Pe masura ce carburantii se scumpesc, tot mai multi posesori de autoturisme se orienteaza catre alternativa mai ieftina de combustibil: autogazul. Introdus pe piata romaneasca de multi ani, autogazul, adica GPL-auto, a inceput sa cistige teren abia in ultimii doi ani.

Studii de specialitate comandate de principalii producatori indicau pentru 2003 o crestere a cererii de autogaz cu 70% fata de 2002. Cererea de autogaz, sustin specialistii, va continua sa creasca si in urmatorii cinci ani, insa si pretul acestui tip de combustibil se va majora. Deja, cererea pe piata autohtona a ajuns la aproape 25.000 de tone/an.

Autogazul este un carburant nou pe piata romaneasca, dar cistiga din ce in ce mai multi adepti. Explicatia este simpla, sustine Benjamin Moldvai, de la Asociatia GPL: “In timp ce pretul carburantilor obisnuiti se apropie de 1 euro/l, litrul de GPL-auto costa jumatate”. Pretul mult mai accesibil permite o economie substantiala.

Daca pentru 40 de litri de benzina, proprietarul autoturismului trebuie sa scoata din buzunar cel putin 1.200.000 de lei, pentru aceeasi cantitate de GPL cheltuiala este cu 500.000 de lei mai mica.

Instalatia pentru autogaz costa citeva sute de euro

Pentru a putea utiliza autogazul, posesorul masinii trebuie sa-si monteze un echipament special, care costa intre 320 de euro si 500 de euro, in functie de tipul autoturismului si al motorului. “Investitia este recuperata dupa parcurgerea a aproximativ 10.000 de km”, ne-a declarat Juliu Kiss, director tehnic al Eurogaz SRL Oradea.

Din calculele noastre, o investitie de 400 de euro intr-o instalatie pentru autogaz se recupereaza dupa consumul a 1.300 de litri de GPL auto, la un pret de 18.000 lei/l. Cererea de GPL pentru piata autohtona este acoperita cu precadere de principalii producatori interni de carburanti, Petrom si Rompetrol.

Cu toate acestea, toti marii comercianti de pe piata petroliera si-au instalat in benzinarii rezervoare pentru autogaz si au aparut si firme specializate in comertul cu GPL. Butan Gas detine o treime din piata de GPL, alti doi jucatori importanti fiind Shell Gas si Crimbo 2000. Importurile de GPL sint mici deoarece pe piata externa pretul acestui combustibil este cu cel putin 15a mai mare.

Tarife accesibile pentru clientii firmelor de transport

Cererea de GPL auto in crestere este demonstrata de cifrele Rompetrol. Conform datelor furnizate de companie, in primele opt luni ale acestui an Rompetrol si-a dublat cifra de afaceri pe gaze lichefiate.

Potrivit ultimelor date, cererea de GPL depaseste 250.000 tone pe an, din care numai 20% reprezinta consum auto. Restul, reprezinta combustibil pentru consum casnic si incalzire/prepararea apei calde (butelii aragaz si recipiente mic vrac.

“Numarul de vehicule echipate cu instalatie pentru autogaz a ajuns la citeva zeci de mii, iar tendinta este crestere pentru inca cinci ani”, spune Juliu Kiss. Pe linga persoane fizice care recurg la utilizarea autogazului, companii cu parcuri auto mari, cum sint cele de taximetrie, si-au echipat vehiculele cu instalatii de autogaz.

“Folosirea autogazului permite mentinerea unor tarife accesibile pentru clienti”, ne-a declarat angajatul unei companii de taximetrie din Capitala. Unul dintre fabricantii de automobile pentru piata romaneasca produce la comanda masini echipate special pentru autogaz.

In strainatate este incurajat consumul de autogaz intrucit este ecologic. Italia, de exemplu, subventioneaza productia de GPL pentru a proteja mediul.

Avantajele utilizarii GPL

• costurile de transport se reduc cu circa 50%

• GPL-ul este cel mai ecologic tip de carburant

• are o putere calorica mai mare decit a benzinei

• instalatiile sint foarte sigure

• trecerea de la benzina la gaz si invers se realizeaza usor, chiar in timpul mersului, printr-o simpla apasare de buton.

Mihaela Balea, Lidia Truica