De la Politie la Prefectura si de aici la societatile de asigurari. Acesta este drumul pe care l-ar putea urma activitatea de inmatriculare a autovehiculelor.Miscari ample de personal in interiorul Ministerului Administratiei si Internelor. Toti angajatii care se ocupa de inmatricularea autovehiculelor si de eliberarea permiselor de conducere trec de la Interne la Administratie.

Prefectii au fost anuntati de Guvern ca vor prelua noua activitate la videoconferinta de saptamana trecuta. "Ne pregatim sa preluam intreg personalul respectiv pe schema prefecturii. Din pacate nu avem spatii la prefectura pentru ca aceasta activitate sa functioneze aici, astfel incat va ramane in locatiile acuale", ne-a declarat prefectul Aradului, Vasile Dan Ungureanu.

Ocupat acum cu intocmirea proceselor verbale de predare-primire, Ungureanu spune ca se gandeste la solutii prin care activitatea sa fie imbunatatita de acum inainte. "Sunt un adept al externalizarii.

Daca externalizam anumite servicii catre sectorul privat, pentru cetateni nu vad decat beneficii", arata prefectul, precizand ca "dupa succesul avut cu spitalul judetean, nici externalizarea partiala a inmatricularilor de masini nu este o optiune de lepadat". Primele interesate de preluarea unei astfel de activitati sunt societatile de asigurare.

Pe de o parte, acestea doresc sa scada numarul autovehiculelor pentru care nu este incheiata asigurarea obligatorie de raspundere civila auto - RCA (se estimeaza ca circa 30% din masini sunt neasigurate), iar accesul la situatia masinilor inmatriculate ar permite o verificare mai buna a celor care nu au polite RCA.

Pe de alta parte, asiguratorii, impreuna cu Politia, Registrul Auto Roman si Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, ar trebui ca anul viitor sa realizeze oricum o baza de date comuna, in care sa fie cuprinse masinile inmatriculate si contractele RCA incheiate.

Pana acum, toti asiguratorii care practica RCA a trebuit sa isi puna la punct infrastructura informatica necesara pentru functionarea bazei de date.

‘In conditiile in care inmatricularea autovehiculelor este transferata la Prefecturi, activitatea ar putea fi externalizata in viitor, iar noi suntem foarte interesati de preluarea unei astfel de activitati", spune Catalin George Stroe, director general adjunct la Asigurarea Romaneasca - Asirom.

In opinia sa, asiguratorii vor putea realiza servicii de intermediere pentru inmatricularea autovehiculelor daca in legislatie se vor face adaptarile necesare, iar aceasta ar conduce la o crestere a gradului de cuprindere in asigurare a autovehiculelor.

De altfel, nici o masina nu poate fi inmatriculata daca proprietarul nu prezinta inainte copia documentului de asigurare pentru cazurile de raspundere civila. Serviciile de intermediere de acest gen ar putea rezolva si problema cozilor interminabile din unitatile in care se fac inmatriculari de masini. Pentru unele unitati, statul a gasit bani de reamenajare.

Astfel, bugetului Ministerului Administratiei si Internelor a fost suplimentat din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului pe anul 2004 cu 8,8 miliarde de lei pentru reamenajarea spatiilor de lucru cu publicul din trei imobile din Bucuresti (cele de la Udriste, nr.

9-15, Nicolae Iorga si Fabrica de Glucoza) in care se desfasoara activitati de emitere si evidenta a permiselor de conducere, a certificatelor de inmatriculare a autovehiculelor rutiere si a pasapoartelor. Transferul inmatricularilor si eliberarii de permise auto catre prefecturi nu va schimba, insa, si destinatia banilor pe care proprietarii masinilor trebuie sa ii plateasca pentru acestea.

"Banii colectati din taxele de inmatriculare a autovehiculelor vor continua sa fie venituri ale bugetului de stat, chiar daca oamenii le vor plati de acum in alta parte", declara Gheorghe Gherghina, secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice.

Daca pentru o externalizare viitoare a activitatii deciziile mai trebuie inca asteptate, transferul catre Prefecturi a inceput deja, in momentul de fata pregatindu-se procesele verbale pentru preluarea bunurilor de inventar si a personalului.

Situatia Inmatricularilor

Ritmul inmatricularilor creste in continuu, de la un an la altul. Mutarea taxelor de la Ministerul de Interne catre autoritatile locale ar spori bugetele primariilor si ar putea rezolva problema aglomeratiei la ghisee.

Ce taxe platim pentru Inmatricularea masinii

• Taxa Certificat de Inmatriculare: 290.000 de lei

• Taza de Inmatriculare: 456.000 de lei

• Taxa pentru autorizatie provizorie (o luna) - placute cu numere provizorii: 320.000 de lei

• Taxa pentru autorizatie provizorie (CEC): 65.000 de lei

• Taxe placi de inmatriculare:

- numere preferentiale: 490.000 de lei

- numere normale: 240.000 de lei

- numere temporare (leasing): 240.000 de lei

- Placa de tip A (remorca): 120.000 de lei

- Placa de tip B (patrat): 135.000 de lei

- Placa de tip C (moto): 75.000 de lei

- Taxa pastrare numere (un an): 100.000 de lei

- Taxa rezervare numere (un an): 100.000 de lei

- Taxa atribuire numere: 125.000 de lei