Sub pretextul unei actiuni de informare a populatiei, guvernul cheltuieste enorm pentru reclama la saracie

In an electoral, guvernul cheltuieste 3,9 miliarde lei, aproape 94.000 de euro, pentru a mediatiza bonurile valorice de caldura, cel mai nou “mijloc de lupta” cu saracia si cu neputinta romanilor de a-si achita facturile de intretinere.

Catalogata drept campanie de informare a populatie, reclama guvernului la ajutoarele pentru caldura seamana mai degraba cu publicitate pentru executiv. In plus, informarea de care se presupune ca au beneficiat nevoiasii Romaniei nu a ajuns inca “la tinta”, oamenii intirziind sa completeze formularele.

Ce se putea face cu banii cheltuiti pe publicitate? Puteau beneficia de subventie, timp de o luna, alte citeva mii de familii.

La cinci ani dupa ce in Romania s-a introdus subventia la energie termica, executivul a decis ca o astfel de masura are nevoie si de o campanie publicitara sustinuta.

Actiunea, al carei scop declarat al Ministerului Muncii este “de informare a populatiei”, consta in spoturi TV si radio, machete inserate in paginile citorva dintre cotidienele abonate la publicitatea guvernamentala si 100.000 de postere distribuite la primarii si la Directiile de Dialog Social - adica la institutiile care se ocupa de acordarea ajutoarelor - si la 40.

000 de asociatii de proprietari. Actiunea a fost sustinuta din sumele destinate cheltuielilor materiale ale MMSSF, ne-au transmis oficialii ministerului. Pentru aceasta a fost organizata licitatie, in conditiile legii, care a fost cistigata de SC Grey Worldwide SRL, costul total al campaniei ridicindu-se la aproximativ 3,9 miliarde lei.

Potrivit MMSSF, pentru spotul TV s-au platit numai creatia si productia, in valoare de 1,8 miliarde lei, difuzarea fiind realizata gratuit de posturile Acasa, B1, Pro Cinema, PRO TV, Realitatea, TVR Cultural, TVR 1 si TVR 2. Difuzarea pe radio a costat alte 476 de milioane lei.

Pentru inserarea machetelor in presa, ale caror costuri s-au ridicat la 656,5 milioane lei, firma care a cistigat licitatia a incheiat conventii cu mai multe ziare: “Independent”, “Ziua”, “Adevarul” si “Jurnalul National”.

Banii de campanie asigurau subventia pe o luna pentru citeva mii de familii

Daca cele 3,9 miliarde lei ar fi fost adaugate sumelor estimate pentru cuponiada din acest an - 4.350 de miliarde lei -, banii ar fi putut ajunge la alte citeva mii de familii care nu o duc stralucit, insa au nesansa de a avea venituri putin mai mari decit limitele maxime stabilite de executiv pentru subventie.

Din acesti bani s-ar fi putut acorda ajutorul maxim de incalzire aprobat - 1,855 milioane lei unui numar de 2.100 de familii - sau s-ar fi platit ajutorul minim de 270.000 de lei unui numar de 14.400 de familii.

La fel de bine, sumele ar fi putut fi folosite pentru a-i ajuta pe cei care se incalzesc cu gaze naturale sau ar fi putut fi trimise la sate, acolo unde agricultorii se incalzesc cu lemne si carbuni.

Ministerul crede ca actiunea a informat populatia

In raspunsul trimis redactiei, Ministerul Muncii incearca sa acrediteze ideea ca, in urma campaniei de informare, familiile si persoanele singure care intimpina dificultati au luat cunostinta de modul in care ajutorul de incalzire poate fi solicitat si de utilizarea documentelor transmise.

Asa-zisa campanie de informare poate fi considerata insa inutila atita timp cit sistemul de subventionare a cheltuielilor cu energia termica se aplica de ani buni si a functionat fara reclama guvernamentala.

Tatucul publicitatii de stat se juraca nu dirijeaza contracte

Premierul Adrian Nastase nu a lamurit, vineri seara, la “Of, presa mea!”, de la Realitatea TV, problema referitoare la impartirea preferentiala a publicitatii de stat catre anumite ziare, radiouri si televiziuni.

Mai mult, liderul PSD si aspirant la sefia statului a strecurat si o dezinformare, sustinind ca, “in marea lor majoritate, ziarele cu tiraje mari sint mai curind critice la adresa guvernului si acestea au, in acelasi timp, publicitatea mai mare din partea guvernului.

” Corijat de moderatorul Mircea Toma, care i-a atras atentia ca ““Evenimentul zilei” nu a mai avut de aproximativ un an publicitate guvernamentala”, Nastase a dat un raspuns iritat: “Este doar o exceptie care intareste regula, foarte mult o intareste”. Premierul a negat ca el sau colegii sai controleaza publicitatea.

Pus in fata documentului publicat de EVZ acum doua luni, in care se spune clar ca Adrian Nastase e cel care da “acordul prealabil” pentru contractele de publicitate ale majoritatii institutiilor statului, premierul a spus ca nu s-a folosit niciodata de acest document, aducind drept argument in sprijinul afimatiilor sale ca “sint ziare in care colegi de-ai mei sint laudati sau,

in orice caz, nu sint criticati, in timp ce exista ziare, in care se impart secvente importante de publicitate de la guvern, unde eu sint injurat copios”. Primul-ministru a adaugat ca “eu nu am dat niciodata bani pentru publicitate, nu am aprobat niciodata un contract, iar lucrul asta se vede in presa... Hirtia nu a fost pusa in aplicare sau nu a avut nici un fel de efect practic.

” (Cristian Oprea)

Mihaela Balea, Alina Mihai