Potrivit monitorizarilor, principalele partide politice au cheltuit in presa scrisa un volum brut de publicitate de 5,17 milioane euro. Campania electorala pentru alegerile locale se apropie cu pasi repezi. Pana la declansarea "ostilitatilor", credem ca este intelept sa aruncam o privire in trecutul nu foarte indepartat, chiar la campania pentru alegerile locale din acest an.

Nu aruncam o privire aiurea, ci pe monitorizarile companiei Alfa Cont referitoare la cheltuielile publicitare ale partidelor politice in presa scrisa. Spre deosebire de statiile radio-TV, in care publicitatea a fost gratuita, editorii de presa si-au frecat mainile de bucurie, pentru ca spatiul publicitar a fost vandut partidelor pe bani adevarati.

Datele furnizate de Alfa Cont se refera la volumul brut de publicitate electorala, care s-a calculat pe baza tarifelor-lista (care nu iau in calcul disconturile). Volumul total brut pentru principalele formatiuni politice aflate in lupta electorala la locale s-a ridicat la 5,17 milioane euro.

Daca luam in calcul un discont mediu pe piata de presa de 35%, ar insemna ca partidele au cheltuit 3,3 milioane de euro in publicitatea din presa scrisa. Liderul pietei de publicitate electorala de la inceputul verii, daca se poate numi astfel, a fost partidul de guvernamant.

Volumul brut al candidatilor PSD s-a ridicat la 2,8 milioane de euro, reprezentand 56% din totalul pietei de reclame electorale. Trebuie subliniat, potrivit monitorizarii Alfa Cont, ca PSD se afla pe primul loc in topul clientilor publicitari in presa scrisa, pe primele opt luni ale anului, inaintea unor investitori comerciali precum Orange si L'Oréal.

Dar sa nu incurcam borcane! Monitorizarea arata si materiale de presa care nu poarta insemnul "P".

Cateva exemple: "Crearea de locuri de munca - optiunea social-democrata a guvernarii PSD" (articol fara "P", nesemnat – Curentul din 23 aprilie), "Taxa pentru protectia cetateanului" (semnat Sergiu Chiriacescu, candidat PSD la Primaria Brasov – Monitorul Expres din 26 aprilie) sau "La Pitesti presedintele PSD Adrian Nastase a anuntat masuri sociale importante pentru urmatorii

patru ani" (articol fara P, nesemnat – "Curierul Zilei" (Pitesti) din 11 mai). Monitorizarea este plina de astfel de mostre pseudo-publicitare. Din volumul brut de publicitate al PSD, aproximativ 42% s-a cumparat in presa nationala, restul in publicatiile locale. In topul publicatiilor care au atras cele mai mari volume de publicitate din partea Aliantei D.A.

se afla Libertatea (cu un volum brut de 75.000 de euro), Ziua (36.000 euro), Jurnalul National (24.800 euro) si Evenimentul Zilei (23.000 euro). Tribuna Sibiului este ziarul local care a atras cel mai mare volum brut din partea Partidului Democrat – 46.500 euro. La randul sau, Informatia Zilei (Satu-Mare) a atras cel mai mare volum din partea candidatilor PNL – 66.000 euro.

Apropiata campanie pentru alegerile generale pare sa complice publicitatea electorala. In Legea alegerilor parlamentare (promulgata pe 24 septembrie), figureaza articolul 55 a carui prevedere este naucitoare: "Este interzis orice procedeu de publicitate comerciala prin intermediul presei scrise si audiovizuale in scop de propaganda electorala".

De aici se intelege ca "propaganda electorala" va fi exclusa si din presa scrisa. "Ramane ca alegatorul sa afle despre ofertele electorale ale candidatilor numai din materiale cu continut editorial, afirma Ioana Avadani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent. In esenta, este o invitatie foarte transparenta de a cumpara stiri, daca nu poti cumpara spatiul publicitar.

Este o masura cu efect nociv asupra informarii publicului si cu efect pervers asupra comunitatii jurnalistice". Biroul Electoral Central va discuta in aceasta saptamana acest articol si va produce o interpretare legala, cu alte cuvinte, vom afla daca partidele vor avea dreptul sa cumpere spatii publicitate sau stiri in mass-media.

ziare nationale care au atras publicitate PSD (ian.- aug. 2004)

Ziar Volum* (euro)

Ziua 446.000

Jurnalul National 159.640

National 139.000

Curentul 129.000

Adevarul 123.000

Libertatea 75.000

Gardianul 41.000

Pro Sport 40.000

Romania Libera 23.000

Azi 17.000

* Volum brut – s-a calculat pe baza tarifelor-lista (rate-card) ale publicatiilor monitorizate

ziare locale care au atras publicitate PSD (ian.- aug.2004)

Ziar Volum* (euro)

Desteptarea (Bacau) 145.000

Telegraf (Constanta) 124.000

Informatia Zilei (Satu-Mare) 101.000

Viata Libera (Galati) 93.000

Monitorul de Suceava 93.000

Ziarul de Iasi 89.000

Monitorul de Sibiu 67.000

Obiectiv - Vocea Sucevei 65.000

Viata Valcii 64.000

Tribuna Sibiului 59.000

* Volum brut – s-a calculat pe baza tarifelor-lista (rate-card) ale publicatiilor monitorizate; - Au fost monitorizate si suplimentele ziarelor.