Vanzarile realizate de ARO si Roman, in primele noua luni ale anului, sunt aproape nesemnificative pe ansamblul intregii piete auto din Romania, a anuntat Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Potrivit datelor statistice, in perioada 1 ianuarie-30 septembrie, ARO Campulung a comercializat 63 autoturisme si 39 vehicule comerciale, iar Roman Brasov a vandut numai 43 de camioane. La polul opus se situeaza Dacia, cu 51.996 de vehicule vandute (reprezentand 42% din piata auto din Romania), si Daewoo, cu 20.623 vehicule comercializate (pondere de 16,8%).

In trimestrul trei al acestui an, marcile nationale au inregistrat cresteri similare cu cele din import. Fenomenul se produce pentru prima data dupa multi ani in care marcile nationale inregistrau scaderi sau eventual cresteri mici, mult sub cele inregistrate de importuri.

Dacia, de exemplu, a comercializat cu 29% mai mult decat in primele noua luni ale lui 2003, iar aceasta in conditiile in care vechiul model 1310 a iesit din fabricatie la jumatatea anului, iar modelul Logan s-a lansat abia in luna septembrie, precizeaza APIA.

Conform reprezentantilor asociatiei, lansarea modelului Logan nu a avut, deocamdata, efectul de puternica concurenta interna care ar fi fost de asteptat: desi vanzarile Solenza au scazut in septembrie, s-au vandut aproape 2000 de bucati. Daewoo a reusit o crestere mai spectaculoasa, cu 37%.

Piata auto din Romania a inregistrat, in primele noua luni ale anului in curs, o crestere cu 30%, in conditiile in care se afla la al patrulea an de crestere, declara reprezentantii APIA. Cele mai active segmente ale pietei au fost autovehiculele comerciale de peste 6 tone si autobuzele (cu cresteri de peste 40%).

Autoturismele au inregistrat o crestere cu 32%. Liderul pietei de import ramane, ca in 2003, Renault, urmat de Skoda, Peugeot si Volkswagen. De altfel, clasamentul primelor 10 marci de import s-a pastrat aproape neschimbat fata de 2003, cu unele rocade de cate un loc.

Singurele evolutii semnificative se refera la Chevrolet, marca ajunsa, in 2004, direct pe locul 10, si la Fiat, care a avansat pana la locul 7.

APIA estimeaza ca, pentru intreg anul 2004, prognoza de 170-180.000 de autovehicule noi vandute sa se confirme, ceea ce inseamna ca se va inregistra un record absolut in privinta vanzarilor de autovehicule noi in Romania.

Precedentul record fusese inregistrat in 1998, cu un total de 142.476 autovehicule noi, dintre care 115.860 autoturisme, iar cel mai slab an din ultimii opt a fost 2000, cu 84.170 autovehicule noi, dintre care 66.276 autoturisme.