Taxa pe Tulburarea Armoniei va inlocui TVA-ul, daca vom ajunge vreodata in societatea umanista descrisa de Dan Voiculescu in ultima sa aparitie editoriala, "Societatea Umanista". Bineinteles, TTA-ul va fi gestionat de un Minister al Armoniei, un soi de continuator al ministerelor economice de astazi.

"Revolutia non violenta" a societatii, pe care presedintele PUR o considera inevitabila intr-un viitor nedeterminat, nu se opreste la cateva masuri fiscale.

Ea va conduce la o "societate greu de imaginat", dupa cum recunoaste intr-o scapare de luciditate autorul, care avertizeaza apoi cititorii neavizati in revolutii ca "incercarea de a descrie acest tip de societate e dificila si riscanta, putand duce la perceptii gresite din cauza tendintei omului de a gandi inertial, prin extrapolarea prejudecatilor zilei de azi".

Un minister pentru "micsorarea incertitudinii"

Odata clarificat acest aspect, Voiculescu, posibil viitor senator al Romaniei, risca si ne introduce in lumea sa, admitand ca "schita de societate prezentata mai sus descrie o realitate viitoare fara a o motiva coerent si mai ales fara a demonstra dialectica si stabilitatea functionarii ei, cu atat mai putin oportunitatea ei".

Societatea umanista isi va avea institutiile ei originale: "Ministerul de Stat al Valorii, cu subdiviziunile sale axate pe Identificarea Valorii, Cultivarea Valorii si Exploatarea Valorii", acestea din urma fiind la rang de Departamente de Stat, cu niste Secretariate de Stat pe profil in subordine, urmand ca ele sa se ocupe de valoarea umana si de celelalte valori din societate, cum ar fi cele

materiale; "Ministerul Achizitiei si Prelucrarii Informatiei, care va avea ca obiectiv micsorarea incertitudinii", "Ministerul Armonizarii Productiei cu Consumul, care va evita supraproductia din capitalism, si penuria din comunism", "Ministerul Anticoruptiei", "Ministerul Convectiei Sociale, care va veghea la armonizarea dintre valoare si responsabilitatile sociale pe de o parte, dintre

merit si recompensa pe de alta parte".

Emulii, fata cu infractorii de tip nou

Dupa descrierea succinta a structurii executive a societatii umaniste, Dan Voiculescu isi pune intrebarea pe care crede el ca si-ar pune-o cititorul ajuns aici: "cine va conduce structurile?". Chiar daca cititorul ar dori raspunsul la o cu totul alta dilema, profesorul Voiculescu ii descifreaza mai departe tainele: "aceasta (conducerea, n.

n) se face prin intermediul unui numar de emuli, mai mare sau mai mic, care transforma purtatorul valorii confirmate intr-o adevarata "locomotiva" a societatii, urmand ca si pozitia sa informala si chiar formala in societate sa fie data de numarul si performanta acestor emuli".

Clar! Ca orice societate, si cea umanista s-ar putea confrunta cu infractiuni, ceea ce presupune o reglementare a celei de-a treia puteri din stat, Justitia.

Numai ca, "numarul de infractiuni de tipul celor de azi va scadea foarte mult", asa ca e nevoie de curti specializate in "problematica viitorului": "Curtea pentru Bioetica", "Curtea pentru Creatie si Proprietate Intelectuala", "Curtea pentru Protectia Specifitatii si Diversitatii Culturale", "Curtea pentru Delicte Ecologice" sau "Contra Generatiilor Viitoare", "Curtea pentru Ciber

Etica". In zona fiscalitatii, Dan Voiculescu se simte ca pestele-n apa si este la fel de plin de idei: "Se va introduce o cota de impozit la dispozitia contribuabilului - pentru o parte din contributia sa, contribuabilul decide singur aplicatia, respectiv sectorul bugetar in care aceasta va fi varsata".

Un alt exemplu de reforma fiscala este introducerea "impozitului regresiv pe aportul de cunoastere", ceea ce inseamna ca "societatea va impozita mai putin un produs care reprezinta un aport important, reutilizabil, de cunoastere, si mai mult unul care aduce putina cunoastere suplimentara". In fine, totul culmineaza cu inlocuirea TVA cu TTA - Taxa pe Tulburarea Armoniei.

TTA-ul lui Voiculescu este explicat doua randuri mai jos si dezvoltat trei sute de pagini mai incolo. "TTA va penaliza produsele care tulbura armonia sociala: sunt fabricate prin utilizarea unui efect de scala (un dictionar de la finele cartii explica acest termen, n.

n) daunator pentru loialitatea competitiei, distrug specificitatea si diversitatea culturala, sunt antiecologice, afecteaza coeziunea sociala, presupun eforturi mari si nevocationale din partea celor ce le fabrica".

Concluzia, ascunsa mult in adancul cartii, e simpla: "Vom plati o TTA mica, la cumpararea unui produs al carui specific conduce catre cresterea armonizarii (productiei cu consumul, n.n), iar la cumpararea unui produs al carui specific conduce catre scaderea armonizarii vom plati o TTA mare".

Encefalul versus cerebelul

"Doctrina umanista pune in centrul preocuparilor sale Omul, cu aspiratiile, atributele si limitarile sale", spune Voiculescu intr-o analiza a atributelor fiintei umane.

Acestea "nu pot fi privite decat din perspectiva capacitatii sale cognitive calitativ diferite de cea a oricarei alte fiinte vii, rezultat al activitatii encefalului prin opozitie cu activitatea nervoasa a cerebelului, bulbului rahidian, maduvei spinarii, activitate de tip inferior pe care omul o poseda in mod nespecific, la fel ca si o serie de alte animale".

Analiza continua: "Consideram activitatea nervoasa a unui creier mare hipertrofiat in raport cu celelalte organe ale activitatii nervoase ca reprezentand diferenta specifica si atributul definitor pentru fiinta umana, indiferent daca concepem creierul mare ca pe un organ autonom sau ca pe un "vehicul" mai mult sau mai putin performant condus mai mult sau mai putin bine de un "sofer"

impalpabil caruia i se da uneori denumirea de suflet".

Piramida Maslow-Voiculescu

Gandirea lui Dan Voiculescu are stranse legaturi nu numai cu psihiatria, ci si cu psihologia.

El identifica doctrina umanista ca pornind din lucrarile lui Abraham Maslow, la care face cu insistenta referire, si a carui teorie Voiculescu vrea sa o imbunatateasca: "Piramida nevoilor umane generalizate rezulta asadar din contopirea unor nevoi de tip individualist, analizate de Maslow si continuatorii sai in diverse variante, si a unor nevoi de tip colectivist, studiul teoretic al carora

precum si mecanismele de interfata cu nevoile de tip individualist datorandu-se preocuparilor noastre. Este motivul pentru care indraznim sa numim aceasta noua abordare drept piramida Maslow-Voiculescu". Si o numeste asa tot restul lucrarii, fericit ca, in sfarsit, a gasit o piramida in care sa-si conserve ideile originale.

Dupa atatea teorii inovatoare, finalul pare mult sub posibilitatile autorului. PUR vrea o reforma politica prin suprimarea Camerei superioare a Parlamentului, desfiintarea Consiliilor judetene si reducerea la jumatate a numarului de parlamentari.