPANY din Craiova. Cercetarile efectuate la Craiova au scos la iveala o surpriza uriasa. Din cele 180 de vagoane cu benzina fara plumb ce au plecat din depozitele GASOLIN - Miercurea Ciuc, numai 19 fusesera oficial descarcate.

Plata accizelor s-a facut de catre VGB COMAPANY pentru GASOLIN GRUP, dupa care vagoanele au luat drumul Brasovului unde au fost inregistrate la compania DISCORD INSTALATII SRL. Restul de 169 de vagoane disparusera! Accizele pentru cantitatea de benzina fara plumb din acestea se ridica la 160 de miliarde de lei.

Trebuie spus ca aceste transporturi s-au derulat doar pe parcursul lunii august a acestui an, restul transporturilor fiind inca in faza de cercetare.

Pentru ca este destul de greu sa ascunzi 169 de vagoane cu benzina, oamenii legii au inceput sa caute mai abitir printre registrele garilor din judetul Dolj. Astfel, au descoperit ca toate vagoanele care disparusera fusesera parcate pe o linie de rezerva ce apartinea unei sectii, acum desfiintata, de linii si poduri.

Cand au ajuns acolo insa nu mai era nici urma de vagon. Cativa localnici si-au amintit ca vazusera zile in sir zeci de cisterne care descarcau sau incarcau ceva din vagoane.

Aici s-au sfarsit investigatiile oamenilor legii din Harghita. Dosarul a fost predat de urgenta la Bucuresti pentru cercetari amanuntite.

VGB isi vinde benzina sie insasi

Studierea mai atenta a documentelor care au insotit afacerea celor 169 de vagoane pline cu benzina disparute scoate la iveala un mecanism extrem de ciudat.

Conform datelor, RAFO si CAROM, companii care apartin trustului VGB, au vandut benzina regular, respectiv MTBE, unei firme patronate de un cetatean ungur, care la randul lui a comercializat-o unei sucursale a VGB din Craiova.

Banii pe care GASOLIN GRUP i-a platit catre furnizorii RAFO si CAROM nu sunt toti ai patronului ungur. O parte apartin unor oameni de afaceri din Bucuresti care patroneaza firma TECO PETROL OIL: un turc si un britanic. Akaroglu Kuneyt, din Marea Britanie, si Elekalan Hayrettin, cetatean turc, au achitat pentru GASOLIN GRUP marfa luata de la RAFO.

Ultimul transport catre GASOLIN, in valoare de 12 miliarde de lei, a ramas neplatit pentru ca autoritatile s-au sesizat.

Prin urmare, patronii de la VGB si implicit de la RAFO si CAROM, ambele in situatii financiare extrem de dificile, in loc sa amestece si apoi sa vanda singuri benzina fara plumb statiilor de alimentare, o livreaza pe bucati unui ungur care dispare la venirea Politiei.

Mai mult, benzina ajunge tot la VGB care "achita" bani grei catre terte firme, dar se pierd pe drum aproape toate vagoanele. La o asemenea pierdere, de 169 de vagoane de benzina, GASOLIN GRUP ar trebui sa fie in pom, iar patronul ungur in aer! Dar se pare ca nu este asa.

Cisternele din Craiova amintite de anumiti cetateni au dus undeva acea benzina ale carei accize nu ar mai fi trebuit platite din moment ce au disparut. Cel putin pana acum, Politia si Garda Financiara nu au nici un fel de document din care sa rezulte cine si cum a platit accizele in valoare de 160 de miliarde de lei pentru transporturile firmei GASOLIN GRUP pe luna august a anului curent.

O informatie de ultima ora provenita de la autoritatile ungare arunca in aer toata filiera: adresa oferita organelor statului de cetateanul maghiar Ferenc Zsolt nu exista!

Gugesti, o ruta preferata a VGB-ului

Dezvaluirile ziarului ZIUA cu privire la trenul contrabandei, care a deraiat la Gugesti, Vrancea, s-au confirmat.

Comandantul Corpului Pompierilor Militari, generalul Vladimir Secara, a aratat ca vagoanele cisterna din componenta marfarului erau inscriptionate eronat, incarcatura de benzina purtand codul specific incarcaturii de motorina.

Coroborata cu alte informatii si mai ales cu imaginile furnizate de televiziuni care aratau clar modul in care a ars combustibilul, declaratia lui Secara este marturia faptului ca "trenul-bomba" de la Gugesti a fost introdus clandestin in trafic.

Accidentul feroviar a creat dincolo de victime, si o bresa in mafia petrolului, scurtcircuitand legaturile dintre furnizor, RAFO Onesti, si beneficiari, societatile "Visto Primex" SRL si "VGB Invest" SRL, ambele din Bucuresti.

Pe de alta parte, VGB SRL, proprietarul motorinei, a achitat cinci miliarde lei accizele pentru 500 de tone de motorina. Potrivit RAFO, doar "Visto Primex", beneficiarul benzinei, a fost pagubita. VGB nu a avut insa de suferit, transportul de motorina ajungand in conditii bune la destinatie.

Deconspirarea afacerii de contrabanda - probata de gen. Vladimir Secara - a fost respinsa insa de catre Radu Pascu, care a sustinut ca n-ar sti cu exactitate cui apartinea vagonul care purta codul corespunzator unei incarcaturi de motorina, si nu benzina, ca in realitate.

Acest aspect nu s-a referit decat la un vagon, al carui continut Secara l-a putut identifica cu certitudine. Seful Comandamentului Corpului Pompierilor Militari nu a exclus, ba dimpotriva a insistat, pe faptul ca si celelalte vagoane ar fi putut fi incorect codate.

Un calcul simplu ne arata ca la o singura garnitura de tren, afaceristii de la VGB ar fi putut sa eludeze bugetul de stat cu sume colosale.

In conditiile in care, pe zi, s-ar fi putut derula nu un singur transport, ci 15-20.

Daca privim per ansamblu acest tablou al afacerilor cu petrol, atunci am putea aprecia lesne ca "afacerea Jimbolia" nu a fost decat "esantion" pentru operatiunile derulate astazi.

Nu trebuie uitat ca marile manevre cu combustibili au nevoie de cateva elemente pentru a putea fi derulate: materie prima, depozite pentru amestec, firme numeroase pentru tranzitul marfii si banilor si o cale ferata cu multe macaze si curbe care sa-l zapaceasca pe politistul care se ambitioneaza sa caute trenurile VGB-ului.